Gå til innhold

Er bevegelse mulig?


  

12 stemmer

  1. 1. Er bevegelse mulig?

    • Ja
      11
    • Nei
      1


Anbefalte innlegg

På den aller første liberalistiske diskusjonslisten i Norge var det en person, X, som mente i fullt alvor at bevegelse er umulig. Alt vi observerte som bevegelse er innbildning, mente han. Dette er for øvrig samme syn som den antikke tenkeren Parmenides hadde, og mange kjenner vel Zenons paradokser, bla. det om Akilles og skilpadden, som hadde som mål å bevise at bevegelse er umulig.

 

X lovet en premie på kr 5000 til den som kunne bevise at bevegelse er mulig.

 

Vegard Martinsen foreslo følgende: "Skriv ut en sjekk på kr 5000 til meg, legg den i en konvolutt påført mitt navn og et frimerke, legg det i en postkasse - og dersom det noen uker senere kommer frem på kontoutskriften at sjekken er hevet så er dette bevis for at sjekken hadde blitt flyttet fra ham til meg, og at bevegelse derfor er mulig."

 

Hva svarte X på dette? Han sa "Du har ikke forstått poenget."

 

Hva mener dere, har Martinsen rett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den opprinnelige påstanden var vel heller at endring ikke var mulig. Tanken ble videreført, og både lærermester og elev Zenon sluttet til slutt at bevegelse er umulig.

 

Det er to ting som interesserer meg her:

1. Anvender man calculus på Zenons paradokser, blir de løst. Paradokset virker kun å være at spørsmålet er stilt galt.

 

2. Anvender man relativitetsteori så kan man faktisk argumentere for at endring og bevegelse ikke eksisterer. Selv om dette blir å grovt misforstå begrepenes definisjoner.

Lenke til kommentar

Korte og unødvendige innlegg som ikke hører hjemme i tråden er slettet. Vennligst ikke skriv i tråden med mindre det er relevant til trådens tema. Les gjerne retningslinjene §1. i retningslinjene.

 

dette skal som vanlig ikke kommenteres i tråden men kan gjerne tas på Personlig Melding. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...