Gå til innhold

Serratus anterior, bytte ut litt av benken med armhevinger?


Anbefalte innlegg

Av de tre store øvelsene er det en jeg ikke liker; benkpress. Knebøy og markløft føler jeg at belaster meg på en behagelig måte, benkpressen føles ikke like naturlig som disse.

 

Jeg leste nylig en artikkel rundt Serratus Anterior, jeg finner ikke aktuelle artikkel, men jeg husker den nevnte at benkpressen ikke var noe særlig for aktivering av denne muskelen - og derfor var mye av årsaken til at mange har en svak Serratus Anterior. Serratus Anterior har visstnok mye å si for skulderhelse og generell kroppsholdning.

 

Serratus_anterior.png

 

Her er en liten link til wikipedia rundt Serratus Anterior.

 

Jeg tenker å bytte ut benkpressen med armhevinger med motstand, noen som har gode råd til hvordan man gjennomfører dette?

 

Ps: Jeg har sjekket, Dips utvikler ikke Serratus Anterior virker det som...

 

Hvorfor jeg er opphengt i å utvikle denne muskelen? Sjekk ut denne linken, dere vet hva dere skal se etter ;)

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil ikke slike vridnings øvelser trene denne muskelen ganske bra? Jeg kjenner den øverste godt, resten er mer vanskelige å finne.

 

Hvis du kan trene denne muskelen med armhevninger, kan du vel trene den med benkpress også(?)

 

 

Benkpress gjør du med skulderbladene rimelig stabile mot benken, noe som gjør at Serratus anterior ikke blir aktivert så mye. Muskelen er festet i skulderbladet, skuldra og på sidene av brystkassa om jeg forstår riktig.

 

Vridningsøvelser er for de sideliggende musklene lengre ned (liksom akkurat under ribbeina. Serratus Anterior ligger oppå ribbeina.

 

 

Det ser for meg ut som støttemuskulatur til de store brystmusklene.

Slike muskler kan vel kun vokse som følgevekst tror jeg... Eller?

 

Det vil vel være vekst i denne muskelen ved benkpress, men ikke på langt nær så mye som ved armhevinger. 

 

 

Følgevekst: Om en muskel ikke blir aktivisert vokser den ikke. 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...