Gå til innhold

Selvbygg-høytalersett!


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har planer om å ønske meg et selvbygg-høytalersett til jul. Er ute etter noe som gir skikkelig trøkk. Designet er ikke noe farlig, syns bare det ser barskt ut med store høytalere, firkana, massive høytalere! :p Skal tross alt stå på "gutterommet".

 

Skal helst være så bra at de kan spille så høyt at jeg ikke orker å ta høyere, samtidig som at lyden holder seg helt klar!

 

Noen som har noen forlsag til nettsider, butikker, personer å kontakte eller noe som helst for å få itak dette? Eller har egene erfaringer?

 

Mvh Sivert

 

Edit: Regner med at prisen ligger rundt ca 1-5k. Rommet er ikke veldig stort, men høytalerene burde være i stand til å gi trøkk i store rom også. Hører mest på mettal musikk, men burde spille alle typer musikk bra. :) Alt fra The Beach Boys til Aura Noir!

Endret av TurboHolte
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med et budsjett på 5k er det vel begrenset hva du kan få. God lyd kombinert med mulighet til å spille høyt, koster penger. Jeg hadde nok satset på PA-element, 2x12" eller 1x15" per side i bassen sammen med et horn med 1" driver. Deling i området 1200-1600Hz. PiSpeakers kan være et sted å begynne. Ferdige sett tror jeg det kan være vanskelig å finne.

 

Frode

Endret av fhl
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Eltek har jo mange byggesett. Du finner de her:

http://www.dynabel.no/shop/

 

Eller direkte til byggesettene:

http://www.mamut.net/controls/shop/shops/12/5/main.asp?wwwalias=dynabel&gid=523

 

 

Har selv bygd mange høyttalere, både byggesett og egne konstruksjoner. Det er utrolig moro for de/oss som liker å bygge/fikse/forbedre osv. Men det er ikke så mye å spare på det som det var før.

Lenke til kommentar

Tror FHLs forslag fra Pi Speakers vil være langt å foretrekke kvalitetsmessig. Sannsynligvis mer allsidige i spillestilen, og sannsynligvis mer kapable til å gi illusjonen av artistene står i samme rom og spiller. Ljudias forslag vil nok gi mer kvantitet - på bekostning av kvaliteten. At ett fornuftig konstruert 15-tommers basselement alene kan koste så lite som en tusenlapp kan jeg gå med på (dynaBel selger bl.a. en ålreit 18-tommer til 1495,-). Men at man kan få et kit med fire 15-tommere, fire 6-tommere, diskanter og delefilter til rett over to tusenlapper og samtidig få det til å spille bedre enn et kit med to tolvtommere, to diskanter og delefilter til samme eller litt høyere pris sliter jeg med å se logikken i.

 

Når det er sagt; utvalget av DIY ungdomshøyttalere som kan anbefales kvalitetsmessig er overraskende lite. Hadde jeg hatt tid og evner ville det fristet mye å gjøre noe med det...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...