Gå til innhold

Dehydrering av agurk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Agurk er hydrerende, som alt av fuktighet man får i seg(med noen unntak så klart)

Etter det jeg husker er 99% av agurken vann, så en liter agurk er nesten like bra som en liter vann :)

 

edit: for å vri litt på spørsmålet, hvorfor er agurken dehydrerende?

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Agurk er hydrerende, som alt av fuktighet man får i seg(med noen unntak så klart)

Etter det jeg husker er 99% av agurken vann, så en liter agurk er nesten like bra som en liter vann :)

 

edit: for å vri litt på spørsmålet, hvorfor er agurken dehydrerende?

 

Ja, det er akkurat det jeg lurer på.

 

I denne artikkelen står:

 

"Vanndrivende medisiner, mat og drikke, som kaffe, te, alkohol, agurk og løk, gjør at vi skiller ut mer vann gjennom urinen. Da må også vanninntaket økes tilsvarende."

 

Er det et stoff i agurken som gjør dette da?

Lenke til kommentar

Kaffe består av nesten bare vann, og det er dehydrerende.

Om man drikker kaffe ofte er det ikke dehydrerende, kroppen blir vant til det.

Generellt sett er det veldig lite dehydrerende, det jeg finner på nett om kaffe går fra lite dehydrerende til ikke dehydrerende...

 

Koffein er dehydrerende til en viss grad, dermed også kaffe. Agurk inneholder ikke koffein...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Kan godt hende det er dehydrerende, men det er isåfall i en så liten grad at det ikke gjør en noe.

 

Vannet er uansett godt for kroppen. Spørsmålet blir da om vannet veier opp for hva annet som eventuelt måtte finnes i argurken.

 

Ta sjøvann f.eks. Med kraftig redusert saltinnhold ville fortsatt selve saltet i vannet vært dehydrerende, men mengden vann per del salt ville gjort opp for dette.

Er dette reduserte sjøvannet mindre effektivt for å hydrere kroppen en hva vanlig vann er? Ja såklart. Er det umulig å drikke det? Nei absolutt ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...