Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Støy fra eksosanlegg


hansjqrg1

Anbefalte innlegg

Hei,

ble stoppet av vegvesenet og ble pålagt å dra på etterkontroll grunnet støy.

Jeg har vært på verksted og målt støy, og den virker å være noe høy. Kravet ligger på 87 dB, men det uoriginale cat-back anlegget mitt lå en del høyere enn det. Jeg trenger å dempe støyen ganske mye før etterkontrollen.

Har hørt rykter om at å putte stålull eller Rockwool inni bakre potte vil hjelpe mye. Er dette anbefalt? Kommer de til å klikke på det på vegvesenet hvis jeg viser den med stålull i potta?

 

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gjør hva ordentlig?

Potten er forøvrig ikke TÜV-godkjent, er dette et problem?

 

Mener du å dytte inn rockwool eller stålull er å gjøre det ordentlig?

Det jeg mener er at du få bygget deg et godkjent eksosanlegg! som gir den effekten du er ute etter, men holder seg innenfor rammene av støygrensene..

 

eller du kan Be et eksos firma om å sveise inn et "ledd" med flenser, slik at du kan sette inn en ekstra potte som vil ta en del av støyen.. og et mellomstykke som passer inn der hvor denne ekstra potta sitter.. så fort bilen er "godkjent" for støy, så bytter du ut potten med dette mellomstykke..

 

Uansett hva du velger så ønsker jeg deg lykke til :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk!

 

Jeg ønsker ikke å bruke så fryktelig mye penger, så jeg liker vel heller det andre alternativet best.

Men hvis jeg er innenfor støy- og utslippskrav, blir det da et problem at den ikke er TÜV?

Og en ting til, hvis jeg bytter til den originale potten og får bilen godkjent, og deretter bytter til den uoriginale cat-backen, vil jeg da få store problemer hvis jeg blir stoppet på samme måte igjen? Hvis jeg blir tatt med støy igjen kan visstnok Statens Vegvesen anmelde meg - kommer de til å gjøre det eller er det bare en tom trussel?

Lenke til kommentar

Tja om de kan anmelde deg tør jeg ikke å svare på, siden vi bor i den siste sovjetstat, så kan de vell gjøre som de vil antar jeg.. :(

Hmm hvor mange dB lå du over den lovelige grensen da?

Uansett så ville jeg besøkt et eksosfirma og lagt frem problemstillingen, de har nok noen lure forslag som ikke nødvendigvis koster allverden..

Jeg har brukt http://www.svendseneksos.no/ til å løse mine problemer tidligere.. de er kjappe, billig.. og forståelsesfulle :)

Lenke til kommentar

Hvis man blir tatt i en slik teknisk kontroll langs veien foretatt av Statens Vegvesen, og man deretter bytter om til originalt eksosanlegg og viser bilen på etterkontroll: hvis man bytter til uoriginalt eksosanlegg etter det igjen, og blir tatt i kontroll på nytt, hvilke følger får det? Samme prosedyre?

Lenke til kommentar

Det er en relativt enkel del å bytte, i alle fall ettersom at jeg nylig har festet mutterne. I tillegg til at jeg liker å skru på slike enkle deler, ønsker jeg at bilen skal skille seg ut. Herunder lyd, utseende.

Hvis jeg skal komme med en rasjonell begrunnelse til hvorfor jeg har byttet eksosanlegg kan jeg jo komme med argumenter slik som for eksempel at den nye har livstidsgaranti.

 

Flere meninger om Vegvesenets håndtering av slike saker mottas med takk.

Lenke til kommentar

Spøkelse: jeg har snakket med Statens Vegvesen og de fortalte meg at i ekstreme tilfeller kan man bli anmeldt. Eksempler på dette er ikke-fungerende bremser, fri eksos etc. Er du enig i dette?

Slik jeg forstår det vil ikke anmeldelse forekomme bare pga jeg kjører med uoriginal potte. Norge hater biler!

Lenke til kommentar

Anmeldelse er nok mest aktuelt når man med hensikt har overtrådt reglene. Altså hvis man f.eks. har tonet (sotet) rutene og fått mangellapp for det. Da river man av av plastfilmen og viser bilen. Hvis man deretter blir stoppet med ulovlig tonede ruter må man forvente en anmeldelse. Blir nok ikke bura inne, men feriebudsjettet krymper.

 

Dette er det jeg har hørt, og jeg jobber ikke med det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...