Gå til innhold

Skummelt å være root i Terminal over tid?


wil

Anbefalte innlegg

Jeg bruker Yakuake som gjør mye det samme og som spawner en ny terminal i det jeg går tom for terminaler. Jeg er også daglig inne på seks-syv hosts hvor flesteparten er produksjonsservere, så det er heller ikke optimalt å ha åpne tilkoblinger liggende permanent.

Brukte selv yakuake i en veldig kort periode før jeg innså at for meg så er DE bare unødvendig bloat. Klarte aldri å like yakuake. Den var for mussentrisk for min del. Ingen veldig enkel måte å bytte mellom terminaler på.

 

Ligger nok en forskjell her i hvor viktig terminalen er tror jeg. For min del er terminalen alfa og omega, det stedet hvor all jobben skjer. GUI-programvare er et nødvendig onde og unntaket. Men jeg ser at yakuake kan være et alternativ dersom GUI-programvare er normen, og terminalen er unntaket.

så det er heller ikke optimalt å ha åpne tilkoblinger liggende permanent.

Og det er nettopp her GNU screen har sin styrke. Du kjører en screen-sesjon på serveren som du kobler fra og til ved behov. Dermed fortsetter du fint der du slapp neste gang du kobler til selv om du kobler fra. Du kan til og med være inne på en sesjon fra flere ulike steder samtidig.

(Og så kan du ta litt av sånn som meg og kjøre en screen-sesjon lokalt som holder orden på alle screen-sesjoner du har "remote")

 

Så må det jo også nevnes at man har så mange screen-sesjoner man vil på en host. Her er et eksempel på hvordan jeg gjør ting på serveren min:

Sesjon 1: Kommunikasjon: Et vindu med emacs med wanderlust (mailklient). Et vindu med IRSSI. Et vindu med emacs i org-mode med en todo/huske/urlpasteliste for kommuniksjonsrelaterte ting jeg må huske.

Sesjon 2: Administrasjon: Et vindu med root terminal. Et vindu med emacs i org-mode med serverdokumentasjonen (altså fortløpende dokumentasjon over hva jeg gjør/konfigurerer på server). Et vindu med emacs for skripting/utvikling. Et vindu hvor prompt står i /var/log for rask tailing av log-filer.

Sesjon 3: Web: Et vindu med emacs for webutvikling. Et vindu med root terminal for rask tilgang til å restarte apache. Et vindu med emacs kjørende som root for endring av apache-configen. Et vindu med emacs i org-mode for todo-lister. Et vindu hvor prompt står i /var/log/apache for rask tailing av log-filer.

 

Når jeg skal gjøre andre ting som ikke går inn under dette så starter jeg en screen-sesjon for anledningen som avsluttes når jobben er ferdig.

 

Tilsvarende har jeg da på simula-maskinen min hvor jeg jobbber med masteroppgaven (bare at oppgavene/sesjonene er helt forskjellige). Har da også screen-sesjoner på universitetets servere, men brukes bare unntaksvis da jeg for det aller meste jobber mot egen maskin og simulas egne servere.

 

Forøvrig er det helt fint mulig å kombinere yakuake og bruk av GNU screen. Den ene utelukker ikke den andre. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Klarte aldri å like yakuake. Den var for mussentrisk for min del. Ingen veldig enkel måte å bytte mellom terminaler på.

Shift+pilhøyre/venstre bytter terminal. :)

CTRL+Shift+piltast flytter tab.

CTRL+ALT+S gir det mulighet til å gi terminalen et navn.

 

Jeg bruker ikke mus 90% av tiden jeg bruker maskinene mine.

 

Ligger nok en forskjell her i hvor viktig terminalen er tror jeg. For min del er terminalen alfa og omega, det stedet hvor all jobben skjer.

Sikkert. Jeg bruker bare terminal til omtrent 50% av det jeg gjør. (VI! ;)) Med min kommentar om screen mente jeg at jeg ikke er komfortabel med å parkere terminaler på kunders produksjonsservere. På mine egne arbeidsstasjoner kunne jeg godt brukt screen, men behovet for å detache er ikke der.

Lenke til kommentar
Klarte aldri å like yakuake. Den var for mussentrisk for min del. Ingen veldig enkel måte å bytte mellom terminaler på.

Shift+pilhøyre/venstre bytter terminal. :)

CTRL+Shift+piltast flytter tab.

CTRL+ALT+S gir det mulighet til å gi terminalen et navn.

 

Jeg bruker ikke mus 90% av tiden jeg bruker maskinene mine.

Therein lies the problem... Piltaster bruker jeg ikke. Det er ikke effektivt å måtte flytte hendene bort fra asdf-jkl; posisjonen på tastaturet ;)

 

mus (rotte) bruker jeg omtrent ikke lengre (jeg brukte en gang en maskin på universitetet i 20 minutter før jeg oppdaget at noen hadde stjålet musa fra den). Jeg bruker stort sett musa til 3 ting:

1. Surfe på diskusjon.no (fordi ipb3/skinsutviklerene/nettverket virker å ha en mental sperre mot å følge standarder og dermed er diskusjon.no en av få nettsider som er svært vanskelig å surfe med tastatur med conkeror)

2. Surfe mens jeg har en brødskive i venstrehånda.

3. Den onde onde onde programvaren som heter Minecraft.

Ligger nok en forskjell her i hvor viktig terminalen er tror jeg. For min del er terminalen alfa og omega, det stedet hvor all jobben skjer.

Sikkert. Jeg bruker bare terminal til omtrent 50% av det jeg gjør. (VI! ;)) Med min kommentar om screen mente jeg at jeg ikke er komfortabel med å parkere terminaler på kunders produksjonsservere. På mine egne arbeidsstasjoner kunne jeg godt brukt screen, men behovet for å detache er ikke der.

*sukk* jeg hadde glemt at du var vim(p)-er ;) Akkurat det med å ikke være komfortabel med å parkere sesjoner på kunders produksjonsservere er en helt legal greie. Personlig er jeg uenig, dersom sesjonene gjør at man jobber mer effektivt (noe jeg antar kunden er glad for). Det utgjør ingen sikkerhetsrisiko (med mindre serveren i utgangspunktet allerede er utsatt), ei heller er det snakk om unødvendig bruk av ressurser (med mindre man går fra prosess/minne-intensive greier kjørende - men hvorfor skulle man det?)

 

Og ja. Jeg er ganske enig. Har heller ikke stort behov for å detache på arbeidsstasjoner (Med unntak av masteroppgavemaskinen min, men det er fordi den brukes både som server (jobbe hjemenfra eller fra universitetet) og som arbeidsstasjon (jobbe på masterlaben).

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Screen er najs ja :)

 

Har forøvrig hatt ca. samme opplevelse ang. "manglende mus" for et par år siden - hadde sittet og jobba ved pc'n min ~ hele dagen. Så skulle faren min låne den. Etter noen minutter kom han og spurte "hmm.. Hvor er musa?!?". Det viste seg at den lå dytta inn bak skjermen (tykkskjerm - dette begynner å bli noen år siden) etter at jeg vasket av pulten dagen før...

 

På PhD-oppgaven min bruker jeg en del CAD-programmvare, så musa blir egentlig ganske mye brukt. Har dog fått tak i en meganice Logitech M555b blåtannmus - nøyaktig, varer i månedsvis mellom batteribytte, behagelig i hånda, bygget som en tanks - og den har "free-wheeling" modus på scrollehjulet :D. Bruker ellers en god del mus på nettklikking, noe det desverre av og til blir litt mye av...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...