Gå til innhold

Hvem har høyest IQ på dette forumet? Religiøse eller Ikke religiøse?


  

173 stemmer

  1. 1. Stem på resultatet fra IllVits IQ-test (eller en formell WAIS test om du har tatt dette)

    • Jeg er religiøs med en IQ mellom 80 og 90
      2
    • Jeg er religiøs med en IQ mellom 91 og 100
      1
    • Jeg er religiøs med en IQ mellom 101 og 110
      0
    • Jeg er religiøs med en IQ mellom 111 og 120
      6
    • Jeg er religiøs med en IQ mellom 121 og 130
      5
    • Jeg er religiøs med en IQ over 130
      12
    • Jeg er ikke-religiøs med en IQ mellom 80 og 90
      1
    • Jeg er ikke-religiøs med en IQ mellom 91 og 100
      1
    • Jeg er ikke-religiøs med en IQ mellom 101 og 110
      6
    • Jeg er ikke-religiøs med en IQ mellom 111 og 120
      36
    • Jeg er ikke-religiøs med en IQ mellom 121 og 130
      59
    • Jeg er ikke-religiøs med en IQ over 130
      44


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ser ikke helt formålet med denne tråden, da ateister har allerede fått konstatert at de i gjennomsnitt har noen få flere poeng enn oss ikke-ateister. Det gjelder helt sikkert for forumet også.

 

Uansett – dette spørsmålet er til soulless: Hva ønsker du å oppnå med resultatene? Jeg ser du har nevnt at du er nysgjerrig, men er det hele grunnen? Ønsker du å verifisere stereotypene?

 

Bare lurer – jeg også…

 

 

Men for å holde meg til trådens emne, her er resultatene fra Illvit, dedikert til soulless:

Resultat verbalkategori: 135

Resultat prestasjonskategori: 125

Ditt testresultat: 131

 

 

 

Bare pga. ateister har gjennomsnittlig høyere IQ/utdannelse når man ser på et gjennomsnitt av befolkningen vil jo på ingen måte si at dette er tilfellet på en så liten gruppe som de som deltar på dette forumet (jeg tviler på at forumbrukere er et representativt snitt av befolkningen).

 

Så nysgjerrigheten min er vel begrunnet i å se nivået generelt her inne, og eventuelt om vi kan se en korrelasjon mellom IQ/religion. Så langt ser det ikke ut til å være en korrelasjon (forskjellene er for små til å dra en konklusjon), men jeg er meget positivt overrasket av nivået.

 

Så til neste gang du kommer med en halvgjennomtenkt kommentar Ishq, så kan jeg bare si "dette er du altfor smart til å komme med" ;)

Lenke til kommentar

Hva som er åpenbart for deg er ikke nødvendigvis åpenbart for meg. Selvfølgelig er det ikke en nødvendighet at ateistene har en høyere gjennomsnittlig IQ enn religiøse; men etter min oppfatning er det plausibelt å anta at rapportene som indikerte en slik påstand for å være korrekt også skulle korrelere her på forumet.

 

Selv er jeg skeptisk til IQ-konseptet, jeg ser ikke på det som en god indikator for intelligens. En god indikator for hvor flink man er med denne typer oppgaver, men ikke noe særlig mer.

 

Edit: Med "gjennomsnittet" mener jeg av deltakerne av testen som ble linket i førstepost. Jeg tror mange ljuger her, tbh.

Vel, det virker som «alle» har mellom 120 til 130. Jeg stoler særdeles lite på Internettester. Hadde vi fått det samme resultatet om vi hadde tatt en WAIS-test alle sammen? Tviler. Uansett, jeg tror de færreste lyver i denne avstemningen.

Endret av Ishq
Lenke til kommentar

Om testen:

 

Illustrert Vitenskaps IQ-test er en klassisk IQ-test som tester både visuelle evner, språkkunnskaper, hukommelse, logisk sans og tallforståelse. Den er basert på en amerikansk nett-test som i forsøk har vist seg å gi resultater som holder seg innenfor 4 % av resultatene ved den såkalte WAISÆ-III (Wechsler Adult Intelligence Scale III). WAIS-testen er nok det nærmeste man kan komme en universelt anerkjent IQ-test, og den siste utgaven brukes i dag av profesjonelle psykologer over hele verden.

 

Illustrert Vitenskaps IQ-test må likevel ikke ses som en erstatning for en ekte WAIS-test - som for øvrig alltid bare foregår under overvåking av utdannede forsøksledere, og som derfor ikke kan gjøres verken på nett eller via CD-ROM, hvis den skal være rettvisende.

 

Det tallet som blir ditt resultat av testen, er derfor ikke et skuddsikkert mål på din IQ - men hvis du har gjennomført testen seriøst og omhyggelig, kan den gi en pekepinn om hvor du ligger på skalaen.

Lenke til kommentar

Hvem som helst kan lyve på dette her, men jeg fikk 115 som resultat. Selvfølgelig, hvis det var under gjennomsnittet hadde jeg ikke sagt det her. Er under 18 anyways.

 

Edit: Med "gjennomsnittet" mener jeg av deltakerne av testen som ble linket i førstepost. Jeg tror mange ljuger her, tbh.

Hva får deg til å komme med den påstanden?

Lenke til kommentar

Eller så kanskje det betyr at den gjevne forumbruker er over gjennomsnittet?

 

Eller at de som ikke er godt over gjennomsnittet velger å ikke svare.

 

Dog har jeg inntrykk av at de fleste forumbrukere er over snitt intelligente, i hvert fall av de som blir her en stund. De er vandt til å bruke litt ekstra tid til å tillegne seg informasjon, de formulerer seg saklig, og de hjelper andre som har problemer med tekniske ting.

 

Kan ta screenshot av min test om det skulle være interesant, om dere mener at jeg lyver.

Lenke til kommentar

Jeg kan heller ikke se hvorfor størsteparten av brukerne ville lyge om resultatet, hva gagner det en å lyge på en anonym undersøkelse utenom å bedra seg selv?

 

Jeg mener også å ha hørt at unge mennesker generelt har høyere IQ enn eldre (no offence RWS ;) ), og at dette kan bidra til at snittet er generelt høyere, men at det i tillegg er høyere her på forumet kontra unge mennesker i Norge generelt er vel ikke så usannsynlig da de fleste her er genuint opptatt av å tilegne seg ny kunnskap.

Lenke til kommentar

Jeg mener også å ha hørt at unge mennesker generelt har høyere IQ enn eldre (no offence RWS ;) ), og at dette kan bidra til at snittet er generelt høyere,

No offence taken...

 

Det er riktig som du sier, for jeg også har lest at neste generasjon er noe slikt som 15% glupere... Jeg klarte å si dette til gytta mine og gjett om jeg har fått høre det etterpå... :) Jeg bruker å svare at de da må bevise det, ikke bare si at de er smartere enn meg.. hehe.

 

Som jeg skrev i første post trodde jeg du var ute etter den siste IQ testen jeg tok og den fikk jeg 128 på så jeg mellom 121 og 130 FØR jeg så linken din.... Så jeg er ikke så veldig redd for at ungdommen skal dra meg igjen da jeg også har mye erfaring vet du...

 

Nå utvikler vel hjernen seg til en er rundt 20 mener jeg å ha hørt, men etter det drar det jo på seg med erfaring og det har jeg ihvertfall mye av, så mye at jeg faktisk fikk jobb som ingeniør uten å være utdannet som det fpr noen år siden..... Riktig nok jobber jeg som test ingeniør, men jeg er ganske alene om IKKE å være ingeniør der jeg jobber..... Gøy å være underdog .. :)

Lenke til kommentar

Er vel ingen stor overraskelse at resultatet har blitt litt skjevt. En med høy iq tenker "en iq-test, så fascinerende", mens en med lav iq tenker "kjedelig, dette har jeg ikke noen interesse av". Måtte nesten ha trukket noen tilfeldige og betalt dem for å ta testen for å kunne få noe som liknet et godt resultat.

Lenke til kommentar

Er vel ingen stor overraskelse at resultatet har blitt litt skjevt. En med høy iq tenker "en iq-test, så fascinerende", mens en med lav iq tenker "kjedelig, dette har jeg ikke noen interesse av". Måtte nesten ha trukket noen tilfeldige og betalt dem for å ta testen for å kunne få noe som liknet et godt resultat.

 

Folk med høy IQ har vel heller en tendens til å fnyse av en IQ test vil jeg nå si, en hører jo aldri snakk om IQ på universiteter etc, er noe for mediene og slike diskusjonsfora som dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...