Gå til innhold

2 PCer , 1 harddisk, mulig?


Anbefalte innlegg

Jeg har en stasjonær PC med en (SSD) harddisk, og lurer på om det er teoretisk og praktisk mulig å bruke samme harddisk på min bærbare pc. Jeg har et Cooler master 690 kabinett med en kjekk dock på toppen hvor det lett kan kobles i en harddisk uten å finne fram skrujern etc.

 

Så tenkte at det ville vært veldig fint om jeg kunne koble min OS disk til der og når jeg trenger å reise litt kan jeg bare koble harddisken til min bærbare pc, heller ikke det store jobben.

 

Men så kommer spørsmålene:

 

- Hvordan vil windows reagere på ny hardware plutselig?

- Mener de hadde noe kalt hardware profiles før, men finner ikke det i windows 7, finnes det ennå et sted?

- Tredje parts programvare til å gjøre samme jobben, finnes det?

- Hvis mulig å gjøre dette vil OSet ta lang tid å tilpasse seg den nye hardwaren og tilbake? Og vil det være en engangsgreie eller hver gang jeg bytter?

- Tåler harddisken slik bytting hele tiden? F.eks. kontaktene osv, la oss si at jeg etterhvert vurderer å gjøre dette nærmest daglig, vil det påvirke levetiden til harddisken min mye? (husk jeg har SSD, så evt støtskader osv er mindre sannsynlig regner jeg med)

 

 

- Hvordan vil windows reagere på dette med tanke på lisens, aktivering etc?

- Skader det å bare prøve, risikerer jeg ustabilt system og i verste fall måtte installere win på nytt?

 

- Andre ulemper/tips?

 

 

Takker for evt. svar og hjelp.

Endret av manlord
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du har tenkt å bruke den som OS disk kan du bare glemme det. Det er såpass stor forskjell på hardwaren fra pc til pc, at Windowsen enten går i bluescreen, eller kommer til å slite big time.

Og så er det aktiveringen da, du skal ikke ha gjort mange byttene ut i fra ditt scenario før din Windows kopi er merket som piratkopi, og da må du kjøpe deg en ny Windows lisens, som vil fungere ca 10 ganger osv.

 

Hadde det vært som datadisk, altså bare fil lagring, så hadde oppsettet fungert greit.

 

Når det gjelder skader på disken, så kommer det jo an på hvor forsiktig du er, men sannsynligheten for skader er jo betraktlig større ved å ta en disk inn og ut ofte, enn at den står montert på samme sted hele tiden.

Samme med muligheten for støv og rusk og rask på kontakter på både disken og inne i den bærbare og på den stasjonære.

 

Så ville nok investert i en ny disk om du trenger SSD på to pcer. På en stasjonær har du jo muligheten til å ha flere disker, så mindre problem der enn på den bærbare.

Lenke til kommentar

Ok, vel var mer at jeg ville ha det enkelt og greit og slippe å installere samme program på 2 pcer, endre innstillinger 2 ganger osv.

 

Ville det fungert hvis jeg hadde 2 maskiner med samme hardware? Eller er det små forskjeller på hardware, som muligens mac adresse o.l. som gjør at slike ting heller ikke da fungerer?

 

Martin

Endret av Hårek
Fjernet unødig sitering
Lenke til kommentar

To identiske maskiner ville dette fungert på. F.eks jeg har to servere her hjemme, med nokså lik hardware. Når jeg bruker virtuelle pcer på disse, kan jeg flytte dem fra en server til en annen uten å måtte aktivere på nytt etc.

 

Men så er det lite hardware disse virtuelle pcene bruker da.

 

Konklusjonen er uansett at to like pcer (kan være forskjeller i mengde RAM, harddisker, CPU etc) men for stabilitet så bør hovedkort og skjermkort være likt. Hovedkortet går direkte på Windows, mens skjermkortet handler mer om driveren som ville blitt byttet til stadighet, noe som kan gjøre slik at skjermkortet på en eller begge pcene blir ustabilt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...