Gå til innhold

Slutte på universitetet :(


lassobt

Anbefalte innlegg

Tenker jeg skal slutte på universitetet. Føler det ikke er vits å studere et fag man ikke har noe stor interesse for, samtidig som jeg ikke kommer meg på forelesninger siden det er så kjedelig :( Gikk rett fra Vg3 til universitetet også, noe som var veldig dumt siden jeg ble fort skole lei. Heldigvis finner jeg dette ut nå, så det jeg har fått utbetalt av lånekassen ikke er så veldig mye.

 

Faget er rett og slett ikke noe spennende

 

 

Planen er da å dra hjem og jobbe/finne ut hva jeg kan studere neste år(Mest sannsynelig Sykepleie(Hvis jeg kommer inn)

 

Er dette rett valg å gjøre?

 

Og hvordan blir det med lån fra lånekassen?

Endret av rubenkri
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er det for noe du går da? :) Sykepleier er vel et fint yrke, det?

 

Men du må rett og slett se noen år frem i tid, og se om du DA hadde angret på at du hadde byttet eller ikke! :ermm:

 

Ville prøvd å avslutte semesteret om jeg var deg, om dere har eksamener til jul da. Du får ikke noe stipend om du ikke står på noen eksamener iallefall, lån vet jeg ikke...

Lenke til kommentar

Snakk med fakultetet ditt og arranger et møte med en du kan snakke med, før du bestemmer deg helt for å slutte. :)

 

Det du har fått utbetalt i studielån kan du få ordnet slik at du får en giro på det. Jeg har gjort det samme. Det tok et par måneder før jeg fikk betalt det tilbake men det er ikke noe vanskelig.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Som nemt her bør du fullføre faga du har starta på, både med tanke på lån/stipend frå lånekassen men også med tanke på at studiepoenga du får vil du kunne bruke til å fylle opp dei 180 studiepoenga du treng på sjukepleierutdanninga. Med universitetsfag vil du f.eks sleppe å ta valgfag på høgskolen.

 

Det som eg kanskje stiller spørsmål ved er om sjukepleier er rette valget for deg dersom du er skulelei. Nå har eg ikkje så veldig mykje erfaring frå sjukepleierutdanninga, men det er mykje tung teori også der. Så du bør gå ei runde med deg sjølv for å finne ut om du verkeleg er skulelei eller om det berre er at samfunnsøkonomi ikkje er spennande nok til å motivere deg. Dersom det berre er samfunnsøkonomi som gjer at ting er tungt så er det berre å gå laus på sjukepleierutdanninga, men dersom du er skikkelig skulelei så kan du fort ende opp i samme situasjon når du starter på sjukepleierutdanninga også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenker jeg skal slutte på universitetet. Føler det ikke er vits å studere et fag man ikke har noe stor interesse for, samtidig som jeg ikke kommer meg på forelesninger siden det er så kjedelig :( Gikk rett fra Vg3 til universitetet også, noe som var veldig dumt siden jeg ble fort skole lei. Heldigvis finner jeg dette ut nå, så det jeg har fått utbetalt av lånekassen ikke er så veldig mye.

 

Faget er rett og slett ikke noe spennende

 

 

Planen er da å dra hjem og jobbe/finne ut hva jeg kan studere neste år(Mest sannsynelig Sykepleie(Hvis jeg kommer inn)

 

Er dette rett valg å gjøre?

 

Og hvordan blir det med lån fra lånekassen?

 

 

Anbefaler deg å ta semesterets eksamener, i hvert fall forsøke - i de fagene du består, blir 40% omgjort til stipend, og det hjelper jo litt på. Velger du å ikke ta eksamen, sitter du igjen med 100% lån.

 

Du vil få lån til neste studieår, ja - det er kun når man overskrider 60 studiepoeng i minus at utebetalingene fra lånekassen slutter, da er man nødt til å ta opp fag. Du har slik jeg forstår det kun påbegynt første semester, og da vil du jo evt. kun ligge tredve studiepoeng i minus.

 

Ja, jeg tror det kan være rett valg å gjøre - men det må du nesten avgjøre selv.

 

Lykke til.

Endret av Sjøtispe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...