Gå til innhold

ADSL-linje dropper til halv speed, må restarte modem for å fikse.


Anbefalte innlegg

Jeg har oppgradert til bredbånd proff med nextgentel, og modemet syncer vanligvis ved ca. 12200/1100kbit, og jeg måler ca. 10.5/0.95Mbit når jeg tester på speedtest.net

 

Men jeg har problemer med at av og til dropper modemet speeden til ca. 6000/800kbit uten at det er noen spesiell grunn til det, og jeg må da restarte modemet for å få tilbake full hastighet. Dette er litt irriterende fordi jeg har litt servere og ting stående som bør ha så høy oppetid som mulig.

Jeg vet at grunnen til at hastigheten dropper kan være at det er midlertidige forstyrrelser på linjen, men jeg synes det er rart at den ikke får syncet tilbake til en høyere hastighet når forstyrrelsene er borte uten at jeg må restarte modemet.

Har ikke lagt merke til problemet tidligere, da jeg har hatt en 4Mbit linje som allerede ligger under hastigheten på 6Mbit som jeg blir begrenset til.

Modemet er et Thomson Speedtouch 546i, og linjen er ca 2.1km lang. Er det noen andre som har samme problemet, eller som vet om det er mulig å gjøre noe med det?

Jeg vet at det er noe som heter "Rate adaptive ADSL" som skal kunne hjelpe på dårlige linjer, NGT hadde noe dem kalte "Bredbånd langdistanse" som skulle være rate adaptive, men jeg vet ikke om det er en egen type ADSL, eller om det er noe som kan slåes av/på i ADSL2+.

 

Noen som vet noe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror nok problemet hos deg kan være følgende:

 

1. Dårlig kvalitet på kobberet, slik at det blir pakketap og ustabil linje -> modem syncer på en lavere men mer stabil hastighet

2. Dårlig strømnett, du har koblet modemet til en forgrener, modemer generelt sett er veldig følsomme for ustabil strøm

3. Dårlig modem/strømadapter

 

i 90% av tilfellene er det 1 som er årsaken.

Lenke til kommentar

Sjekk noe når dette skjer.

 

Logg deg på via telnet. Start -> Kjør -> telnet 10.0.0.1

Username er: "Administrator". Passordet er blankt.

Skriv inn "Adsl info"

 

Om det står at den modulerer på "ADSL 2+", så kan problemet være lokalt. Står det imidlertid at den modulerer på "ADSL 2" eller "ADSL", så må du ta konktakt med NGT. De må da fikse instillingene så det ikke skjer.

 

Kan også være at ruter må byttes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...