Gå til innhold

Hjelp til jpeg2000-koding


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lærte litt om det på universitetet, men det er mange år siden og det er ikke så mye som sitter fremdeles (hadde noe med wavelet transform å gjøre :p ).

 

JPG-2000 er såpass sært at jeg tror du skal ha flaks om du finner noen som kan mye om det her. Jeg ville nok prøvd å finne noen internasjonale forum istedet.

 

Hva er det egentlig du skal bruke jpg-2000 til?

Lenke til kommentar

Lærte litt om det på universitetet, men det er mange år siden og det er ikke så mye som sitter fremdeles (hadde noe med wavelet transform å gjøre :p ).

 

JPG-2000 er såpass sært at jeg tror du skal ha flaks om du finner noen som kan mye om det her. Jeg ville nok prøvd å finne noen internasjonale forum istedet.

 

Hva er det egentlig du skal bruke jpg-2000 til?

 

Det er en stor skoleoppgave, hvor jeg skal teste forskjellige former for 'error concealment' (feilmaskering), men det en veldig komplisert kodingsprosess, så jeg trenger hjelp.

 

Takk for svar

Lenke til kommentar

Du har fortsatt ikke sagt helt hva du skal gjøre, har du tenkt å lage en eget program som koder et bilde i JPEG-2000 format, og/eller sammneligne resultatet av å komprimere bilder med ulike lossy algoritmer?

 

Hvis du vurerer å lage et program selv så høres det ut som alt for omfattede for en skoleoppgave. Hvis du bare skal sammenligne resultater kqan du vel bruke et hvilket som helst program med JPEG2000-støtte.

Lenke til kommentar

Prøv å still noen litt mer spesifikke spørsmål, så er det litt enklere å bidra :)

 

 

Spørsmålet mitt var vel om det var noen som visste om et bra forum!

 

Men jeg har et problem jeg trenger svar på. Et jpeg2000 bilde med 8 kvalitetslag som er lagt i rtp pakker. Jeg kaster pakker tilfeldig, og et bilde består av f.eks 2700 pakker, hvorav f.eks. 3 stykker er tapt. Dette fører til distorsjon i enkelte kodeblokker.

 

Det merkelige er at når jeg fjerner det 8ende laget så forsvinner distorsjonen. Noe jeg finner veldig rart da jeg kaster pakker tilfeldig.

 

Du har fortsatt ikke sagt helt hva du skal gjøre, har du tenkt å lage en eget program som koder et bilde i JPEG-2000 format, og/eller sammneligne resultatet av å komprimere bilder med ulike lossy algoritmer?

 

Hvis du vurerer å lage et program selv så høres det ut som alt for omfattede for en skoleoppgave. Hvis du bare skal sammenligne resultater kqan du vel bruke et hvilket som helst program med JPEG2000-støtte.

 

Jeg bruker jj2000. Jeg skal teste forskjellige former for feilmaskeringer i jpeg2000. Dvs., innføre pakketap i jpeg200 strømmen, og finne gode metoder å gjøre feilene i bildet mindre fremtredende

Endret av marradi
Lenke til kommentar

Jeg bruker jj2000. Jeg skal teste forskjellige former for feilmaskeringer i jpeg2000. Dvs., innføre pakketap i jpeg200 strømmen, og finne gode metoder å gjøre feilene i bildet mindre fremtredende

 

Det er sjelden å treffe på folk som jobber på det nivået på fotoforum, men på både dpreview-forumet og Luminous Landscape-forumet er det en del veldig kunnskapsrike folk og på Adobes forum er det folk fra Adobe som følger med, kan jo være verdt et forsøk. Ellers så jeg det var en del referanser til artikler på nettet som går på denne problematikken, men det har du vel sjekket allerede.

Lenke til kommentar

Jeg bruker jj2000. Jeg skal teste forskjellige former for feilmaskeringer i jpeg2000. Dvs., innføre pakketap i jpeg200 strømmen, og finne gode metoder å gjøre feilene i bildet mindre fremtredende

 

Det er sjelden å treffe på folk som jobber på det nivået på fotoforum, men på både dpreview-forumet og Luminous Landscape-forumet er det en del veldig kunnskapsrike folk og på Adobes forum er det folk fra Adobe som følger med, kan jo være verdt et forsøk. Ellers så jeg det var en del referanser til artikler på nettet som går på denne problematikken, men det har du vel sjekket allerede.

 

Greit nok, men de fleste spørsmålene mine er nok mindre avanserte :)

Lenke til kommentar

Jeg bruker jj2000. Jeg skal teste forskjellige former for feilmaskeringer i jpeg2000. Dvs., innføre pakketap i jpeg200 strømmen, og finne gode metoder å gjøre feilene i bildet mindre fremtredende

 

Det er sjelden å treffe på folk som jobber på det nivået på fotoforum, men på både dpreview-forumet og Luminous Landscape-forumet er det en del veldig kunnskapsrike folk og på Adobes forum er det folk fra Adobe som følger med, kan jo være verdt et forsøk. Ellers så jeg det var en del referanser til artikler på nettet som går på denne problematikken, men det har du vel sjekket allerede.

 

Greit nok, men de fleste spørsmålene mine er nok mindre avanserte :)

Simen1 kan en del om signalbehandling, så du kan jo spørre ham om han vet noe i en PM. Det er også en annen fyr, Ander Jensen (?), som jeg tror kanskje kan være til hjelp. Men litt usikker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...