voluz Skrevet 11. november 2010 Skrevet 11. november 2010 (endret) Hei! Har en Audi A4 1.8TQ som er chippet (BSR) til 196 hk / 322 Nm.Neste (og siste) steg på "chip-stigen" til BSR er 214 hk / 360 Nm. Lurer på hvor stor forskjell jeg vil oppleve? (Om noen klarer å anslå.) Noen erfaringer? Endret 12. november 2010 av voluz
Brian Skrevet 12. november 2010 Skrevet 12. november 2010 Logisk nok vil ikke den oppraderinga dra skinnet av pølsa akkurat. Litt forskjell vil du sikkert merke i starten, men jeg tipper det vil gå fort over. Men så er det jo alltid slik at man som regel bare vil ha mer og mer og mer
voluz Skrevet 12. november 2010 Forfatter Skrevet 12. november 2010 Nei, og med tanke på at det koster 18-20 tusen så føler jeg at det ikke er veldig good value for money. Nå inkluderer det vel sportseksos-anlegg, dyser, koblingsplate etc. da, men likevel..
Hansien Skrevet 12. november 2010 Skrevet 12. november 2010 Komplett sportseksosanlegg er vell fort bare 10-12.000,- og dyser er heøøer ikke billig. Så prisen du har fått er vell ganske ok. Men spørsmålet er jo om det er verdt det. Men om du merker store forskjellen aner jeg ikke, og det på grunn av at du ikke nevner hvor mye dem påstår chippen øker effekten i bunnen av bilen! Også skal det jo nevnes at man ikke merker effekten like godt på alle biler, men du ser fort dette på speedometernåla.
Brian Skrevet 12. november 2010 Skrevet 12. november 2010 20k hadde ikke jeg orka å lagt ut for kun 18hk iallefall. Da hadde jeg heller tatt andre alternativer som et billig datasprut og kjørt opp ladetrykket ytterligere og evt kjøpt kun nye dyser dersom det trengtes.
Hansien Skrevet 12. november 2010 Skrevet 12. november 2010 Det kommer jo ann på. Siden at på motor og trimming så må man nesten balansere kvalitet med kvantitet. Jeg ville heller lagt litt kroner i et skikkelig datasprut, og mappet om hele bilen før annet ble gjordt. Jeg dro ut 40hk på å senke trykket mitt 0.1 bar og justere tenninga . Gjorde dette på dyno! Hvor mye hk er dratt ut av bilen i fra før av og tror du at du kanskje kommer til å ville ha mer i senere tid?
voluz Skrevet 12. november 2010 Forfatter Skrevet 12. november 2010 Komplett sportseksosanlegg er vell fort bare 10-12.000,- og dyser er heøøer ikke billig. Så prisen du har fått er vell ganske ok. Men spørsmålet er jo om det er verdt det. Men om du merker store forskjellen aner jeg ikke, og det på grunn av at du ikke nevner hvor mye dem påstår chippen øker effekten i bunnen av bilen! Også skal det jo nevnes at man ikke merker effekten like godt på alle biler, men du ser fort dette på speedometernåla. Her er effektdiagrammene: 196 hk / 322 Nm: Og her er for 214 hk / 360 Nm: 20k hadde ikke jeg orka å lagt ut for kun 18hk iallefall. Da hadde jeg heller tatt andre alternativer som et billig datasprut og kjørt opp ladetrykket ytterligere og evt kjøpt kun nye dyser dersom det trengtes. Nei, var stivt ja synes jeg da. Men sportseksos og dyser spiser jo en stor del av kaka. Men med nye dyser og sportseksos på plass, så er det vel en smal sak for andre tuningfirma (ES Tuning etc.) å bygge videre på det? Må jo være et bedre utgangspunkt enn for biler uten sportseksos og disse dysene...
bIsk0p Skrevet 12. november 2010 Skrevet 12. november 2010 Spørs vel også om kurven forandres. Hvis hestene kommer tidligere, eller varer lengre. Vil det jo ha en merkant forskjell. Men 20hk i samme range blir nok ikke noe særlig å skryte av. Start heller med å strippe bilen for unødvendig tyngde da!
voluz Skrevet 12. november 2010 Forfatter Skrevet 12. november 2010 Spørs vel også om kurven forandres. Hvis hestene kommer tidligere, eller varer lengre. Vil det jo ha en merkant forskjell. Men 20hk i samme range blir nok ikke noe særlig å skryte av. Start heller med å strippe bilen for unødvendig tyngde da! Du ser kurvene ovenfor
voluz Skrevet 12. november 2010 Forfatter Skrevet 12. november 2010 Lekt litt og satt de to diagrammene sammen. Da er det de høyeste røde kurvene som er steg 2R chip, mens de nederste røde kurvene er steg 1 som jeg har i dag. Sort er originalt.
bIsk0p Skrevet 12. november 2010 Skrevet 12. november 2010 Se der ja! Jeg ville sagt nei, er ikke verd pengene, økningen vil være for liten. Men hvis du uansett skal høyere, så "må" du jo innom stage 2
voluz Skrevet 12. november 2010 Forfatter Skrevet 12. november 2010 Har fått tilbud fra et annet tuning-firma som tilbyr 310 hk / 420 Nm til 53 000 kr (inkluderer montering, turbo, grenrør, dyser, mafhus og luftfilter, bensinpumpe, komplett sportseksos fra Ferrita (rustfritt) uten katalysator, frontmontert intercooler og mapping. LITT annen pris da... men forsåvidt litt annen pakke også...
Hansien Skrevet 12. november 2010 Skrevet 12. november 2010 Der har du en pakke som er av et bedre alternativ, om du ønsker en meget sprek bil. Nevner dem hva slags deler dem har tenkt å bruke da?
formann Skrevet 12. november 2010 Skrevet 12. november 2010 Etter chip blir det naturlige valget større snurre. Mange år siden jeg har vært borti 1.8T, men jeg mener å huske at GT28RS, 440 dyser, 4,5bar map sensor og downpipe var alt som skulle til. Litt småvoksen FMIC skader selvsagt ikke. Fordelen er at man kan spare litt kroner på mappingen, siden det finnes ferdige programmer til såpass vanlige oppgraderinger. Skal være godt for nærmere 350hk, men stort over 300hk er ikke lurt uten å bytte råder. Tviler på at det koster deg mer en 18-20.000 i deler. God butikk i forhold til å utsette K03´n for ytterligere tortur
voluz Skrevet 16. november 2010 Forfatter Skrevet 16. november 2010 OK... får se hvor mye man legger i det. Sikkert enklere å oppgradere enda videre om man ikke sparer på løsningene. Noen som har erfaring med rundt 300 hk? Føles det særlig sprekt? Har ikke kjørt noen biler med mer effekt enn min egen (ca. 200 hk), så har null peil på hvordan det oppleves...
Brian Skrevet 16. november 2010 Skrevet 16. november 2010 Kan komme med tilbakemelding om forhåpentligvis ikke så alt for lenge når turboprosjektet mitt er ferdig. 1180kg bil med ca 300hk Men uansett 100hk mer merkes selvfølgelig godt.
voluz Skrevet 16. november 2010 Forfatter Skrevet 16. november 2010 Hehe.. så lett bil med så mye effekt.. høres ok ut Veier jo rett over 1600 kg A4'en...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå