Gå til innhold

Trenger hjelp til valg av kamera! Nikon D2xs, D90..


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har kameraet Nikon D40, og vil oppgradere noen hakk. Har derfor lurt på å satse på Nikon D90. Men, som alltid, så er jeg usikker på om dette er det rette valget, så jeg trenger deres hjelp og erfaringer.

 

Noen som har erfaring med D90? Er D90 en bra oppgradering fra D40?

 

Hvilken fordeler har D90? Jeg har veldig lyst på HD-filming, noe D90 har. Men er pengene verdt dette kameraet?

 

Jeg interesserer meg mest for portrett fotografering, er dette ett kamera som egner seg godt for det? Har lest en del på nett, men har ikke funnet noe særlig om dette.

 

Jeg har foresten også sett på ett brukt Nikon D2xs til 6.000 (dette kameraet ligger nå på ca 9-10.000 eksponeringer), men er dette en for stor oppgradering? Er kameraet verdt prisen? Har noen erfaring med dette kameraet? Jeg er villig til å lære mye nytt, og bruke tid på ett nytt kamera. Så det skulle ikke vært noe problem. Men jeg tenker bare at kanskje dette er ett for avansert kamera for en 16 åring?

 

Hva burde jeg velge?

 

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du filme i HD med Nikon ville jeg gått for den nyere D7000. D90 har en del barnesykdommer.

 

Problemet er at jeg ikke har råd til det, og trenger ett kamera snarest mulig :) Vil heller ikke bruke så utrolig mye penger på ett kamera nå for øyeblikket, når jeg skal oppgradere igjen etter vidergående, om 2 1/2 år. HD filming er ikke så ekstremt viktig, hadde bare vært gøy å ha det. Nå vil jeg heller tenke litt mer på de andre egenskapene med kameraene, D2xs og D90.

Endret av jou124
Lenke til kommentar

Hvis video er mest "nice-to-have", så er D90 et glimrende kamera.

 

D2Xs er også et proff kamera, men ikke mye vanskeligere å lære enn en D90. Men det er mye større, og bildekvaliteten er vel ikke like god som en D90. Så jeg ville valgt D90 hvis jeg var deg.

 

D2Xs har vel ikke noen automoduser eller ?

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Hvis video er mest "nice-to-have", så er D90 et glimrende kamera.

 

D2Xs er også et proff kamera, men ikke mye vanskeligere å lære enn en D90. Men det er mye større, og bildekvaliteten er vel ikke like god som en D90. Så jeg ville valgt D90 hvis jeg var deg.

 

Ok, tusen takk for svar! Jeg tror jeg går for D90. Men da har jeg ett lite spørsmål til. Burde jeg kjøpe batterigrep til kameraet i samme slengen? Vet noen om en nettbutikk som selger batterigrep til D90? Har batterigrep til D90 autofokus? Gar batterigrep til D40, så vet hvordan bruk av batterigrep er. Men det funker ikke som det skal desverre..

Lenke til kommentar

Ok, tusen takk for svar! Jeg tror jeg går for D90. Men da har jeg ett lite spørsmål til. Burde jeg kjøpe batterigrep til kameraet i samme slengen? Vet noen om en nettbutikk som selger batterigrep til D90? Har batterigrep til D90 autofokus? Gar batterigrep til D40, så vet hvordan bruk av batterigrep er. Men det funker ikke som det skal desverre..

D90 er noe større enn D40, slik at det er ikke sikkert at du har det samme behovet for grep. Det kan også være lurt å speide etter brukt.

Lenke til kommentar

Ok, tusen takk for svar! Jeg tror jeg går for D90. Men da har jeg ett lite spørsmål til. Burde jeg kjøpe batterigrep til kameraet i samme slengen? Vet noen om en nettbutikk som selger batterigrep til D90? Har batterigrep til D90 autofokus? Gar batterigrep til D40, så vet hvordan bruk av batterigrep er. Men det funker ikke som det skal desverre..

D90 er noe større enn D40, slik at det er ikke sikkert at du har det samme behovet for grep. Det kan også være lurt å speide etter brukt.

 

Ok, så batterigrep er noe jeg kanskje burde vurdere etterhvert? Jeg har sett en del etter nytt, men funnet ut at jeg kan like godt kjøpe ett nytt ett når det finnes nytt for bare 2000 kroner mer en for billigeste brukt :)

Lenke til kommentar

Som ofte, liker jeg og sitere bythom.com

http://bythom.com/upgradepath.htm

 

Hva er du misfornøyd med, ved din D40?

 

Mangler video: Nikon D7000, D3100, D5000 eller D90 kan være fornuftige oppgraderinger. Rangert etter hvor god video delen er. Tok D5000 før D90 pga vribar skjerm.

 

Flere fokuspunkter, evnt bedre autofokus: D7000, D3100, D90 eller D5000.

 

Mulighet til autofokus med gamle AF (itillegg til AF-S) objektiver: D7000 eller D90.

(D3100 og D5000 har ikke motor i huset)

 

Bedre søker: D7000, D90, D3100.

(D5000 er skritt tilbake i forhold til D40)

 

 

 

I forhold til annet punkt. Kjøper du D7000, tror jeg ikke at det finnes noen virkelig god grunn til å oppdatere igjen om 2.5 år. Annet en at man har lyst på noe nytt.

 

 

Hvis video er mest "nice-to-have", så er D90 et glimrende kamera.

 

D2Xs er også et proff kamera, men ikke mye vanskeligere å lære enn en D90. Men det er mye større, og bildekvaliteten er vel ikke like god som en D90. Så jeg ville valgt D90 hvis jeg var deg.

D2xs skal være bedre opp til ISO 400. Alt over er D90 bedre.

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det, er fortrinnet til D2Xs over D90 først og fremst en helt annen byggekvalitet og værtetting. For at den ekstreme byggekvaliteten og værtettingen D2Xs har over D90 skal gi noen mening, vil det kreve mye dyrere objektiver. Hjelper lite med et værtettet hus i skipsankerklassen, når objektivene ikke er i plastikk og ikke værtettet.

Lenke til kommentar

D2Xs har vel ikke noen automoduser eller ?

Den har vel, P, A, og S. Trenger man noe mer?

 

Var det jeg trodde,uten og ha noen informasjon om hvilken kunnskapsnivå trådstarter har innen foto mener jeg det var på sin plass og få belyst det at man Burde/må ha en viss kjennskap til samspillet mellom lukker,blender og iso for og få et meningsfullt utbytte av D2Xs kontra D40.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Den har vel, P, A, og S. Trenger man noe mer?

Kan innimellom være kjekt med en M? :innocent:

Joda, men M er vel strengt talt ikke en automodus.

 

Trondster er så flink at han automatisk justerer alt i manuell modus uten og tenke over hva han gjør,så det er lett og glemme at alle andre ikke er like flinke :D

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Joda - skulle helt klart hatt mer kontroll - vurderer å modde objektivene så jeg får blenderring, for ikke å snakke om spak på huset som styrer lukker - en for øvre og en for nedre lukkergardin. Har også satt pc'en til å lese opp bildedataene over høyttaler, så jeg selv raw-konverterer i hodet og maler bildet på lerret. Er det så vanskelig, da? :fun:

Lenke til kommentar

Skal du filme i HD med Nikon ville jeg gått for den nyere D7000. D90 har en del barnesykdommer.

 

Problemet er at jeg ikke har råd til det, og trenger ett kamera snarest mulig :)

 

Dersom du har ditt D40, hvorfor beholder du ikke det og venter? Har du greit med objektiver og blitser? Om ikke ville jeg heller ha oppgradert der. Mer å hente enn i et kamerahus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...