Gå til innhold

Sony går Apple i møte


Anbefalte innlegg

VAIO X bruker jo atom prosessor, og om du ikke kjøper batteri som gjør pcen nesten like tykk som vaio z, får du bare 3 cellers batteri.

 

Så vaio x: atom, tynn og 3 cellers batteri

MBA 11,6": C2D opp til 1,6 Ghz, nvidia 320m, dobbelt så lang batterilevetid som vaio x

 

Kan ikke sammenlignes

 

Alt kan sammenlignes, strengt tatt var det det du gjorde når du skrev innlegget. MBA har kraftigere prosessor og er en del større og tyngre. For folk som er på jakt etter en høykvalitets utlraportabel er begge gode alterantiv med omtrent like stor skjerm. På Vaio finnes det flere batterialternativer, siden den ikke selges i Norge er det vanskelig å sammenligne batterikapasitet er litt forskjellig fra sted til sted. Med minste batteri er kapasiteten dårligere enn MBA, med et større bedre. Kjøpes den i USA følger to batterier med og du kan velge fra gang til gang om du trenger lettest mulig eller lang batterilevetid.

 

For tyngre oppgaver er hverken 2GHz Atom eller 1.6GHz C2D ideelt, men begge holder til det jeg er interessert i å gjøre på en 11-tommers skjerm. Jeg har brukt en ultraportabel 1.6GHz dual core nå i flere år og det er stort sett skjermen som begrenser hva den er egnet til. Jeg kunne godt byttet til litt tregere prosessor for å få lavere vekt og/eller bedre batterikapasitet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://jkontherun.files.wordpress.com/2009/10/sony-vaio-x-extended-battery.jpg?w=610

 

Selvsagt sammenlignet jeg. Jeg brukte bare ditt ordvalg fra posten før. Vaio x er slett ikke tynn lenger med stort batteri, den blir 3 ganger tykkere. Det er kun 2 batteri valg, stort eller liten.

 

Og om du eller "man" har bruk for kraftigere prosessor er ikke uvesentlig. Å mene at vaio x er sony sin macbook air (som jeg tolket ut fra din post), er ikke korrekt. MBA har mer enn dobbelt så kraftig prosessor og grafikkytelse av en annen verden.

 

EDIT: Ble en "ikke" for mye

Endret av O:M:A
Lenke til kommentar

Som flere her poengterer er det veldig feil å presentere denne maskinen som en konkurrent til MacBook Air. Det var først med introduksjon av nyeste MBA modell (Okt 2010) at serien kunne leveres med 11,6" skjerm.

Før denne maskinen kom på markedet har vi hatt Lenovo ThinkPad Edge 11 (både Intel og AMD) som kom ut i September, og ThinkPad x100 (Mars 2010) og ThinkPad x100e (Jan 2010) før det.

 

Det finnes også modeller fra blant andre Acer, Samsung og Fujitsu Siemens, alle med modeller som har kommet ut før nyeste 11,6" MBA.

 

Men tilbake til Vaio serien sitt nyeste medlem.

Kun basert på publiserte spesifikasjoner mener jeg følgende positive og negative sider om maskinen.

Pros:

  • God CPU. (i3-380 som sitter i denne maskinen er betraktelig bedre enn tilsvarende Core2Duo CPUer) som man blant annet finner i MBA 11".
  • Mange tilkoblinger: 3x USB, Ethernet (uten bruk av dongle..), VGA, HDMI, Minnekortleser.
  • 6 timers batterilevetid er ikke ille for en så liten maskin med ellers gode spesifikasjoner.
  • Liten og lett. Ikke like tynn som eks. MBA som artikkelforfatter også påpeker, men det er vel heller ikke denne den er rettet mot (les over)

 

Cons:

  • Vanlig tradisjonell harddisk. (er det 1,8 eller 2,5" disk den skal bruke? og hvilken hastighet?)
  • Intel GPU er definitivt et minus når det kommer til ytelse. Men burde også gi maskinen bedre batterilevetid.
  • Pris på maskinen? Ingen vaio maskiner er spesielt rimelige, men du får god kvalitet for pengene.

 

Kommentar til redaksjonen:

Slutt og skap sensasjonsoverskrifter basert på noe som overhodet ikke stemmer. Gjør leksene deres og sammenlign med rette maskiner (om det skulle vært noen). Her er det liten tvil om at overskrift og sammenligning utelukkende ble valgt for å få noen flere klikk. Bare synd det også gjør at dere virker mindre profesjonelle i sammen slengen. At hw.no nettverket ikke er fullt oppdatert på dette området slår meg som mildt sagt skremmende.

 

Det blir som å sammenligne Vaio x som er en Netbook (på godt og vondt) med en MBA som også er feil. Da netbooks såvidt klarer å kjøre XP (hovedsaklig takket være atom cpu).

Endret av _nix_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...