Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

nyere brukt stasjonsvogn/familiebil


Anbefalte innlegg

Hei folkens,

 

Jeg skal kjøpe min første ordentlige familiebil nå innen nær framtid. Har sett for meg å bruke opptil 250.000, og det absolutt eldste jeg vurderer er 2005-modeller. Foretrekker om kjørelengden tilsier "normal" bruk (12000 i året kanskje) og ikke typ taxivirksomhet, da jeg helst vil slippe altfor store slitasjekostnader i begynnelsen... Jeg skal ha automatgir og det skal være bensinbil, da den i det daglige vil bli brukt mest i rushtrafikken i Oslo, ca 8000 km i året inkludert ferieturer og slikt.

 

Jeg vil definitivt helst ha stasjonsvogn evt høyere biler, satser på at bilen dekker alle behov også når det dukker opp en unge eller to i løpet av de nærmeste 2-3 årene. Det innebærer for meg at jeg SKAL ha isofix-fester på begge sider bak, og at det skal være enkelt å få inn en barnevogn i bagasjerommet. Da mener jeg en ordentlig kombi/duo-vogn, ikke en liten reisetrille, og at den bør gå inn uten for mye demontering.

 

SÅ: jeg har sett mest på Opel Astra 2007-2008 modeller. Ser ut som at i 2007 ble "alle" levert med Easytronic girkasse og 1.6 liters motor, men i 2008 var det "vanlig automatkasse" og 1.8 liter som var mest poppis. Designmessig synes jeg Astraen er ganske grei, bortsett fra litt sånn "begravelsebil"-følelse når man ser måten C-stolpen møter taket over siderutene.

 

I tillegg har jeg sett på Ford Mondeo stv 2005-2006. Jeg personlig liker ikke designet på den nye Mondeo stv som kom i 2007, synes det blir for smale og trange vinduer bak.

Har også kikket litt på VW passat stv og Volvo V70 o.l., der har jeg ikke satt meg så nøye inn i modellene.

 

Easytronic kassa til Opel har bare én clutch, så da jeg prøvekjørte en sånn en for noen uker siden, synes jeg den var veldig nappete, den slipper gassen for å skifte gir, noe som jeg finner ganske irriterende under akselerasjon på motorveien... Mener å ha hørt et rykte om at det finnes andre "halvautomat"-kasser med dobbel clutch som da ikke er så nappete. Ellers er det ikke veldig nøye for meg om det er "vanlig automat" eller halvautomat.

 

Opel har imidlertid denne Sport-knappen som bl.a. senker turtallet og gjør at man får litt ekstra "futt" i forbikjøringer og akselerasjon. Denne funksjonen liker jeg veldig godt, er vant til den fra min fars Opel Vectra '98 som vi solgte ifjor og savner den veldig i mammas Mitsubishi Lancer 2006 modell automat.

 

Designmessig er jeg litt "kjerring"; jeg liker at bakenden er ganske "firkantet", med store rette vindusflater som gjør at man har god oversikt bakover, og lettere ser hvor langt unna ting man er når man rygger. Lukeparkering og trange parkeringshus kommer man liksom ikke unna i Oslo...

 

Jeg liker altså IKKE spoilere, knøttevinduer, svære 40 cm brede C-stolper osvosv, heller ikke støtfangere som går en halvmeter lengre ut enn bilen (som på Lanceren f.eks). MEN støtfangerne bør gjerne være utformet sånn at det er de som treffer veggen, og de bør tåle en liten støyt før de må byttes, evt være mulig å shine opp litt når gubben har lånt bilen og knerta noen hjørner...

 

 

Har dere forslag til andre bilmodeller jeg bør se på, eller innspill om fordeler/ulemper ved de modellene jeg har nevnt? Evt sider jeg kan se designet for ulike årsmodeller av "alle" stasjonsvogner, så er det lettere å se om de fyller kravene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Passat er relativt flotte biler og jeg mener du får veldig mye for pengene vist du kjøper de nå pga ny modell neste år.

Disse er jo alternativer, men kanskje litt for mye kjørt?:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=25037887

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=24950552

 

Begge bilene har DSG kassa (dobbel kløtsj) og det er en drøm og kjøre med!

 

Jeg har selv en Opel Astra, riktig nok GTC/3-dørs men de har samme motorene og girkassene.

Kort og brutalt, det var ikke aktuelt for meg og ha noe annet enn manuell-kasse fra Opel x]

 

Andre du kan ta en titt på:

Mazda 6: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=24140096

C-klasse: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=25133841

Golf STV: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=25016978 og http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=24856985

A4: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=24935264

Avensis: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=24904091

9-5: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=24638111

 

Skal ærlig innrømme at jeg ikke tok mye hensyn til hvordan du liker bilene dine, ettersom det er lettere for deg og lukke ut etterpå :-)

Lenke til kommentar

Passat er relativt flotte biler og jeg mener du får veldig mye for pengene vist du kjøper de nå pga ny modell neste år.

Disse er jo alternativer, men kanskje litt for mye kjørt?:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=25037887

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=24950552

 

Begge bilene har DSG kassa (dobbel kløtsj) og det er en drøm og kjøre med!

 

Jeg har selv en Opel Astra, riktig nok GTC/3-dørs men de har samme motorene og girkassene.

Kort og brutalt, det var ikke aktuelt for meg og ha noe annet enn manuell-kasse fra Opel x]

 

Andre du kan ta en titt på:

Mazda 6: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=24140096

C-klasse: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=25133841

Golf STV: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=25016978 og http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=24856985

A4: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=24935264

Avensis: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=24904091

9-5: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=24638111

 

Skal ærlig innrømme at jeg ikke tok mye hensyn til hvordan du liker bilene dine, ettersom det er lettere for deg og lukke ut etterpå :-)

 

Hmmm... ja, passaten så jo ganske grei ut. og den DSG kassa funker sånn at man både har fordelene med automat, og kan "gire" opp og ned ved behov? uten å nappe?

 

Glemte forresten å nevne at jeg også har sett på Toyota Corolla 2005-2006 stv og at de også ser greie ut ifht hva jeg ønsker av utseende. Muligens litt "tungt" uttrykk bak på sidene men er usikker på hva som gjør det...

Lenke til kommentar

Opel Vectra facelift med 150 hk diesel og automat, lav km: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=24626391 Undervurdert bil, bra drivlinje, enorm plass, få problemer. Mye rommeligere enn Astra.

 

Har ikke kikket så mye på Vectraen, den har vel vokst en del siden 1998 modellen? Har sett et par stk, og de er jo ganske lange, og har igjen det "begravelsesbil"-uttrykket på siden bak...

 

(Ja, vet jeg er vanskelig...)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

DSG kassa er egentlig en tradisjonell elektronisk automatkasse.

Forskjellen ligger i de 2 kløtsjene som gir bortimot sømløse girskift.

DSG har også mulighet for manuell styring av girene.

 

Så du foresten på den siste golfen jeg sendte? den har også dsg-kassa.

Lenke til kommentar

DSG kassa er egentlig en tradisjonell elektronisk automatkasse.

Forskjellen ligger i de 2 kløtsjene som gir bortimot sømløse girskift.

DSG har også mulighet for manuell styring av girene.

 

Så du foresten på den siste golfen jeg sendte? den har også dsg-kassa.

 

Kikket litt på den nå. Ser jo grei ut den også, men jeg har litt magefølelse på at Golf stv er mye mindre enn passaten? Eller er det bare den gamle "men golf kan vel ikke være familiebil"-fordommen som slår til?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

DSG kassa er egentlig en tradisjonell elektronisk automatkasse.

Forskjellen ligger i de 2 kløtsjene som gir bortimot sømløse girskift.

DSG har også mulighet for manuell styring av girene.

 

Så du foresten på den siste golfen jeg sendte? den har også dsg-kassa.

 

Kikket litt på den nå. Ser jo grei ut den også, men jeg har litt magefølelse på at Golf stv er mye mindre enn passaten? Eller er det bare den gamle "men golf kan vel ikke være familiebil"-fordommen som slår til?

Golf STV. som kom i 2007 er den romsligste Golf stv. noen gang, en av plussene i diverse tester er hvor romslig den er, spesielt da i bagasjerommet.

Lenke til kommentar

DSG kassa er egentlig en tradisjonell elektronisk automatkasse.

Forskjellen ligger i de 2 kløtsjene som gir bortimot sømløse girskift.

DSG har også mulighet for manuell styring av girene.

 

Så du foresten på den siste golfen jeg sendte? den har også dsg-kassa.

 

Kikket litt på den nå. Ser jo grei ut den også, men jeg har litt magefølelse på at Golf stv er mye mindre enn passaten? Eller er det bare den gamle "men golf kan vel ikke være familiebil"-fordommen som slår til?

Golf STV. som kom i 2007 er den romsligste Golf stv. noen gang, en av plussene i diverse tester er hvor romslig den er, spesielt da i bagasjerommet.

 

men er den noe i nærheten av Passat stv?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
Også den innvendige plassen er god. Bakseteplassen duger fint for en familie med ikke så altfor voksne barn, og bilen er faktisk bredere enn forrige generasjon Passat. Bagasjerommet er også blant de største i klassen, med hele 560 liter, kun slått av konsernfetter Skoda Octavia

560 liter er rundt 40 liter mindre enn hva Passat er oppgitt med, diverse tester har også vist at Passaten egentlig ikke er god for mer enn rett over 500liter.

Lenke til kommentar

Du kan faktisk få en splitter ny Skoda Octavia stasjonsvogn med bensinmotor på 105 hk og DSG til omtrent 250.000. Med mindre du er full av fordommer kan det være et alternativ.

 

Har sett en del på Octavia faktisk, men synes beltestrammerne og bagasjeromslokket stjeler så mye plass. hva er vitsen med stasjonsvogn med langt nok bagasjerom hvis man ikke får barnevogna inni pga beltestrammerne...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Noe avhengig av kronekursen kan man også få en ny Renault Grand Scenic 7seter med 1.5 DCI 110 hk og EDC dobbeltkløtsj automat til kr 250 000 hvis man importerer fra Sverige. 5 års garanti dessuten.

 

Litt av det samme som Octavia: hvis man ser bort fra fordommene.

Diesel, ellers et kurrant forslag :-)

Lenke til kommentar

Noe avhengig av kronekursen kan man også få en ny Renault Grand Scenic 7seter med 1.5 DCI 110 hk og EDC dobbeltkløtsj automat til kr 250 000 hvis man importerer fra Sverige. 5 års garanti dessuten.

 

Litt av det samme som Octavia: hvis man ser bort fra fordommene.

 

Skal som sagt ikke ha Dieselbil da den i hverdagen vil bli brukt kun til og fra jobb i rushtida i Oslo, altså max fart ca 50 km/t hvis jeg er heldig...

 

Vil også helst ha litt flere hester.

 

Men utover det skal jeg ikke være fordomsfull; hvordan er det med de bakerste setene i Scenic'en, tas de ut og må oppbevares eller legges de (flatt) ned i gulvet? Får man inn en skikkelig barnevogn, en koffert eller to evt en del handleposer i bagasjen?

Lenke til kommentar

Noe avhengig av kronekursen kan man også få en ny Renault Grand Scenic 7seter med 1.5 DCI 110 hk og EDC dobbeltkløtsj automat til kr 250 000 hvis man importerer fra Sverige. 5 års garanti dessuten.

 

Litt av det samme som Octavia: hvis man ser bort fra fordommene.

 

Skal som sagt ikke ha Dieselbil da den i hverdagen vil bli brukt kun til og fra jobb i rushtida i Oslo, altså max fart ca 50 km/t hvis jeg er heldig...

 

Vil også helst ha litt flere hester.

 

Men utover det skal jeg ikke være fordomsfull; hvordan er det med de bakerste setene i Scenic'en, tas de ut og må oppbevares eller legges de (flatt) ned i gulvet? Får man inn en skikkelig barnevogn, en koffert eller to evt en del handleposer i bagasjen?

 

 

Vær obs på at det er snakk om nye Grand Scenic, ikke den gamle. De to bakerste legges flatt ned i gulvet, og de kan justeres individuellt i lengderetningen.Det er mer enn nok plass til både barnevogn, et par kofferter og handleposer. 110hesteren er sprek og EDCkassa hjelper den. For norske forhold holder en 110hkmed en slik automatkasse for de fleste.

NB Jeg er den første til å erklære meg inhabil her fordi jeg kjører en slik selv :) Vil presisere at jeg er en vanlig kunde / har ingenting med salgsapparet til Renault å gjøre. Men jeg slår et slag for et skadeskutt merke som har fått masse pryl av norsk presse i årevis! :) Og det er vel ikke uvanlig å snakke pent om egne merker.

 

Når det gjelder import fra Sverige fikser forhandleren alle papirer og blir med kunden til grensa slik at svensk moms ikke trenger å betales. Renault Sverige har 20 000 i miljøbilrabatt og særlig forhandleren i Strömstad er kjent for å gi solide rabatter utover dette også. Det er også en forhandler i Arvika. Men hvis jeg pr dags dato skulle bestilt en bil ville jeg ventet til etter jul på den nye 1.6 130 hk motoren, som med bare 119 g co2 og lav vekt blir en avgiftsvinner de luxe (og der4til gunstig importobjekt): http://www.youtube.com/watch?v=PLTMuQdBVE8 Forbruk på under halvliteren og krefter i bøtter og spann.

 

Jeg regner med at det vil komme masse advarsler mot å kjøpe fransk/renault her så jeg går utifra at du ender opp med å kjøpe noe annet. Å si noe positivt om Renault i Norge er som å kaste et glass vann på et stort bål. Mye av skepsisen forstår jeg godt i og med at det i norsk presse aldri står et godt ord om franske merker, og de rapporterer aldri om endringer som finner sted kvalitetsmessig hos de enkelte merkene (være seg Renault, Opel eller Peugeot). Men håper likevel du kan gi bilen en sjanse ved å prøvekjøre den, og jeg legger jeg ved noen linker med et par tester av bilen samt noen linker for å vise at det har skjedd ting med kvaliteten til Renault de siste årene. Lykke til uansett hva du velger. Vil også anbefale Opel Zafira som er en god 7seter som man kan få masse for brukt.

 

 

http://www.aftenposten.no/forbruker/bil/article3399410.ece

http://www.dagbladet.no/2010/01/04/tema/bil/bil_og_trafikk/9764465/

http://www.autozeitung.de/vergleichstest/peugeot-5008-im-ersten-vergleichstest/fazit

http://www.vibilagare.se/autoindex/renaultagare-ja-till-nytt-nja-till-gammalt-249

http://www.vibilagare.se/nyheter/minst-problem-med-honda-och-renault-1686

http://www.automotorsport.se/biltester/2009/0926/092605.pdf

http://www.motortrader.com/industry-news/car-dealer-news/30017-hyundai-i30-scoops-top-honours-in-auto-express-satisfaction-survey.html

http://www.renault.de/beratung-und-kauf-neuwagen/platz-1-jd-power-laguna/index.jsp

http://www.compedion.de/renault-laguna-grandtour-initiale-2-0-dci-bestnoten-im-100-000-km-dauertest/

http://www.autokiste.de/psg/index/show.htm?id=7918&bild=3&mode=

http://www.compedion.de/renault-laguna-grandtour-initiale-2-0-dci-bestnoten-im-100-000-km-dauertest/

http://www.compedion.de/renault-clio-bestnoten-im-100000-km-dauertest-bei-%e2%80%9cauto-motor-und-sport%e2%80%9d/

Endret av Juli2
Lenke til kommentar

Aiai.. overså det faktum at du ikke ville ha dieselbil. Beklager! Da ville jeg gått for en Zafira 140 hk eller 155hk bensin med automat:

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=23877500

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=24691286

 

Eller jeg ville vurdert en ny Octavia eller Golf stasjonsvogn med 1.4 TSI 122hkmotor og DSGkasse. Utrolig bra motor/girkombinasjon som passer bilene som et skudd. Spar noen kr og bestill fra www.dinbilpartner.no eller gjør hele importen selv og spar 20 000,- ytterligere (Nilsson Bil i Strömstad). Octavia har litt større bagasjeplass mens Golfen har bedre støydemping.

Endret av Juli2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...