Gå til innhold

Hva er en "tester"?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg driver og leser litt stillingsannonser, og av og til dukker det opp stillinger som "tester". Men det står ikke alltid så mye om hva stillingene egentlig handler om eller hva man må/bør kunne. Er det noen som vet hva dette er for noe? Dreier det seg om å klikke rundt i en ny applikasjon som bruker, eller er det en mer utvikler-type jobb?

 

(Ja, jeg vet at jeg kan ringe og spørre, men jeg tenkte det kan virke litt dumt dersom "tester" er et godt definert begrep som "alle" vet hva er... )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det kommer helt an på stillingen. Kan være alt fra tekniske testere, som er utvikler-stillinger, til funksjonelle testere som sitter og trykker i GUI. I tillegg er det mange som jobber med testing på andre nivå, som testplanleggere, legge test-strategier, etc.

 

Så nei, ikke et veldefinert begrep nei.

Lenke til kommentar

Jeg var en gang på intervju hvor de så etter en tester, jeg tror ikke de var helt sikre selv hva det var fordi de behøvde bare noen som kunne sjekke at produktet var i overstemmelse med manualen. :cry:

 

Testing kan være alt fra å skrive/programmere tester for å kvalitetssikre kode, til å være mannen i gata som skal være med på en brukertest. Det er sikkert noen her som vet mer om dette enn meg.

Lenke til kommentar

Jeg var en gang på intervju hvor de så etter en tester, jeg tror ikke de var helt sikre selv hva det var fordi de behøvde bare noen som kunne sjekke at produktet var i overstemmelse med manualen. :cry:

 

Testing kan være alt fra å skrive/programmere tester for å kvalitetssikre kode, til å være mannen i gata som skal være med på en brukertest. Det er sikkert noen her som vet mer om dette enn meg.

 

Du traff spikeren godt vil jeg påstå. jeg har jobbet som tester i et utviklingsmiljø. Der måtte jeg skrive uendelig lang dokumentasjon om alle mulige teststrategier for nye utviklede moduler i et program. Jeg måtte også skrive programkode som simulerer for eksempel lesing og skriving til database. Antall brukere som kan skrive og lese til forskjellige tabeller. For så å skrive om hvordan programkoden håndterte dette. Oppstod det deadlock?? etc. etc. Og du kan jobbe som tester for å trykke på knapper, eller prøve brukervennligheten i et gitt produkt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ser det er et litt gammelt topic men tenkte jeg kunne si litt mer om jobben som "tester".

 

Jobber selv som tester og har jobben noen år som dette nå.

Som nevnt tidligere i tråen finnes det forskjellige typer test og testjobber.

Funksjonelltest, ytelsestest, testleder etc.

 

En funksjonelltester tester funksjonene til et program. Dette testes opp mot kravspec som er gitt for programmet. F. eks gi input til et program sjekk at output er som forventet (blackbox testing).

 

Ytelses test går ut på å sjekke ytelsen, som navnet tilsier. F. eks hvor mange samtidige brukere klarer en webapplikasjon å håndtere samtidig uten at det går tregt.

 

Strukturell testing er å sjekke koden til et program (whitebox testing). Gjerne i form av unittesting, kode reviews etc.

 

En testleder fungere på mange områder likt med en prosjektleder. Følge opp testere og sluttbrukere som måtte være med i test. Håndtere avvik (bugs, defects etc). Rapporterer til den som eier systemet.

 

Vi tester programmer (software) for å bygge tillit. Et 100% bug fritt program er umulig å få til. Som tester skal du presentere fakta om et program slik at de som sitter med beslutnings myndighet kan ta en kalkulert risikovurdering om programmet er godt nok til å gå i produksjon\drift.

 

Viktige egenskaper for en tester er ikke nødvendigvis å være god å skrive kode men, å kunne tenkte kritisk over et system. Og deretter kunne finne flest mulige feil for å bygge tillit til det. Som tester skal du være litt destruktiv og prøve å ødelegge programmet. Noe som er ganske gøy

:)

 

En liten bok anbefaling Perfect Software: And other illusions about testing

Veldig lettlest bok om software testing 200 sider ca. Forklarer veldig bra hva software testing kan og ikke kan gjøre. :D

 

Edit: leif

Endret av Invisigoth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...