Gå til innhold

Hvordan endre str på bilde i Lightromm


Anbefalte innlegg

Tar bilder for Kanari-Fansen.

 

De skal ha bildene mine i tre "pakker".

 

1 : Bildene må ha navn 001.jpg, 002.jpg, 003.jpg osv. De blir liggende i den rekkefølgen de er nummerert. Bildene må ha 850px størrelse på lengste side.

 

Jeg har satt til 850 x 1000 noe annet jeg burde ha istedenfor 1000?

 

2. bigthumb.jpg som skal være 220 x 193 (skal være et bilde)

3. thumb.jpg som skal være 80 x 80 (skal være et bilde)

 

Jeg har da laget 3 export presents i lightromm med dette.

 

Problemet er oppløsninga, jeg får endra inne i lightromm. Men når bilde eksporteres til angitt område er ikke filene i de pikslene som de skal.

 

80x80 som står i lightroom blir 80x53

 

 

Hvordan får jeg de til å bli som jeg vil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ønsker at et bilde som ikke er kvadratisk skal være kvadratisk, så får du først croppe det til eller stretche det så det blir kvadratisk. 850x1000 er forøvrig ikke 850, men 1000 på lengste side.

 

 

Edit: Hvis du har bilder i format 2:3, og Lightroom beholder proporsjonene ved resize-actions:

 

1) Eksporter bildet til 850x850 - så skulle lengste side bli 850.

 

2 og 3) Hør med bønda*) om det skal være 220 på lengste side eller om det skal være horisontalt. Hør om du skal stretche eller croppe. Så lager du actions som stretcher/cropper og deretter resizer.

 

Husk å skarpe opp.

 

 

*) Sorry, det bare glapp ut av meg. ;)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Greia er at vi har et galeri. Der skal bildene være 850px på lengste side.

 

Så har vi en sånn forhåndsvisning ting.

 

Der er det to bilder.

 

Et skal være 80x80 og et 220x139.

 

Jeg er fersk som fotograf her så det er bare det jeg har fått vite, det er i tilegg ny opplasting og galleri.

 

 

Hvilke oppløsninger brude jeg bruke i galleriet på bildene mine da?

 

Hva med oppløsninga på thumbs?

Lenke til kommentar

Hva slags håpløs løsning har de som krever ferdigcroppa/skalerte bilder for "tommelbilder" og for galleri. De løsningene jeg bruker (og utvikler med) kan jeg nesten spytte inn råfila å få ut akkurat de formatene som måtte passe. I alle fall jpg og tiff på omtrent den størrelsen jeg vil lagre langsiktig på.

 

Bildene her ligger som 1500 pixler på lengste side.

 

Men det finnes faktisk program som kan gjøre dette for deg. IrfanView kan både resize og croppe bilder i batchjobber. Gratis er det også.

Lenke til kommentar

Jeg fikk i allefall riktig str på bildene mine, men de så jævlige ut. Fikk utrolig mye støy og de var enkelt å greit stygge etter de var rezeize.

 

Tok rezeize og satte "long side : 850 pixels"

 

endra ikke på noe annet inne på instillingene i programmet, men står mye annet der. Noe jeg må fikse på?

Lenke til kommentar

Merk av for "Use Resample function". Du kan også prøve deg fram med Sharpen litt høyere enn 1 (f.eks 5).

 

Husk også å stille opp JPG kvaliteten til 85 eller bedre.

 

Eksempel skalert fra 1500 til 850 med jpg på 100 og ellers som

 

post-26625-1289337809,9249_thumb.jpg

 

Samme på slappere innstilling

 

post-26625-1289338031,1767_thumb.jpg

 

Jeg synes kvaliteten blir helt grei, men nå er det lenge siden jeg brukte IrfanView det mye. Greitt med løsninger det skaleringa går av seg selv. GrapicksMagick/ImageMagick er fine verktøy.

 

Personlig har jeg som oftest kjørt filene ut i 1600 px eller 2000 px fra LR først.

Lenke til kommentar

Har egentlig aldri testa. Men regner ikke med at IrfanView nødvendigvis har de beste algoritmene for skalering. Jeg prøvde med skalering til 850 px rett i LR, og det er nok noe forksjell. Her eksempler.

 

Direkte fra LR

 

post-26625-1289339899,9973_thumb.jpg

 

IrfanView fra full størrelse JPG (550D)

 

post-26625-1289339908,1063_thumb.jpg

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Når du skal ha "tommelbilder" som har annet format enn f.eks 3:2 må du resize og croppe.

 

Det enkleste er å ta alle 850 850px bildene som er i 3:2 format, dvs 850 x 567 og croppe de til 567 x 567 og deretter resize til 80 x 80. I Irfanview blir det omtrent slike innstillinger - og begge operasjonene gjøres samtidig, men da programmet cropper før det resizer må verdiene være slik.

 

post-26625-1289340805,256_thumb.png

 

For 220 x 193 må du regne ut hva det tilsvarer i 850 x 567, men i og med at 220/193 < 1,5 (3:2 ratio), så ser vi at vi må beholde 567 ucroppet, og croppe bredde. Du kan jo ha litt regnearbeid som utfordring.

 

Så fyller du bare ut verdiene som gir rett crop og resize.

Lenke til kommentar

Når bilde er portrett må du tenke litt annerledes (snu på tall) - og det blir forskjell om "thumb" skal være i portrett eller landskap. Men poenget er at man først cropper til rett forhold uten å croppe annet enn to sider, og så endrer man størrelse.

 

Og det å lære seg hvordan man skal beregne cropping er nyttig kunnskap når man driver med bilder.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Da kom dete opp igejen.

 

80x80 er ikke noe prob.

 

Men det Bigthumb på 220 x 193 får jeg bare ikke til :dontgetit:

 

Bruker "alltid" 3:2 format hvis det har noe å si?

 

Har lightroom på pcen, men andre gratis program kan jeg laste ned.

 

 

Lengre opp her var det en forklaring, men det fungerte ikke...

Lenke til kommentar

Og det blir da hvilket forhold? :dontgetit:

220:193, vel! :D

 

Det er ca. 3:2.63, for å sammenligne med 3:2. Forholdet mellom sidene er - selvfølgelig - 220 / 193.

 

Skal du ha et bilde i andre proporsjoner enn originalen, så skal du croppe, strekke eller annet.

 

 

Er ikke løsningen her også å resize med lengste side til 193px for portrettformat og 220px for landskap?

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...