Gå til innhold

koble pc til tv, et par spørsmål:)


Anbefalte innlegg

hei

 

jeg koblet min 3 år gamle acer aspire laptop til min nye samsung tv, via en vga kabel og har derfor et par spørsmål anngående dette:

 

1. VGA kabel overfører bare bilde og ikke lyd, eller er det mulig å få lyden overført til tv også?

 

2.når jeg justerer oppløsningen på skjerm 2(som er i dette tilfellet tv), så har jeg merket at det blir best hvis jeg bruker omtrent samme oppløsning som skjermen på laptopen min viser! Men siden jeg har en full HD tv, så har jeg muligheten til å øke oppløsningen betraktelig på skjerm 2(tv), men da merket jeg at lyse områder ble ekstremt utbrente(og ikonene veldig små, selvfølgelig). Hva er årsaken til dette? Laptopen min har et nvidia go 7600 kort, så skulle jo tro at det skulle klare å vise veldig høy oppløsning uten problemer(siden jeg kan velge dette på innstillinger på skjerm 2/tv), eller er det kanskje tvet mitt det er noe jeg må stille på? Jeg prøvde å stille litt på kontraster, baklys osv, uten særlig hell!?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke noe svar på spørsmål 2, bare på 1:

 

Det er ofte en egen lydinngang beregnet til bruk sammen med VGA like ved VGA-kontakten på TV-er. Det kan f.eks. være en 3,5mm minijack, som du kan koble med en slik kabel til utgangen på PC-en for hodetelefon eller ekstra høyttalere.

 

PC-en kan også ha SPDIF digital lydutgang, som du sannsynligvis også kan bruke.

 

Og dersom du har HDMI-utgang på PC-en (min 2,5 år gamle Acer Aspire har det, men jeg har et Nvidia 8600 etellerannet lydkort) kan du bruke den til å koble både lyd og bilde til TV.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...