Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Gåen Toppakning?


dsafd

Anbefalte innlegg

Hei.. Har nettop bytta motor i min Peugeot 406 2.0l bensin 96mod etter motorhavari.

Men nå etter jeg satt i den nye motoren, har jeg merka at bilen røyker mye hvitt fra eksosanlegget. Har sjekket både olja og vannet hver dag siden jeg bytta motor, har ikke merka noe særligt med olja, synes ikke at det er noe tein te vann i olja. Men når vi kommer til vannet, føler jeg at jeg mister litt og litt, og må fylle på...

 

Er veldig i tvil om det er toppen, pga merker ikke noe vann i olja, bilen jukser ikke, funker fint. Eneste at det komme hvit røyk ut og at den drikker litt vann(fikk beskjed av ham som satt i motoren at jeg måtte kjøpe meg ny, den slangen som går fra radiatoren til motoren, pga den var utslitt og at det ville lekke litt fra den) kan det være jeg mister vann fra den da? Har ikke sett noe vann som lekker fra den.. Gikk under eksospotta når bilen sto på tomgang og da var det et lite hull som det lek litt vann fra(dryppende)..?

 

Så er toppakningen gåen? Kan ikke være noe med katalysatoren som gjør at den røyker? For den er øydelaggd, innmaten er løs..

Eller er det rett og slett været? ligge på ca 2-6 grader her.

Endret av dsafd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ryker det mye hvitt når motoren er varm også? Det trenger vel ikke nødvendigvis være toppakninga. Det kan være toppen har blitt for varm og sprukket i kjølekanalene. Da vil du kunne miste vann uten å få vann i olja. At det drypper litt vann av eksosen er normalt til en viss grad, så om du har hull i potta vil det naturlig nok dryppe ut der istedetfor å bli med helt ut.

 

Med forbehold om at jeg ikke er mekaniker.

Lenke til kommentar

Ryker det mye hvitt når motoren er varm også? Det trenger vel ikke nødvendigvis være toppakninga. Det kan være toppen har blitt for varm og sprukket i kjølekanalene. Da vil du kunne miste vann uten å få vann i olja. At det drypper litt vann av eksosen er normalt til en viss grad, så om du har hull i potta vil det naturlig nok dryppe ut der istedetfor å bli med helt ut.

 

Med forbehold om at jeg ikke er mekaniker.

 

Den ryker når den er varm også ja, den ryker ikke når jeg starter den og lar den stå på tomgang, men med en gang jeg begynner og gi gass, ryker den. av og til kan den ryke veldig mye..

Sprukket i kjølekanalene? Koster det kanskje like mye å fikse de også? Og må dette fikses?..

 

takk for du tar deg tid til og svare:)

Lenke til kommentar

Jeg TROR det går an å trykkteste toppen. Om det er sprekk i kjølekanalene er det vel "ikke verre" enn å kjøpe en brukt topp (og nye strekkbolter), men det kan nok være lurt å sjekke om dette er en svakhet på akkurat disse motorene. Prøv å f.eks. lete opp noen Peugeot-forum og forhør deg litt. Er du heldig har noen en billig topp liggende :)

Lenke til kommentar

Jeg TROR det går an å trykkteste toppen. Om det er sprekk i kjølekanalene er det vel "ikke verre" enn å kjøpe en brukt topp (og nye strekkbolter), men det kan nok være lurt å sjekke om dette er en svakhet på akkurat disse motorene. Prøv å f.eks. lete opp noen Peugeot-forum og forhør deg litt. Er du heldig har noen en billig topp liggende :)

 

 

Okok.. Om det er sprekk i kjølekanalene, må man skru opp hele toppen for å sjekke dette? Eller kan man sjekke dette også ved en trykktest? Vurdere og levere bilen inn imorgon. Men viss de skal sjekke om det er sprekk i kjølekanalene må de jo av med hele toppen, som er arbeid. Og arbeid koster mye penger.. Skal jeg eventuelt kjøpe ny topp? Hva ligger de på når det gjelder pris? Må det til med ny topp eller kan dette fikses?

Lenke til kommentar

Man må såvidt jeg vet av med toppen for å trykkteste ja. Hva en brukt topp koster aner jeg ikke, du kan jo sjekke ebay.de og ebay.co.uk. Om problemet er kjølekanalene må du nok skifte topp ja, men jeg er som sagt ingen mekaniker.

 

Men prøv å skifte radiatorslangen først, bør ikke koste mer enn noen hundrelapper for en brukt. Begynn i den billigste enden :)

Lenke til kommentar

Okok.. takk for svar folkens:)

 

Ringte i dag til ham som satt i motoren, fortalte dette ved vannet osv. Han sa at toppakninga er nok ikke øydelagd, for da ville jeg ha merket at bilen ble mer daff, juksa osv.. Altså 1 av sylindrene ville slutte og virke og bilen ville jukse, noe som jeg ikke har merka da.. Han har kjent på lukta som kommer ut fra eksospotta før(har vært inne med bilen før) han sa den luktet surt pga katalysatoren og ikke "søtt" som frostvæske.

Så fikk i råd om å skifte radiator slangen/røret. Men han kunne ikke forstå det med det alltid kommer hvit røyk ut av bilen.. Noen som irriter meg, men er det en enkel jobb og ta en trykktest som du ovenfor sier, så kjører jeg den innom et verksted og får testa dette..

Endret av dsafd
Lenke til kommentar

Ikke nødvendigvis. Om lekkasjen ikke er så stor så kan bilen funke tilsynelatene helt fint selv med lekk toppakning. Det var tilfellet på min motor da jeg plukka av toppen. Hadde lekt vann inn i syl 4 og 5 i over et års tid (var ca så lenge siden jeg merka det begynte å ryke litt hvit røyk) og jeg merka ikke noe til det. Den virka som den gikk som den skulle, selv om den brukte litt kjølevæske. Enkleste måten å se det på er selvfølgelig å ta av toppen og se nedi sylindrene, men det er mye jobb til at det lønner seg å starte med.

 

Jeg har kommet til å kjørt komp. test på sylindrene og målt co på radiatoren, for sjekke om det var noe der først.

 

Er det sprekk i kjølekanalene så har du to valg, finne ny brukt, eller levere inn toppen og håpe de kan sveise og plane det på nytt. Toppen bør forresten planes når den er tatt av (evt kontrollmåles), hvis ikke kan du risikere å ikke få det tett når du monterer igjen. Du må også passe på å ikke forskyve registeret når du tar av toppen så motoren ikke havarerer når du starter opp igjen. Planer du toppen må du også ha tykkere toppakning når du monterer igjen.

 

Men sats på å beynne med det enkle først, toppakningsbytte er fort litt jobb, og skal verkstedet fikse dette så forbered deg på at det blir dyrt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...