Gå til innhold

Hvordan skrive en god filmanmeldelse?


Vertical^

Anbefalte innlegg

Hei!

Har fått en oppgave i engelsk, og det er å skrive en filmanmeldelse av min favorittfilm. Er usikker på hvilken film jeg skal velge, men det blir antageligvis Batman: The Dark Knight.

 

Hovedpunktet er:

Hvordan kan jeg skrive en god filmanmeldelse? Leser litt på diverse sider, men vil også høre deres meninger.

 

Anmeldelsen skal selvfølgelig være på engelsk.

 

Hvordan skal jeg begynne, og hvordan skal jeg fortelle?

 

Tips?

 

Takker! :)

 

(Usikker på hvor den passer best. Her eller på Lekser og Skolehjelp. Flytt hvis jeg har postet feil)

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ting jeg synes er viktig: Hva gjør regissøren for å få oss til å tro på det vi ser?

Dark Knight etterstreber jo f.eks. en kvasi-realistisk atmosfære ved at mange av stuntene er utført med virkelige kjøretøy som forholder seg til virkelig tyngdekraft. Stemningen er mørk, dyster og ubarmhjertig. Jokeren er ikke tegneserie-ond, men mer troverdig forstyrret. Går det kanskje en slik linje gjennom hele produksjonen?

Men må det være favorittfilmen din? Det er lettere å kritisere ting man ikke liker, og de legger du ikke merke til hvis du digger filmen.

Lenke til kommentar

Det er ingen dum idé å ta utgangspunkt i Isbilens forslag, men kanskje legge til tidligere Batmanfilmer som sammenligning. Hva gjør TDK annerledes enn Burton sine Batmanfilmer i forhold til realisme og hvordan dette evt. gjør filmen til en bedre opplevelse for deg. Ellers kan du gjøre rene sammenligninger, f.eks Ledger vs Nicholson sine Joker-portretteringer - forskjeller? Hvem er best og hvorfor? Oppgaven bør ta utgangspunkt i én ting du digger ved filmen og ikke bare en oppramsing av subjektive fakta: "bra foto [skrive om fotografen], bra musikk [skrive litt om komponisten] etc."

 

For å spørre deg: hvilket enkelt element i filmen er det du synes er best/viktigst? Batman, Joker, Two-Face, actionsekvenser, duppeditter, musikk, foto etc.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...