Gå til innhold

Panserbataljonen August 2011


Lerma250592

Anbefalte innlegg

Synes nå fortsatt det er rart hvis du får vite hvor du havner allerede på sesjon men...

 

Ser flere prater om at det eneste som var ledig var "sanitetsstillingene" i Pbn, antar at det snakkes om sanitetstroppen i kampstøtteeskadronen.

 

Har selv hengt med den gjengen de siste tre ukene, og tatt sanitet nivå tre, et av mange kurs de får i løpet av fagutdanninga. Absolutt ikke å forakte!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det synes fortsatt jeg og, men jeg sitter vitterlig med grovinnkalling til førstegangstjeneste i hendene.

 

Selve detaljinkallingen kommer til vanlig tid i januar/februar/mars for de som skal inn neste sensommer/høst fikk vi beskjed om.

 

Antar det var det ja. Det er absolutt ikke å forakte nei, det er svært nyttige kurs og sånt og jeg ønsker å lære en del sanitet, men det er langt ifra en så stor interesse at jeg ønsker å ha det som hovedfelt i førstegangstjenesten.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg skal inn i Panserbataljonen August 2011, og syntes det hadde vært gøy å få hør litt om hvordan det er å være i den bataljonen, hvordan er det på Setermoen. Del dine opplevelser og erfaringer! Gjerne fortelle litt om de forskjellige avdelingene innenfor Panserbataljonen osv.

 

- Noen som har erfaring med Panserbataljonen de kan dele?

- Flere som skal inn i Panserbataljonen 2011?

 

Takk for svar! :D

 

Hei!

 

Jeg var på Setermoen og tjenstegjorde for et par år tilbake. Det ble Panserbataljonen på meg. Vi møtte først på Sessvollmoen hvor vi gikk igjennom noen "tester" (tannlege, leger osv.) Før vi tok flyet opp til Setermoen skulle vi velge hvilken eskadron vi ville være i.

Jeg ville egentlig bare prøve noe nytt, men fant ut at Stormeskadronen skulle være det mest spennende, så jeg - blant mange andre - hadde Stormeskadronen som første valg.

 

En veldig aktiv tjeneste som jeg anbefaler varmt, men bare om du har lyst på en aktiv tjeneste. Hvis du bare vil tjenestegjøre og ha det enklest mulig bør du ikke velge Stormeskadronen. Jeg gikk fort lei og angret litt på valget etter hvert, men nå i ettertid er jeg veldig fornøyd med valget. Mange i troppen min søkte seg videre til TMBN, så hvis du har planer om en karriere i forsvaret er også Stormeskadronen et klokt valg.

 

Anbefaler ikke "Kavalerieskadronen" da de så ut til å ha en småkjedelig tjeneste, i hvert fall i forhold til oss som var "stormere". Kampstøtteeskadronen så ut som en veldig grei tjeneste. I hvert fall fikk jeg høre det hos flere av de som var i den eskadronen. Mer fritid også.

 

Du kan sikkert lese om de forskjellige eskadronene på nettet, uansett hvor du havner kommer du til å bli veldig lei og hate livet. :)

 

Ellers var Setermoen en utrolig bra militærleir. Maten skal visst være blant den beste i Norge, om ikke den beste, har jeg hørt. Frokosten, lunsjen og middagen er som regel knall! Vi fikk ikke kveldsmat, så mye av dagpengene går til det. Du har selvfølgelig mulighet til å smøre deg kveldsmat på frokosten, men det er ikke alltid du gidder det. Og en pizza/burger senere på dagen etter tjenesten frister som regel alt for mye.

 

Liker du å trene har Setermoen et bra treningsanlegg. De har en fin kunstgressbane som det går an å bruke når det ikke er snø der oppe og en veldig fin treningshall, hvor det også er et rimelig bra styrkerom.

 

Velferden er også rimelig grei. Her selger de burgere, pizza, smågodt og annet diverse. Biljardbord, ps3 osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Knall med litt tilbakemeldinger ifra dere som har vært der, ja. :) Hvilke medisinske tester var det dere gjennomgikk? Noe ala det samme som på sesjon, eller?

 

Nja, ikke helt. Det sies at dagen på Sessvollmoen (eller innrykksdagen er den lengste dagen i ditt liv) og jeg kan skrive under på at den var lang.

 

Du begynner om morgenen kl 06.00.

* Besøk hos tannlege (Det er faktisk noen som ryker der pga. av at tennene ikke ser ut.

* Politi og narkohunder sjekker deg og bagasjen din.

* Flere stasjoner som heldigvis er i samme bygg. En hvor de sjekker høyde og vekt, en hvor du får 3-4 sprøyter.

* Prate med et av befalene om ønskene dine, i alle fall gjorde vi dette. Slik havnet jeg i Stormesk.

* Til slutt er det vel besøk hos lege og det er her de fleste prøver å slippe unna. Tror det er blitt så frivillig nå at hvis du bare sier til legen at du ikke har lyst til å dra inn, så slipper du..

 

Så kan du tenke deg at du er en av tusen som skal gjøre dette. :)

Endret av Magiii
Lenke til kommentar

 

Anbefaler ikke "Kavalerieskadronen" da de så ut til å ha en småkjedelig tjeneste, i hvert fall i forhold til oss som var "stormere".

 

 

Personlig anbefaler jeg Kavesk på det sterkeste, og ville aldri vært i noe annet sted i Panser. Kjedelig er tjenesten på ingen måte, selv om man begynner å bli lei etter noen døgn i statisk OP. For meg er det stormertjenesten som virker småkjedelig, det handler om personlige preferanser.

 

Ellers anbefaler jeg dere som skal inn å være i best mulig fysisk form før opptak, spesielt med tanke på kondisjon og pushups (gjør det litt lettere å ta all fysisk avstraffelse). Kjøp også et par SOLE-såler (dette kan kjøpes i kantinen på Setermoen), som faktisk er støtdempende i motsetning til de sauefillene av noen såler man får utlevert. Viktig i starten da det er lett å få skader som beinhinnebetennesle, problemer med knær ol, spesielt hvis man ikke er godt trent fra før av.

Lenke til kommentar

Personlig anbefaler jeg Kavesk på det sterkeste, og ville aldri vært i noe annet sted i Panser. Kjedelig er tjenesten på ingen måte, selv om man begynner å bli lei etter noen døgn i statisk OP. For meg er det stormertjenesten som virker småkjedelig, det handler om personlige preferanser.

 

Skjønner. Det var ikke meningen å være så kritisk til Kavesk, men i hvert fall jeg hadde valgt Stormesk - og alt annet i Panserbataljonen - foran Kavesk.

 

En slipper for eksempel å gå HELE(?) tiden. I Stormeskadronen er en heldig og kan sitte sitte i CV90'er; Sitte av, angripe, sitte opp igjen. Kjenner at jeg nesten savner dette. :)

Endret av Magiii
Lenke til kommentar

Kommer da helt an på hva man foretrekker det. Sikkert mange, f.eks. friluftsmennesker, som synes tjenesten i Kavesk ser mye mer tiltrekkende ut enn tjenesten i en Stormesk. Personlig vil jeg inn i PBN når jeg skal inn, men vet ikke hva jeg helst vil av Kavesk eller Stormesk. Liker meg ute i naturen, gå lange turer med sekk osv., så da er nok Kavesk noe for meg, men synes også Stormesk ser spennende ut. Vanskelig det der...

 

Forøvrig går dem jo ikke hele tiden i Kavesk. Pansret Oppklaringstropp er jo fire patruljer som er oppsatt på fire stk. CV90, mens Patruljetroppen er oppsatt på MB feltvogn og LTK.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Litt skuffende: Jeg var inne på sesjon i begynnelsen av november og fikk beskjed om at de eneste plassene igjen i Panserbataljonen var 2 sanitetsplasser. Så fikk satt opp 3 valg der den første på lista er Panser. I dag så var en kamerat inne på sesjon, han fikk akkurat samme "score" som meg, fullt på syn og hørsel og 6/9 på testene. Han ble direkte plassert i Panser. Er vel noe sånn at det gir bort x antall plasser for hver sesjonsdag eller noe da. Håper bare jeg blir kalt inn i Mars da. Blir skuffet hvis ikke :(

Lenke til kommentar

WHAT?!

 

Fikk akkurat samme beskjed 5. november, da jeg var på sesjon, hadde Panser som førstevalg og fikk 7 som sesjonskarakter, men jeg fikk og beskjeden at det var fult i Panser bortsett fra to sanitetsplasser (hvilket jeg ikke er interessert i). Hvordan i svarte kan de (VPV) rettferdigjøre at han får en plann i PBN og ikke jeg/du?

Lenke til kommentar

Var på sesjon idag, ingen ledige plasser i verken 2BN eller PBN for 2011. Gravde, spurte og skapte kaos for offiseren jeg var med. Han måtte ut 10 minutter å rådføre seg med noen andre gubber.

Jeg fikk da lov til å ha innrykk august 2012 som infanteri/kav, der var det nemlig masse plass i PBN.

 

Jeg venter heller et ekstra år og har mye morro enn å hoppe i en kjedelig tjeneste med en gang.

"Den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves." Så hvis dere absolutt vil i PBN så anbefaler jeg dere å spørre om å komme inn 2012.

 

Hva er vel mer awesome enn å bære landets uniform når verden går under? :tease:

 

Misunner alikevel dere som kommer inn i 2011, kos dåkker. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...