Gå til innhold

skjermet og uskjermet kabel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skjermet kabel sier vel seg selv, er skjermet. Det vil si at støy (elektrisk) ikke påvirker signalet så mye som uakjermet.

 

Hva du skal bruke avhenger av hvor mye støy det er i området kabelen blir montert, og langden på kabelen. Lengre kabel vil ha større sansynlighet for å få støy. Kabler montert nær andre kabler (inkludert strømkabler) er utsatt for støy. Skjermet kabler er dermed greit å bruke slike plasser.....

Lenke til kommentar

Uskjermet kabel har kun gummien rundt selve kabelparene noe som gjør den ganske billig men tar lett inn forstyrrelser.

Av skjerming er de 2vanligste stp og sstp, stp så har du folie rundt hvert par ledere som gjør at du kan kjøre høyere frekvens/ytelse på parene uten at de gir hverandre forstyrrelse.

sstp har et ekstra isolerende lag rundt de isolerte parene igjen.

 

Skjermet kabel er hovedsakelig brukt når du legger kabelen nær strøm f.eks i samme trekkerør/kanal, da du får et lite magnetfelt rundt strømkabelen som den må skjermes mot ellers får du redusert ytelse.

 

En sstp kabel:

sx_sstp4_c6_patch_ind.jpg

 

Generelt så jo høyere kategori kabel (cat6,cat7,cat8 etc) så strengere blir kravene til skjermingen siden høyere frekvenser, samtidig så tåler kablene også mindre av mishandling jo høyere kategori.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Kan bare legge til at det er det som er grunnen til at fiberen er så fantastisk. På grunn av at dette er rent lyssignal, vil ikke magnetiske felt påvirke signalet i det hele tatt. Uansett om den ligger oppi andre strømkabler, eller den er lang som ett vondt år.

 

Ulempen er når fiberen er gravt ned alene i bakken, Da er den nesten umulig å søke etter, fordi man har ikke noe magnetfelt å søke etter. Jeg jobber med dette problemet daglig, så jeg vet xD

Lenke til kommentar

Uskjermet kabel har kun gummien rundt selve kabelparene noe som gjør den ganske billig men tar lett inn forstyrrelser.

Av skjerming er de 2vanligste stp og sstp, stp så har du folie rundt hvert par ledere som gjør at du kan kjøre høyere frekvens/ytelse på parene uten at de gir hverandre forstyrrelse.

sstp har et ekstra isolerende lag rundt de isolerte parene igjen.

 

Skjermet kabel er hovedsakelig brukt når du legger kabelen nær strøm f.eks i samme trekkerør/kanal, da du får et lite magnetfelt rundt strømkabelen som den må skjermes mot ellers får du redusert ytelse.

 

En sstp kabel:

sx_sstp4_c6_patch_ind.jpg

 

Generelt så jo høyere kategori kabel (cat6,cat7,cat8 etc) så strengere blir kravene til skjermingen siden høyere frekvenser, samtidig så tåler kablene også mindre av mishandling jo høyere kategori.

 

Ikke meningen å kuppe tråden, så no offence OP :)

Høyaktuell problemstilling for meg. Jeg skal (planlegger å) trekke TP i samme trekkrør som strømkabel. Ca 15 meter eller så. Gjennom sikringsskap og ut i garasjen. Holder det med "vanlig" STP? eller bør jeg ty til SSTP?

Lenke til kommentar

Uskjermet kabel har kun gummien rundt selve kabelparene noe som gjør den ganske billig men tar lett inn forstyrrelser.

Av skjerming er de 2vanligste stp og sstp, stp så har du folie rundt hvert par ledere som gjør at du kan kjøre høyere frekvens/ytelse på parene uten at de gir hverandre forstyrrelse.

sstp har et ekstra isolerende lag rundt de isolerte parene igjen.

 

Skjermet kabel er hovedsakelig brukt når du legger kabelen nær strøm f.eks i samme trekkerør/kanal, da du får et lite magnetfelt rundt strømkabelen som den må skjermes mot ellers får du redusert ytelse.

 

En sstp kabel:

sx_sstp4_c6_patch_ind.jpg

 

Generelt så jo høyere kategori kabel (cat6,cat7,cat8 etc) så strengere blir kravene til skjermingen siden høyere frekvenser, samtidig så tåler kablene også mindre av mishandling jo høyere kategori.

 

Ikke meningen å kuppe tråden, så no offence OP :)

Høyaktuell problemstilling for meg. Jeg skal (planlegger å) trekke TP i samme trekkrør som strømkabel. Ca 15 meter eller så. Gjennom sikringsskap og ut i garasjen. Holder det med "vanlig" STP? eller bør jeg ty til SSTP?

 

Jeg ville absolutt vurdert skjemet kabel, for da er det gjort. Kjedlig å få en datalinje som "fjusker", pga støy. Er litt sent å finne ut dette etterpå....

Lenke til kommentar

 

 

Ikke meningen å kuppe tråden, så no offence OP :)

Høyaktuell problemstilling for meg. Jeg skal (planlegger å) trekke TP i samme trekkrør som strømkabel. Ca 15 meter eller så. Gjennom sikringsskap og ut i garasjen. Holder det med "vanlig" STP? eller bør jeg ty til SSTP?

 

Jeg ville absolutt vurdert skjemet kabel, for da er det gjort. Kjedlig å få en datalinje som "fjusker", pga støy. Er litt sent å finne ut dette etterpå....

 

jeg vil bare legge til at om du velger skjermet kabel så må du huske å jorde den, det er det mange som glemmer. -Den enkleste måten å gjøre det på er å bytte ut alle kabler slik at alle kabler er skjermet, da blir de automatisk skjermet via støpsler i pcer osv. -Om du derimot har en skjermet kabel koblet til en pc som ikke er gjordet, og en ruter som heller ikke er jordet ender du opp med noe som minner om en antenneforsterker, og som kan ødelegge hele nettet ditt.

Lenke til kommentar

 

 

Ikke meningen å kuppe tråden, så no offence OP :)

Høyaktuell problemstilling for meg. Jeg skal (planlegger å) trekke TP i samme trekkrør som strømkabel. Ca 15 meter eller så. Gjennom sikringsskap og ut i garasjen. Holder det med "vanlig" STP? eller bør jeg ty til SSTP?

 

Jeg ville absolutt vurdert skjemet kabel, for da er det gjort. Kjedlig å få en datalinje som "fjusker", pga støy. Er litt sent å finne ut dette etterpå....

 

jeg vil bare legge til at om du velger skjermet kabel så må du huske å jorde den, det er det mange som glemmer. -Den enkleste måten å gjøre det på er å bytte ut alle kabler slik at alle kabler er skjermet, da blir de automatisk skjermet via støpsler i pcer osv. -Om du derimot har en skjermet kabel koblet til en pc som ikke er gjordet, og en ruter som heller ikke er jordet ender du opp med noe som minner om en antenneforsterker, og som kan ødelegge hele nettet ditt.

 

Dette er ikke noe fasit, for du kan risikere å lage støy ved å jorde skjermen. Hvis det er støy på jordingssystemet, vil du "lade" dette på spredenettet....

Lenke til kommentar

Hei

 

Her var det mye nyttig info. Og med fare for å kuppe tråden prøver jeg meg med med spørsmål...

 

Jeg skal trekke kabler i rør, men hvilken kabel. Jeg vurderer å trekke CAT6 kvalifiserte kabler.

 

Hvor finnes gode slike?

 

En her, men det er cat5e: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=119967

 

Eller her: https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=25-602-48&toc=20687

 

men den siste koster jo :-(

 

Andre steder å sjekke?

 

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...