Gå til innhold

Thunderbird oppdateres den ikke i Ubuntu?


Dalon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jo, det gjør den men har du lagt den til utenfor det normale pakkesystemet så blir den ikke oppdatert, jeg har også opplevd at pakker tatt fra en beta av Ubuntu ikke heller blir oppdatert selv om jeg oppgraderer til release-versjonen.

Muligens må du selv legge inn 3.*, husker ikke om 2.* av Thunderbird fortsatt blir vedlikeholdt og er den fortsatt i live så kan det være at du selv må oppgradere via pakkesystemet.

Lenke til kommentar

Jeg har lagt den til via det normale pakkesystemet.

 

Men hvorfor oppdaterer ikke Ubuntu Thunderbird til siste versjon?

Oppdateres ikke programvare lagt til via pakkesystemet til nyeste versjon, men kun tilbyr kritiske oppdateringer?

 

Leser i pakkebrønnen under innstallasjon av Thunderbird:

"Versjon: 2.0.0.24+build1+nobinonly-0ubuntu0.9.10.2 (thunderbird)

Canonical tilbyr kritiske oppdateringer for Mozilla Thunderbird Mail/News fram til april 2011."

 

Vil Thunderbird være sikker å bruke selv med en 2.0.0.24 versjon?

 

Er det andre e-post lesere som oppdateres med nye versoner i Ubuntu?

 

Evolution? (og er den i så fall en god e-post verson på høyde med Thunderbird?

 

Her ble det mange spørsmål men takk til dere som tar dere tid til å svare.

Lenke til kommentar

Det er Ubuntus "policy" å ikke oppdatere til nye hovedversjoner i samme distrorelease.

 

Det er mange uenigheter om hvorvidt dette er lurt eller ikke.

 

Tror de har lempet litt på dette i de siste releasene når det gjelder mailklienter/webbrowsere o.l, men tror 9.10 er for gammel til at den har fått noe "love" sånn sett.

Lenke til kommentar

Versjon 9.10 er fra oktober i fjor, altså ett år gammel. Programvare som medfølger versjon 9.10 vil være den samme nå som da den var ny, kun med kritiske oppdateringer lagt inn (men fortsatt samme versjon). Hadde man lagt inn nyere versjoner av programvare som oppdateringer i èn versjon ville ikke versjonssystemet fungert (hva skulle da forskjellen mellom 9.10 og 10.04 (neste versjon) da være?)

 

Oppgraderer du til en nyere Ubuntu får du nyere versjoner med oppdateringer til den versjonen. Dette er hva som gjør Ubuntu 9.10 til 9.10. Det er meningen at det ikke skal gjøres endringer i oppdateringer innenfor èn versjon.

 

Pr. dags dato er 10.10 siste versjon, og 10.04 er siste LTS. Den eneste grunnen til å ikke oppgradere er hvis du ønsker å beholde gammel programvare.

 

Det er likvel mulig å bruke backports for å få nyere programvare som egentlig ikke tilhører den versjonen man bruker. Dette kan da gjøres på enkeltpakker dersom det er viktig at resten av systemet ligger på korrekt versjon. https://help.ubuntu.com/community/UbuntuBackports

 

Uansett anbefaler jeg å heller oppgradere til en nyere versjon enn å bruke backports om det er mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...