Gå til innhold

Et lite og hendig videokamera


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg skal på studietur til Afrika og vil gjerne ha dette på film. Jeg er helt grønn når det kommer til videokameraer, så skulle gjerne hatt litt hjelp. Ønsker meg et lite og hendig videokamera som jeg kan ta med rundt omkring. Ikke det aller dyreste.

Endret av Lulubo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anbefaler FlipCam (har selv). Veldig god og solide camera. Bra microphone og bilde. Kan filme 2 timer, og lades via Laptop...den har også mulighet å bruke vanlig AA batterier, noe som er genialt dersom du ikke har tid å lade.

 

Syk enkel å bruke, den har innebygget redigerings/importerins software. Oppstart på 3 sekunder!

 

http://www.pixmania.com/no/no/4164121/art/flip/minivideokamera-ultra-hd.html

 

Fins et mindre/billigere model, men den har bare 1 time opptak, og jeg tror ikke den kan bruke AA batterier. Er ikke stor prisforskjellen...

http://www.pixmania.com/no/no/4164120/art/flip/minivideokamera-mino-hd-s.html

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Før jeg kan komme med noen konkrete forslag til kamera må jeg nesten vite litt mer om turen din og dine behov. Ellers kan jeg ikke gi deg noen gode svar. Det første jeg må vite er egentlig hvor mye du har tenkt å bruke på et kamera. Husk at det vanligvis vil komme ca. 500-1000 kr i ekstrautstyr (veske, ekstra batteri, evt. minnekort, stativ osv).

 

Bildekvalitet

Kommer du til å dra på safari? I så fall trenger du et kamera med god zoom og optisk bildestabilisator. Dessverre er ikke flipkameraene (de billige som ser ut som en mobiltelefon) noe gode. De har ikke bildestabilisator, mangler optisk zoom og gir egentlig ganske dårlige bilder. Du får det du betaler for :)

 

Et kamera til ca. 4000-5000 kr (2000-3000 kr brukt) vil gi deg tilstrekkelig zoom slik at du kan få nærbilde av løvene og elefantene. Den optiske bildestabilisatoren vil gjøre at bildet blir skarpt og rolig selv på full tele (max zoom).

 

Batteritid

Batteritiden på kameraene er typisk 60-120 minutter. På en aktiv dag kommer du til å bruke opp batteriet. Det er derfor kjekt med ekstra batteri. Har du mulighet til å lade underveis er ikke batteri noe problem. Du kan eventuelt kjøpe et høykapasitetsbatteri som kan vare opptil 3-4 timer. De er litt større og gjør kameraet litt mer klumpete da.

 

Minnekortbasert kamera

Kommer du til å ha med deg en laptop? Og i så fall, har du en ekstern harddisk eller god nok plass på denne laptopen? Grunnen til at jeg spør er fordi mange av dagens kameraer bruker minnekort. Én time video tar ca. 10 GB. En 16 GB-brikke vil derfor romme ca. 1,5 time. Prisen for en slik brikke er 300 kr.

 

I følge mine egne erfaringer anslår jeg at du kommer til å filme 30-60 minutter i løpet av en dag. Det vil si at du har behov for å lagre 15-30 timers video. Saken er at hvis du ikke skal ha med deg laptop og kun tenker å lagre på minnekort, så må du kjøpe minnekort for 3000-6000 kr. Løsningen her er å ta med deg laptop slik at du kan kopiere unna etter hvert.

 

Kassettbasert (HDV) kamera

Velger du å kjøpe et kamera som bruker DV-kassetter så er du ikke avhengig av å ha med deg laptop. En DV-kassett rommer 60 minutter og koster 20 kr. Det vil si at du kan få plass til 15-30 timers video til en pris på 300-600 kr. DV-kassetter kan du få tak i uansett hvor i verden du er. Canon HV20/HV30/HV40 er et veldig godt kamera som selges brukt på finn.no av og til.

Lenke til kommentar

Jeg skal ha med laptop, men det er bare en slik mini-PC (Asus eee-PC 1001PX). Jeg har en ekstern hardisk som jeg tror rommer 500GB, kanskje det er lurt å ta med denne?!

 

Jeg kommer til å dra på safari ja. Ellers var tanken og bare filme litt av hverdagen. Vi skal jobbe rundt på skoler og barnehjem. Ser for meg et kamera det er lett å ta med seg. Har ikke tenkt til å ha med noe stativ. Har heller ikke tenkt til å filme superprofft, men vil jo gjerne ha en film som ikke blir kornete.

 

Etter det dere skriver tror jeg at minnekort basert kamera er det beste for meg.

Lenke til kommentar

Laptopen din har en 160 GB harddisk. Det burde være ca. 100 GB ledig på den. Det er nok til 10 timers video. Jeg tok kanskje litt hardt i når jeg sa at du kan finne på å filme 30 timer. Mulig du kan klare deg med minnekortet + PC. Hvis du tror at du kommer til å filme mer så bør du ta med disken (som gir 50 timer til).

 

Hvis du ikke vil ha kornete bilder bør du gå for et kamera som kan filme i 25p-modus. Canon LEGRIA HF R16 koster 2995 kr hos Fotovideo. Blir dette kameraet for dyrt?

Lenke til kommentar

Hvis du ikke vil ha kornete bilder bør du gå for et kamera som kan filme i 25p-modus. Canon LEGRIA HF R16 koster 2995 kr hos Fotovideo. Blir dette kameraet for dyrt?

 

Tusen takk for hjelpen! :) 3000 kr er vel maksprisen min, så det går greit. Må jeg kjøpe minnekort i tillegg? Hvis du skulle anbefalt et billigere kamera, hva ville du anbefalt da? Også lurer jeg på en annen ting, hørt at det er ganske høy luftfuktighet i Afrika og at dette kanskje kan ødelegge kameraer, vet du noe om dette? Eller om kameraet tåler det? :)

Lenke til kommentar

Minnekort kommer på ca. 300 kr (16 GB) i tillegg. Bæreveske til ca. 200 kr må du vel nesten også ha. Et annet kamera som er billigere? Da må jeg tenke litt...

 

Okei, det skal jeg klare. Er jo snart jul også :) Du trenger ikke tenke så mye på det, det virker ganske fint det du tipset om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...