Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Avslag på sykepenger - ikke syk nok?


huldal

Anbefalte innlegg

Kort fortalt: Er selvstendig næringsdrivende og har vært 20% sykemeldt sist mnd.

 

Følgende brev kom fra NAV i dag.

 

"Vi viser til folketrygdeloven §8-13, vanligvis bør det ikke godtas en uføregrad på under 50% for selvstendignæringsdrivende, da det for denne gruppen kan være særlig vanskelig å anslå tapet av arbeidsevne og hvilket utslag dette gir på innsatsen i virksomheten"

 

videre står det:

 

"I forbindelse med dette ber vi deg sende oss dokumentasjon på at du i perioden har et inntektstap på 20%"

 

 

Blir frustrert, har akkurat ringt NAV, men ingen kan hjelpe meg i dag.... Så får ringe på mandag igjen..

Men hvilken dokumentasjon vil de ha??? Jeg betaler sykepengeforsikring for å få 65% fra dag 1 på et beløp som er 350.000. Er ikke denne forsikringen god nok???? Sår de tvil om legens evne til å vurdere min arbeidsførhet???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik ser forøvrig paragrafen ut.... Ser ut som NAV har laget sin egen paragraf...

 

§ 8-13. Graderte sykepenger

 

Dersom medlemmet er delvis arbeidsufør, kan det ytes graderte sykepenger. Det er et vilkår at evnen til å utføre inntektsgivende arbeid er nedsatt med minst 20 prosent.

 

Sykepengenes størrelse skal beregnes på grunnlag av reduksjon i arbeidstiden og/eller inntektstap.

 

Departementet gir forskrifter om sykepenger etter denne paragrafen.

Lenke til kommentar

Hvis du leser etter delvis arbeidsufør, så står det "kan". Det betyr at NAV ikke behøver å gi sykepenger hvis man ikke er 100% sykemeldt. For selvstendig næringsdrivende kan det som NAV skriver til deg være vanskelig å anslå tap av arbeiddevnen og hvordan dette går ut over næringen. Man skal som kjent bare få sykepenger hvis man har tapt pensjonsgivende inntekt.

 

 

Vedrørende forsikringen så skal du ikke få sykepenger etter den. Du skal få sykepenger etter hva du klarer å godtgjøre av tap du har i pensjonsgivende inntekt på sykmeldingstidspunktet.

Lenke til kommentar

Høres merkelig ut... uansett så har de pyntet litt på loven når de sier følgende:

vanligvis bør det ikke godtas en uføregrad på under 50% for selvstendignæringsdrivende

 

Hvor står da dette???

 

Har ikke problemer med å forklare at jeg taper 20% i mnd når jeg er 20% sykemeldt... Det sier seg vel selv?

Lenke til kommentar

Det er et direkte sitat fra Rikstrygdeverkets rundskriv til § 8-13 her.

 

Og nei, det sier ikke seg selv. Sykemeldingsgraderingen handler ikke om tap av inntekt men om tap av arbeidsevne (normalt at man ikke kan jobbe mer enn 4 dager i uka, eller at man må jobbe mindre hver dag). For en arbeidstaker, hvis lønn normalt er direkte knyttet til arbeidsevne, er det lett å fastslå et inntektstap tilsvarende tap av arbeidsevne. For selvstendig næringsdrivende er det langt fra sikkert at det å jobbe en dag mindre i uka medfører et tilsvarende inntektstap.

 

Den dokumentasjonen de vil ha er regnskapsmessig av natur. Du må kunne dokumentere at inntekten din har gått ned som følge av at du har blitt syk - altså at du faktisk tjener mindre nå.

Lenke til kommentar

Det er et direkte sitat fra Rikstrygdeverkets rundskriv til § 8-13 her.

 

Og nei, det sier ikke seg selv. Sykemeldingsgraderingen handler ikke om tap av inntekt men om tap av arbeidsevne (normalt at man ikke kan jobbe mer enn 4 dager i uka, eller at man må jobbe mindre hver dag). For en arbeidstaker, hvis lønn normalt er direkte knyttet til arbeidsevne, er det lett å fastslå et inntektstap tilsvarende tap av arbeidsevne. For selvstendig næringsdrivende er det langt fra sikkert at det å jobbe en dag mindre i uka medfører et tilsvarende inntektstap.

 

Den dokumentasjonen de vil ha er regnskapsmessig av natur. Du må kunne dokumentere at inntekten din har gått ned som følge av at du har blitt syk - altså at du faktisk tjener mindre nå.

 

Takker for den, har lest rundskrivet og då blir brevet "korrekt". Men skal nok ikke få noen problemer med å få ut sykepengene ser jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...