Gå til innhold

Får beskjed om at Windows-eksemplaret mitt er ulovelig selv om jeg har gyldig lisens


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har Windows 7 Proffesional OEM fra Dell. Fikk i dag beskjed om at Windows eksemplaret mitt er ulovelig kopiert og jeg blir henvist til en nettside som ber meg om å installere en gyldig kopi av Windows.

 

Dette er andre gangen det skjer, men forrige gang fikk jeg beskjeden i oppstarten. Det endte da opp med at jeg måtte ringe inn til Microsoft hvor jeg fikk en lang verifiseringskode jeg måtte legge inn.

 

Windowskopien min er gyldig, og den ble allerede for to dager siden sjekka da jeg skulle laste ned XP mode. Synes dette egentlig er litt frekt, og gir meg i allefall ikke et bedre inntrykk av Windows en det jeg allerede har. Ellers har jeg ikke noe annen programvare fra Microsoft som kan være årsaken.

 

Er det noen som har noen tanker om hva dette kan være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er at så og si alle lisensene til Dell og de andre store produsentene ligger ute på nett, og blir misbrukt hver dag.

Derfor kan ærlige folk som har kjøpt og betalt for pcen få ulike problemer med aktiveringen.

Hovedgrunnen er at alle pcer som kommer fra Dell og andre store produsenter bruker nøyaktig den samme koden for å aktivere (ikke den som står under, for det er en COA-OEM nøkkel).

 

Om det er den nøkkelen du har brukt nå, så er det "nød" nøkkelen, og om pcen ikke er formatert, ligger det originale sertifikatet på disken din, samt SLIC 2.1 oppføringen i BIOS, og da kan aktiveringen til Microsoft lure på hvorfor pcen din ikke bruker den generelle OEM-SLP nøkkelen som hører til sertifikatet og SLIC 2.1 oppføringen i BIOS.

 

Men for å oppsummere, så skyldes mdette stort misbruk av nøkler på nett, og at aktiveringsdelen hos Microsoft sliter noen ganger med å se forskjellen på en ekte pc og en "falsk" pc.

(Med falsk mener jeg at jeg kan få min Toshiba til å se ut som en Dell pc når det gjelder BIOS og sertifikat, og derfor bruke Dell sin nøkkel for å aktivere). Eller f.eks at folk bruker gamle Dell pcer som ikke er beregnet for Win7 og oppgraderer BIOS der til å se ut som om den er ny og kommer med Win7 installert (SLIC 2.1)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, tror jeg skjønner da. Har reinstallert en to-tre ganger.

 

Takk for hjelp :D

 

Husk at du kan risikere å få din lisens markert som piratkopi om du formaterer pcen for ofte også da. På en retail nøkkel, så er det 5 automatiske aktiveringer, etter det må du ringe inn. Gjør du det for ofte, blir nøkkelen til slutt sperret.

 

På en COA nøkkel er antallet nok enda lavere. Så bruk eventuelt recovery funksjonen ved formatering, slik at du bruker OEM-SLP nøkkelen.

Formaterer du pcen med en IKKE Dell DVD, kan du få sertifikatet til Dell pcen av meg, slik at du kan aktivere med OEM-SLP nøkkelen, og slippe å bruke "nød nøkkelen" under pcen.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...