Gå til innhold

Panserbataljonen August 2011


Lerma250592

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Ser det er en del spørsmål og en del usvarte deler her som gjelder PBN. For tiden tjenestegjør jeg som SKSK (skarpskytter) i Kavesk tr1. Håper jeg kan være behjelpelig med spørsmål rundt PBN med hovedfokus på Kavesk ettersom jeg har mest peiling på denne esken.

 

Først anbefaller jeg alle som har lyst på Intops (utenlandstjeneste) å søke Kavesk når dere møter opp til fordeling. Kavesk skal sende deler av sin 2011 kontigent til Afghanistan, Farhab, nov / des 2012. Så er du motivert og søker en slik mulighet gå for Kavesk!

 

Videre kan jeg nevne at Kavesk i bunn og grunn har 3 hovedfunksjoner hvor 2 av disse faktisk ikke er så ulik esk 3 og esk 4 (stormeskadronene). De som tror kavesk trasker rundt i skogen dagen lang tar delvis feil. Jeg skal gå litt mer innpå livet i troppene våre slik at dere kan få et bedre innsyn i hva Kavesk faktisk holder på med.

 

Tropp 1. Tropp 1 driver primært med jegertjeneste og har 2 skarpskytterlag. Vi bruker snøscootere og 6-hjulinger som primære fremkomstmidler (utenom beina som blir brukt en god del). Vi er den eneste troppen i Kavesk som trasker rundt i skogen dagen lang, og hovedoppgaven vår er drift av OP (observasjonpost). SKSKene driver med litt mer SKSKtjeneste men vi har samtidig de samme oppgavene som resten av troppen. Er du glad i / har alltid hatt lyst til å sove mye ute, gå langt, bære tungt, så er tropp 1 stedet!

 

Tropp 2. Tropp 2 er pansretoppklaring. De består av fotlag som er oppsatt på CV90er (stormpanservogner). De driver ikke med OP, men har en del jegertjeneste bare at denne troppen har mer fokus inn mot primærstrid, derfor kan den sammenlignes med stormeskadronene. Her har du fordelen av å slippe å bære så tungt hele tiden og du sitter en del på med CV90ene for så å bli "deployet". På øvelser o.l. får disse *kremt* slaskene *kremt* luksusen av å sove i lagstelt med multifuel, noe tropp 1 anser som en luksus. Mye av treningen går ut på å ta grop og nedkjempe FI.

 

Tropp 3. Tropp 3 er sensortroppen. Dessverre ble denne sammenslått med tropp 2 for kontigenten som er inne nå, pga en del befal som skal til Afghanistan. Troppen består også her av fotlag som er oppsatt på CV90er, men de skal og etter planen benytte UAVer (droner) til oppklaring. Utover dette gjør de mye av det samme som tropp 2.

 

I tillegg har du stab som drifter KOet (kommandoplassen) og generelt gjør det som trengs av administrativt arbeid.

 

Ser det og blir nevnt noe om hvilke sanitetnivåer man kan få i PBN. Da det er kamp om plassene på sanniv3 kursene fikk Kavesk under årets kontigent bare 3 plasser på sanniv3. Stab og tropp 3 fikk disse. Vi er ikke en prioritert avdeling når det kommer til høyere sanitetsutdanning men alle får iløpet av året sanniv2.

 

Jeg angrer ikke på valget mitt og mener Kavesk byr på mange utfordringer. Du hater mye, vokser mye, lærer mye og har utrolig mye å se tilbake på ved endt tjeneste i Kavesk! Så om noe av dette virker interessant, søk Kavesk!

 

Om det skulle være noen andre spørsmål rundt esken eller generelt PBN er det bare å spørre (:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet du hvor mange feltdøgn er det på de forskjellige eskvadronene?

 

Hmmm.

 

Esk1 sammen med BK-OP (2 tremanslag i esk6) har vel mest feltdøgn i hele panser. Vi har vel sovet ute en 40-50 dager så langt i tjenesten og fremover blir det veldig mange øvelser / feltdøgn men noe konkret svar har jeg ikke peiling på. Men det er utentvil mest felt her!

 

Esk2 Har ikke så veldig mye felt slik jeg forstår det. De driver for det meste å mekker på Leoene sine og er vel for det meste kun ute når det er øvelse + en og annen uke med driller.

 

Esk3 og 4 har en del felt men igjen er det mest under selve øvelsene slik jeg har forstått.

 

Esk6 (utenom BK-OP) er ikke så veldig mye i felt da disse driver veldig mye støttearbeid. Vet BKenhetene deres er en del ute når de skyter men vil ikke si det er så veldig mye utenom øvelsene.

 

I bunn og grunn er det Kavesk som virkelig er skogsvokterene i selve PBN.

Lenke til kommentar

Tror nok det blir Storm- eller Kav. på meg (forhåpentligvis ihvertfall). Får se hvordan det blir med tiden. Takker for svar!

 

 

Både kav og storm er meget utfordrene og gode avdelinger. En ting er sikkert, uansett hvilken esk du velger / komnmer i så blir tjenesten artig! Lykke til!

Lenke til kommentar

 

Tropp 2. Tropp 2 er pansretoppklaring. De består av fotlag som er oppsatt på CV90er (stormpanservogner). De driver ikke med OP, men har en del jegertjeneste bare at denne troppen har mer fokus inn mot primærstrid, derfor kan den sammenlignes med stormeskadronene. Her har du fordelen av å slippe å bære så tungt hele tiden og du sitter en del på med CV90ene for så å bli "deployet". På øvelser o.l. får disse *kremt* slaskene *kremt* luksusen av å sove i lagstelt med multifuel, noe tropp 1 anser som en luksus. Mye av treningen går ut på å ta grop og nedkjempe FI.

 

 

 

Klasseinnlegg.

 

Må bare presisere at selv om CV90-lagene i KavEsk ligger i multifuel og er "slasker", er det ikke slik i lagene i Esk4. Kneppetelt FTW

Lenke til kommentar

Veldig bra innlegg Excaled, er slike innsyn i Pbn sitt daglige liv vi ønsker her på tråden!

 

Er grovfordelt til Garden, men har sendt søknad om omfordeling til Panser, ønsker SKSK-tjeneste i KavEsk og er maksimalt motivert for dette, selv om det blir mye hat. VPV lovet svar innen 15 virkedager, 10 igjen da jeg regner med de hadde ferie til 3. januar...

Endret av Sapere_aude
Lenke til kommentar

 

Tropp 2. Tropp 2 er pansretoppklaring. De består av fotlag som er oppsatt på CV90er (stormpanservogner). De driver ikke med OP, men har en del jegertjeneste bare at denne troppen har mer fokus inn mot primærstrid, derfor kan den sammenlignes med stormeskadronene. Her har du fordelen av å slippe å bære så tungt hele tiden og du sitter en del på med CV90ene for så å bli "deployet". På øvelser o.l. får disse *kremt* slaskene *kremt* luksusen av å sove i lagstelt med multifuel, noe tropp 1 anser som en luksus. Mye av treningen går ut på å ta grop og nedkjempe FI.

 

 

 

Klasseinnlegg.

 

Må bare presisere at selv om CV90-lagene i KavEsk ligger i multifuel og er "slasker", er det ikke slik i lagene i Esk4. Kneppetelt FTW

 

Hehe vel å kalle de slasker blir vel litt på spissen fra min side. Ville bare få frem et eksempel på at det ikke bare er soving under presening i Kavesk. Men ja CV90-lagene har en fordel av at de får lagstelt m/ multifuel på øvelser. Så langt har vel tropp 1 hatt lagstelt en gang / en natt på en øvelse og gjett om det var kos! Utenom om dette sover vi primært i lagstelt under selve skyteuker / patruljeuker for at det ikke skal bli alt for mye hat! Videre hadde hele Kavesk to ukers sammenhengene patruljekurs hvor alle sov i gapahuk av forskjellige slag, både lags, tomann og enkeltmanns. Var også med og uten bål. Både lærerikt, interessant og ikke minst mye hating!

Lenke til kommentar

Veldig bra innlegg Excaled, er slike innsyn i Pbn sitt daglige liv vi ønsker her på tråden!

 

Er grovfordelt til Garden, men har sendt søknad om omfordeling til Panser, ønsker SKSK-tjeneste i KavEsk og er maksimalt motivert for dette, selv om det blir mye hat. VPV lovet svar innen 15 virkedager, 10 igjen da jeg regner med de hadde ferie til 3. januar...

 

Bare å mase på de! Har ikke lyst til å drepe motivasjonen din, men SKSK-tjeneste er ikke noe vi driver med hele tiden. Faktum er vel at vi 80% av tiden driver med akkurat det samme som resten av tropp 1. Vet at opplegget frem mot sommeren vil bli lagt opp litt annerledes for SKSK-lagene hvor vi på øvelser vil bruke mer SKSK-erfaring ettersom Kavesk skal stille 6-SKSKer til Afghanistankontigenten som reiser ut nov / des 2011.

Lenke til kommentar

No worries, er klar over at SKSK-tjeneste er en liten del av alt man gjør. Liker skau, regner med jeg kommer til å hate det etter hvert, men per i dag ser jeg veldig frem til det som inngår i Patruljetroppen sin tjenestebeskrivelse. Også det å være litt mer i kulissene, ikke første bølge med kanonføde, er jo litt grei måte å se det på.

Lenke til kommentar

No worries, er klar over at SKSK-tjeneste er en liten del av alt man gjør. Liker skau, regner med jeg kommer til å hate det etter hvert, men per i dag ser jeg veldig frem til det som inngår i Patruljetroppen sin tjenestebeskrivelse. Også det å være litt mer i kulissene, ikke første bølge med kanonføde, er jo litt grei måte å se det på.

 

Et tips om du vil i patruljetroppen / eller en annen esk er å være bestemt når fordelingen skjer etter oppmøte. Mitt inntrykk var de som nølte under intervjuet ble plassert der befalet mente de "egnet seg best" noe som ofte endte med helt andre steder en personen egentlig ville. I tillegg skjer ikke fordelingen innad i esken før etter rekrutten og de som egnet seg best til å gå med pakkning havnet i tropp1. Men er du tidlig klar på hvor du vil havner du ofte der, da befalene ser på deg som en med motivasjon og en som har et mål med tjenesten.

 

Er en del hating her ja, men til syvende og sist får du en tilfredstillene følelse av dette. Samholdet i troppen vår er utrolig bra og når alle hater sammen skaper det en absurd glede. Vet mange mener OP er verdens kjedeligste ting men å ligge i OP og dele sovepose med de andre karene er alltid like kos, i tillegg har vi et sykt bra overblikk over alt som skjer noe som gjør at adrenalinet til tider kicker helt inn. Eneste "kjedelige" er at målet vårt når vi drar ut på øvelse er å komme tilbake med like mye ammuniasjon som når vi gikk ut, å bli sett / gå i kontakt er det siste vi vil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for tipset. Merket veldig på sesjon at det straffet seg å ikke være bestemt på hva en vil. Derfor henger fortsatt Panser i luften for meg. etter 2 ukers tråling var jeg klar for Panser, men hadde dessverre inntrykket av at Garden sine jegertropper hadde omtrent lik tjeneste som Patruljetroppen i Panser.

Oh, how the horror of reality hit me.

 

Ja, kjenner til hating, dog i mildere form. Merkelig hvor sammensveiset en gruppe blir og hvorabsurd humor som kan komme når man hater, men presterer, i Forsvaret. Har fått øynene opp for Forsvaret gjennom HVU, gir mersmak så det holder. Er faktisk enig med deg der, det å ha overblikk og "kontroll" på situasjoner gir en helt egen boost. Har ingen problemer med tålmodighet og OP-tjeneste. Leser en nettside jeg fikk anbefalt av en som var SKSK i KavEsk som deg, amerikansk lærebok for skarpskyttere eller noe. Hovedfokuset er hele tiden å unngå å bli oppdaget, med alle midler og ressurser. Svært lærerikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for tipset. Merket veldig på sesjon at det straffet seg å ikke være bestemt på hva en vil. Derfor henger fortsatt Panser i luften for meg. etter 2 ukers tråling var jeg klar for Panser, men hadde dessverre inntrykket av at Garden sine jegertropper hadde omtrent lik tjeneste som Patruljetroppen i Panser.

Oh, how the horror of reality hit me.

 

 

Om du maser skal det gå til slutt. Det at de sier de er "fulle" er jo i bunn og grunn bare bullshit. Er en god del som møter opp og blir sendt hjem på dagen, en del som dimmer under rekrutten og en del som forsvinner etterhvert pga forskjellige årsaker. De holder og av en del plasser til fallskjermjegeraspiranter som ikke klarer opptaket. En vei inn i panser er å melde seg på det opptaket for så å gi seg og be om å bli flyttet til panser ; )

Lenke til kommentar

Dårlig taktikk det og Excaled, har de ønsket antall rekrutter fra start tar de ikke inn flere, fj kandidater eller ei.

 

Panser reserverer plasser til folk som kommer fra HJK-opptaket. Store deler av folkene i Kavesk kommer nettopp fra dette opptaket. Jeg kom selv herfra sammen med 35 andre som ble spredt rundt om i eksene og dette var i siste gruppe. Fra før av var allerede en god del sendt til Panser. I tillegg fikk vi nettopp en ny person i troppen min som allerede har vært inne i 5 mnd. Så jo du kan komme deg inn her på mange måter om du kjenner folk / har litt flaks.

Lenke til kommentar

Står jo at det er en uoffisiel hjemmesidem så antar det er privat ja.

 

Enig, Rammstein burde vært med. Og Sabaton, umulig å unngå om en har "stormermentalitet".

"The Art of War" er et enestående album.

 

Mange bra bildler der da, selv om de fleste var 10 år og eldre.

Endret av Sapere_aude
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...