Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Problemer med lånekassen grunnet sykdom.


Haroshij

Anbefalte innlegg

Jeg har ei venninne som har fått problemer i forhold til Lånekassen. Hun hadde i en periode en psykisk lidelse som førte til at lånet i Lånekassen bli misligholdt. Det gikk så langt at lånekassen tok pant i eiendommen hennes og truet med tvangssalg.

 

Min venninne fikk på dette tidspunktet hjelp. Tvangssalget ble stoppet og hun fikk behandling og er nå mye bedre. Alle restanser til lånekassen er betalt, men hun har fått utsettelse med å betale avdrag på lånet i sykdomsperioden. Sykdommen er dokumentert.

 

Lånekassen har fremdeles beholdt pantet i eiendommen,og det er nå blitt en byrde fordi hun ikke kan ta opp lån til utbedring av hus og annet. Det oppleves belastende og urettferdig at Lånekassen slik skal legge sten til byrden for henne. Så lenge de har førsteprioritet i eiendommen,har hun liten handlefrihet økonomisk.

 

Hva kan hun gjøre for å få slettet pantet som Lånekassen har tatt i eiendommen hennes? Er det noen som har gode råd til henne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lånekassen er verdens beste lån å ha sies det. Men jeg vet at hvis man kommer på kant med Lånekassen så er det bare å forsøke å avslutte kundeforholdet med de så raskt som mulig. Har en kamerat av meg som ikke får OK på kredittvurderinger fordi han for 8-9 år siden unnlot å betale ettpar regninger fra de. I lang tid nå har han valgt å betale inn 3-4 ganger mer enn han trenger bare fordi han ønsker å avslutte forholdet så raskt som mulig. Jeg trudde man bare ble svartelistet i 5 år, men det er altså 8-9 år siden han slet litt økonomisk.

Kanskje venninna di kan finne en annen løsning med å ta kontakt med Lånekassen og avtale et møte med de.

Lenke til kommentar

Det er ingen menneskerett å ha økonomisk handlefrihet når man først har satt seg i gjeldsansvar.

 

Statens Innkrevingssentral er særnamsmann, og skal oppheve utleggspant hvis det er tatt utleggspant i større utstrekning enn nødvendig. Utleggspantet kan påklages til tingretten.

 

Takker for svar i denne saken og :-).

 

Betyr det at hun må påregne større utgifter for å få slettet pantet?

 

Forstod jeg deg rett når du sier at selv om hun er ajour med nedbetalingsplanen, så kan lånekassen/statens innkrevingssentral opprettholde pantet, og at bare tingretten kan eventuelt oppheve det?

 

Det vil altså ikke ha noen hensikt, slik som tidligere svar her antydet, å ta kontakt direkte med lånekassen?

 

Spiller det noen rolle at problemene skyldes sykdom?

Lenke til kommentar

Normalt er studielånet sagt opp når man går så langt som å ta utleggspant. Da er det Statens Innkrevingssentral som står for innkrevingen, ikke Lånekassa.

 

SI skal bare ta utleggspant i den utstrekning at det sikrer deres krav. Hvis man skylder dem til sammen 60k kan de ikke ta pant for 200k, for eksempel. Man kan klage både til SI selv og til tingretten.

 

At betalingsproblemene skyldes sykdom har ingenting å si for utleggspantet i seg selv. Men det kan være grunnlag for en søknad om ettergivelse av gjeld.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...