Gå til innhold

Asus G73 VS Stasjonær


3xt

Anbefalte innlegg

Hei

 

Asus G73 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=609969

 

Ja da sitter jeg her med et valg mellom å kjøpe en asus G73 eller en stasjonær :/

Hva mener dere at jeg bør kjøpe? Uten å tenke noe særlig stort på prisen da.

Er ute etter en maskin med god ytelse i spill :D

Gir en stasjonær veldig mye mer ytelse enn en bærbar?

Er no litt digg hvis man kan bevege seg ut til stua elns uten å stresse så sykt mye med skjerm, tastatur osv ;)

Det er det som gjør at jeg er lit mer gira på asus'en

Noen som har evt forslag på hvilken stasjonær jeg bør kjøpe? helst ikke bygge selv.

Noen som har noe særlige erfaringer med G73? Hvordan er tastaturet? har den mye flex? støy nivå?varme under idelee/last?

Evt andre bærbare som har omtrent samme ytelse? helst rundt 10 000 daa, selv om G73 er 12 000 så ville jeg heller gitt ut 2000 ekstra en å få en sann billig drit som går i stykker etter noen få år :p Når jeg først skal ha meg ny så skal den nok vare i minst 5 år ++ helst lengre :p Er det egentlig mulig å forutsi sann ca hvor lenge G73 kan vare før den er helt utdatert?

 

Takker på forhånd ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste jeg har snakket med om gaming-pc sa tydelig STASJONÆR, men jeg har bestilt en G73 nå fordi jeg vil ha en maskin jeg har muligheten til å flytte på hvis jeg må.

 

Du kan jo lese på tråden jeg startet om G73: Erfaringer med Asus G73?. Er noen som har skrever ned noen erfaringer, men da om JH. Det er JW som selges nå :)

Endret av Thefainter
Lenke til kommentar

Her er tråden TheFainter nevnte:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1272980

 

Hva angår levetid, så er det vanskelig å beregne mer enn 5 år på en pc. Jeg har tenkt at min G73JH skal vare ca 5 år. Og nå gir jo Asus en internasjonal garantitid på 2 år med Asus pc'en. Det er ikke alt for vanlig innenfor laptop markedet, så det viser jo at de tror den holder lengre enn andre bærbare.

 

Angående andre spørsmål, så quoter jeg det jeg sa om min G73JH der:

 

Jeg ville løyet om jeg sa alt var en dans på roser. Men det var jeg forberedt på når jeg kjøpte den.

 

Ytelsen den viser er uten sidestykke hva angår spill. Og keyboardet, selv om det er uvant for meg (chiclet), er ganske bra når man har vendt seg til det. Keyboardet har også belysning som kan slås av og på i forskjellige grader. Touchpaden dog er en av mine største kvaler. Knappen (høyre og venstre museklikk er samme knapp) er omtrent ubrukelig, så jeg bruker tapping for høyre klikk, og bruker autohotkey for å gjøre en ubrukelig tast (context menu knappen) til venstre museklikk. Men etterhvert har jeg praktisk talt vendt meg av med å bruke touchpaden, og heller bruke bare en ekstern mus (fikk en gamingmus med pc'en som er brilliant), så jeg vurderer å bare disable touchpaden i bios da den er mer i veien enn til nytte. Oppstartstiden til windows er i beste fall på nivå med en SSD disk, men kan variere alt etter om du laster andre filer ofte. (Bare slik en hybrid driv funker.)

 

Min kom med bios 211. Det gjør alle nye tror jeg. Og det medførte at vitene er blitt skrudd opp litt i forhold til tidligere. Slik at hvis du hører etter vil du alltid høre litt sus fra viften. Men det er bare hvis du er i et veldig stille miljø. Men til gjengjeld, har ikke GPU'en komt opp i temperaturer over 80 grader ved tung gaming med mindre jeg blokkerer viften delvis (som man egentlig ikke skal gjøre uansett :p), så det er egentlig like greit syns jeg.

 

Et annet lite problem jeg har hatt, er at viften av og til slår seg av og på uten noe åpenbar grunn. Dette ser ikke ut til å ha noen effekt utover at maskinen stopper opp i et halvt sekund, og så fortsetter som før et par ganger om dagen. Jeg tror det kan ha noe med å gjøre at min vbios er utdatert, så jeg vurderer å flashe den for å se om det fikser problemet.

 

Maskinen veier sin del med batteriet i (underkant av 4 kilo tror jeg.) Og adapteren veier vel et halvt kilo+ for seg selv, så den er i grenseland til å være bærbar. Men med sekken jeg fikk med, går det greit for meg å bruke den som sådan. Dog har den ikke all verdens av plass. Den har plass til noen bøker og litt småutstyr, som er greit for meg personlig.

 

Litt kjedelig at det ikke er multimediaknapper på keyboardet, men det venner man seg fort til. Og den kommer fullasted med bloatware, så vil anbefale deg en tur blant guidene på notebookreview for å komme i gang hvis du ender opp med å kjøpe den for å kvitte seg med unødvending bloat.

 

Skjermen er veldig bra hvis man ser rett på den. Normale viewing angles hva angår LCD (eller LED) skjermer. Den har litt refleksjon hvis det er tilstrekkelig nok lys i miljøet, men det er en vesentlig forbedring fra min gamle pc.

 

Alt i alt, er det omtrent som forventet. Jeg visste det var noen små problemer med pc'en, men jeg ville ha en laptop som gikk an å bære med seg plasser, med en god vifteløsning (G73 sin løsning er i sin egen klasse), og med et brukbart keyboard og en god skjerm til en rimelig penge. Og det synes jeg at jeg fant. Men som sagt, det er et par problemer som kan være dealbreaker for andre (dårlig touchpad, vbios må kanskje oppdateres og missing keystrokes.)

Lenke til kommentar

Vel den er vel 17.3 tommer, så jeg vet ikke. Sekken jeg bruker fikk jeg med pc'en (tydeligvis gjør de ikke det lenger), og den passer akkurat. På det tykkeste er den vel røflig 6-7 cm, så tror ikke det skal være noe problem. Det som gjør at den bare nett så vidt passer i sekken jeg har, er bredden dens og ikke tykkelsen dens.

 

Den kjennes veldig solid ut, og den har en matt overflate, slik at det er vanskelig å lage riper i. Jeg har ihvertfall ikke hatt noen pc som kjennes mer solid ut enn denne (dog så finnes det noen nye fra lenovo i ren aliminium tror jeg, men de veier til gjengjeld godt over 5 kilo.)

 

Da dette er en gaming laptop, skal det en del luft til for å holde den kald. Så det går en del luft igjennom den. Dog er det eneste jeg hører er selve luftstrømmingen (som på en vifte man har for å holde et rom kaldt), og det er bare merkbart hvis jeg er i et veldig stille miljø, og ikke hører på noe på pc'en.

Lenke til kommentar

Blir pcen noe særlig varm der du har håndflaten på(ved siden av touchpad'en <-touchpad-> altså begge sidene)

 

Er veldig kresen når det gjelder støy fra viftene/hdd'en :/

og veldig kresen når det gjelder byggekvaliteten av chassiset!

Så de elementene er veldig viktig for meg og kan være en dealbreaker :(

 

EDIT: hadde jo vært litt dumt om en ikke kan kjøpe en sekk/bag til pcen da :p

Endret av 3xt
Lenke til kommentar

Blir pcen noe særlig varm der du har håndflaten på(ved siden av touchpad'en <-touchpad-> altså begge sidene)

 

Er veldig kresen når det gjelder støy fra viftene/hdd'en :/

og veldig kresen når det gjelder byggekvaliteten av chassiset!

Så de elementene er veldig viktig for meg og kan være en dealbreaker :(

 

EDIT: hadde jo vært litt dumt om en ikke kan kjøpe en sekk/bag til pcen da :p

 

Eneste stedet Pc'en min har blitt varm, er direkte under viften til skjermkortet Og det er lunkent varm. Og det er bare noe du kjenner hvis du vil sjekke hvor varmt det er der. Ellers holder resten av pcen seg stabilt temperaturmessig. Siden den tar inn luft gjennom keybordet, så blir overflaten litt kaldere enn romtemperatur.

 

Hva angår viften, så er det mulig at det forandrer seg hva angår G73JH da Asus jobber med en ny offisiell bios til den (jeg har den nyeste versjonen som gir litt kraftigere viftehastighet enn de andre biosene.) Hvordan ting ligger ann med viftene til G73JW vet jeg derimot ikke utover at grafikkortet som kommer med den skal etter sigende være mindre varmeutviklende enn Radeon 5870 mobility som G73JH har.

 

Men så må det sies at hvis du har tenkt å bruke en laptop til gaming (noe som G73 er spesielt designet for), så er det ikke til å komme utenfor at da må det en del luftgjennomstrømning til. Og jeg er villig til å tåle litt viftelyd imot at pc'en holder seg på et temperaturmessig fornuftig nivå. Jeg tror du skal slite veldig med å finne en pc som er holdbar og ikke utvikler mye uøsnket varme uten at man må ha en luftgjennomstrømning som gir en viss mengde sus innenfor laptopmarkedet. Da tror jeg du setter forventningene for høyt til laptoper som brukes til gaming rett og slett.

Lenke til kommentar

Takker for begge med gode svar :)

Har for å si det sann ikke tenkt å spille de nyste og mest krevende spilla daa :p så får håpe at den holder seg på et ganske lavt temperatur nivå og støynivå :D uansett kommer jeg sikkert til å ha på noe musikk som overdøver vifte susen :p

Siden den tar inn luft gjennom tastaturet at en kan ha pcen på fanget uten å være redd for at en av lufte inntakene blir stengt igjen?

 

EDIT: hvilken material er pc'en lagd av?

Endret av 3xt
Lenke til kommentar

Takker for begge med gode svar :)

Har for å si det sann ikke tenkt å spille de nyste og mest krevende spilla daa :p så får håpe at den holder seg på et ganske lavt temperatur nivå og støynivå :D uansett kommer jeg sikkert til å ha på noe musikk som overdøver vifte susen :p

Siden den tar inn luft gjennom tastaturet at en kan ha pcen på fanget uten å være redd for at en av lufte inntakene blir stengt igjen?

 

EDIT: hvilken material er pc'en lagd av?

 

Det skal ikke være noe problem, så lenge du ikke stenger for luften som går ut på baksiden av pc'en. Men du må også huske på at siden den tar inn luft igjennom tastaturet, er det en uting å ha pc'en på når den er lukket igjen.

 

Overflaten til pc'en tror jeg er av en slags hard plastikk med et tynt lag gummi utenpå.

Lenke til kommentar

Det skal ikke være noe problem, så lenge du ikke stenger for luften som går ut på baksiden av pc'en. Men du må også huske på at siden den tar inn luft igjennom tastaturet, er det en uting å ha pc'en på når den er lukket igjen.

 

Hmm... men hvordan blir det da hvis man modder tastaturet? Har sett at folk legger farget plastfolie mellom aluminiumsplata og tastaturet for å få annen backlight-farge. Stenger dette for luftinntaket da? :dontgetit: Det høres jo ikke bra ut i det hele tatt...

Lenke til kommentar

Hmm... men hvordan blir det da hvis man modder tastaturet? Har sett at folk legger farget plastfolie mellom aluminiumsplata og tastaturet for å få annen backlight-farge. Stenger dette for luftinntaket da? :dontgetit: Det høres jo ikke bra ut i det hele tatt...

 

Så vidt jeg har skjønt skal det gå an å modde tastaturet på G73 uten å stenge luftinntaket. Jeg har ikke satt meg inn i temaet, men mener å ha sett diverse modder på det. Vil anbefale deg å ta turen innom notebookreview hvis du planlegger å modde keyboardet (Asus gaming forum), da det pleier å være gode instrukser der.

Lenke til kommentar

Beklager men jeg tror det var bare jeg som forvekslet g53 med g51 :p

 

Til dere som har g73, er det egentlig en egen partisjon for recovery på hdd? eller hvordan blir det når jeg skal gjenopprette pc'en til fabrikk innstillinger? Hva er egentlig på den cd'en som man får med(?).

Lenke til kommentar

Man får en eller to cd'er (husker ikke helt) med drivere og diverse bloat. For recovery har den et eget program som brenner 4-5 dvd'er.

dvs at jeg MÅ brenne en egen recovery disc? at jeg ikke kan trykke ALT + F X når jeg skrur på pc'en? Det var ihvertfall sann på min gamle acer, at jeg kunne trykke ALT + F10 for å starte recovery :(

 

EDIT: er det ikke snakk om at JW modellen skal ha USB 3.0??

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=609969

På komplett står det at den bare har 4x USB 2.0

Endret av 3xt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...