Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg og min kone har lenge vurdert å kjøpe oss et godt SLR. Vi har et godt Canon Ixus, men ønsker mulighet for å ta litt mer "artistiske" bilder der man leker litt med fokus på nærme ting og uskarp fokus på bakgrunnnen. Det jeg lurer på er, kan man få dette like godt til med et Canon S95 f.eks.?

 

Jeg ser for meg at SLR-et kan bli liggende hjemme endel og lurer på hvor store forskjellene er i virkeligheten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det er lek med dybdeskarphet man er ute etter, så finnes det ingen erstatning for stor sensor. En S95 gir praktisk talt ingen fordeler fremfor Ixus på det området, mens en speilrefleks er en helt annen verden.

 

Et alternativ til speilrefleks er de nye speilløse systemkameraene. Sony og Samsung har speilløse kameraer med sensorer som er like store som de vanligste speilrefleksene.

Lenke til kommentar

Jeg og min kone har lenge vurdert å kjøpe oss et godt SLR. Vi har et godt Canon Ixus, men ønsker mulighet for å ta litt mer "artistiske" bilder der man leker litt med fokus på nærme ting og uskarp fokus på bakgrunnnen. Det jeg lurer på er, kan man få dette like godt til med et Canon S95 f.eks.?

 

Jeg ser for meg at SLR-et kan bli liggende hjemme endel og lurer på hvor store forskjellene er i virkeligheten?

 

Kort svar: nei.

 

For å lage uklar bakgrunn:

Det avhenger av avstanden mellom kameraet og hovedmotivetmotivet, og avstanden til bakgrunnen.

Det avhenger også av størrelsen på kameraets sensor, objektivets brennvidde og størrelsen på blenderåpningen.

Det er også mulig å lage uklar bakgrunn i etterbehandling (photoshop).

 

Dersom avstanden til hovedmotivet er (svært) kort, og avstanden til bakgrunnen er stor, klarer dere å lage uklar bakgrunn med ixusen i makromodus.

 

Hva slags bilder ønsker dere å lage?

Hvilke motiver ser dere for dere?

Lenke til kommentar

Jeg tror noen praktiske bilder fra Ixus/S95 vs speilrefleks hadde gjort seg.

 

Her er i hvertfall to forslag til kombinasjon som kan gi svært kort dydbeskarphet uten at kameraet blir særlig stort:

 

Olympus EP-L1 med 20mm f/1,7

Samsung NX100 med 30mm f/2

 

Begge er jakkelommevennlige. Sony har også noen kamera, men der er vidvinkelen 16mm f/2,8 eneste reelle mulighet til lav dybdeskarphet.

Lenke til kommentar

Du kan jo ikke anbefale disse to uten samtidig å nevne Panasonic Lumix DMC-GF1 m/20mm f1.7 ASPH Pancake. ;) Sistnevnte er også relativt lommevennlig og har de samme kvalitetene som alternativene til Simen1, personlig så mener jeg dette er det beste kameraet av de tre.

 

I likhet med Olympus EP-L1 så er dette basert på mFT (microFourThirds)standarden og det finnes utskiftbar optikk og annet tilleggsutstyr som for eksempel ekstern blits og elektronisk søker å få kjøpt til denne. Faktisk så kan mFT optikk fra de ulike produsentene (som pr i dag er Panasonic og Olympus) benyttes om hverandre.

Lenke til kommentar

Jepp, jeg burde med den. Strengt tatt er det samme objektiv som jeg foreslår, men den pakken er jo litt billigere enn Olympus EP-L1 + Panasonic 20mm f/1,7. Strengt tatt er det flere mFT-kameraer jeg ville anbefalt i kombinasjon med Panasonic 20mm f/1,7, men jeg trenger ikke gjøre det unødvendig vanskelig å velge.

 

Men hva som er best er jeg sannelig ikke sikker på. Jeg synes de tre alternativene er ganske jevngode, med hver sine styrker og svakheter selvsagt.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Kjøp et av de billigste speilrefleksene, eller sjekk bruktmarkedet. Om speilrefleksen må være hjemme av og til så dekker ixusen de gangene det skjer. Er slik for de fleste tror jeg, dette at ikke alltid er det greit/fornuftig/gunstig å dra med noe større enn et kompaktkamera, og på en måte utfyller de hverandre.

 

Ellers har du vel fått svarene omkring det du spurte om.

 

 

Tor

Lenke til kommentar

Jeg tror du ikke vet hva du skal med et SLR før du har et selv :)

 

Om du får lyst til å ta like gode bilder som du ser rundt om på nett, og har tid og ork til å lære deg noe nytt, så syntes jeg absolutt du bør skaffe et SLR først som sist.

 

Canon EOS 1000D m/18-55mm + Canon EF 50mm f/1.8 II går for totalt 3890,- på fotovideo, tror det er en veldig god introduksjon til artistisk foto, samt et godt kamera å ta med seg ut at det blir for mye. Men ta vare på kompaktkameraet uansett, alltid praktisk!

Endret av mbergersen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...