Gå til innhold

Hjelp til oppsett av D-Link Dir655 - Har utstabilt nett


longbow

Anbefalte innlegg

Har byttet router til en D-Link Dir-655, men har litt problemer.

 

Har et Speedtouch modem som er satt i bridge (har ikke brukernavn eller passord til denne, så en operatør fra Powertech gjorde dette) og har koblet kabel inn i LAN porten på D-linken.

Vet ikke om jeg har korrekte innstillinger på D-linken, så går gjennom oppsettet mitt og håper dere ser feilen?

Problemet mitt er at surfing trødløst via Iphone og bærbar pc til tider går sakte, nesten stopper opp - for så å fortsette i normal fart.

Har en stasjonær pc koblet til via kabel, på denne opplever jeg også det samme problemet. under spilling over nettet blir problemet ekstra synlig da jeg ofte detter ut av servere eller "fryser" i 10-20 sekunder... for så å fortsette som normalt igjen.

Når jeg kjører diverse hastighetstester oppnår jeg optimalt resultat på hastigheten.

 

Har tatt strømmen fra begge boksene og forsøkt flere ganger å sette opp D-linken, men nå trenger jeg litt hjelp.

 

På Internett Connection har jeg satt DHCP, har satt ned MTU til 1490.

 

Network settings har jeg satt ip til 192.168.1.1 som er IPen til Speedtouch modemet. Forandrer jeg denne til noe annet virker ikke internett.

 

Wireless settings: Mixed.802.11n.and.802.11g og satt til kanal 12.

 

 

Ser dere noen ting jeg må gjøre for å få nettet stabilt igjen, at jeg ikke faller ut og inn?

 

takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forsøkte å plugge kabel i WAN port da jeg skulle sette den opp første gangen via cden og veiledningen. Men da fikk jeg feilmelding i programmet at det ikke var tilgang til nett. Så måtte plugge den i LAN porten og får da nett.

 

Det er kabelmodem jeg har. Bor i blokk og har en egen kabel inn i leiligheten for nettet.

 

Edit: Har nyeste FW på router ja.

Endret av longbow
Lenke til kommentar

Ikke bruk CD til å sette opp nettet ditt. Plugg kabel fra routermodemet i WAN på DIR-655.

Da skal du motta ip fra DIR-655 automatisk.

 

Du vil motta ip: 192.168.0.xxx med gateway 192.168.0.1.

Hvis internett ikke fungerer med dette oppsettet, så resett DIR-655 og logg inn på den manuelt http://192.168.0.1

Der kan du sette opp trådløsnettet, resten av innstillingene kan være urørt.

 

Når du koblet routermodemet i LAN på DIR-655 så hadde du to DHCP (IP_servere) hvor den ene gav deg internett (192.168.1.1 og den andre kun LAN (192.168.0.1).

 

Med det nye oppsettet vil routeren gi deg internett og LAN på alle adressene som DIR-655 har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når jeg har satt opp routere på kabelmodem, rører jeg ikke selve kabelmodemet i det hele tatt (ref. bridge-mode over), bare kobler til på WAN-porten, resten er tut&kjør.

 

Eneste tilfellene jeg har slått routermodem i bridgemode (brukt det kun som modem) er på ADSL for å bruke routerdelen i trådløsbasen, ikke bare bruke den som en trådløst aksesspunkt. Som regel slås da også DHCP i routermodemet av. Når jeg bruker routermodem også som router, slår jeg av DHCP i trådløsrouter, og kobler en LAN-port til routermodem. Da vil routermodem være eneste DHCP-server i nettverket, og andre enheter som kobles direkte til routermodem vil være i sammen scope (subnett).

Lenke til kommentar

Får ikke dette til....

 

Plugger kabel fra modem til Internett (Wan) kontakt på router og resetter router, men får ingen kontakt til internett. Slår av/på strømmen på begge boksene uten å få nett.

 

Resetter router igjen, plugger inn i LAN kontakt, ingen kontakt med nettet fortsatt.

 

Må inn på router og stille inn under "Network settings - Router settings" at IP skal være 192.168.1.1 for å få nett. (samme IP som modem).

 

Skrudde også av DHCP server funksjonen på routeren, men da forsvinner alt nett igjen.

Lenke til kommentar

Du kan ikke bruke 192.168.1.1 på begge routerne. D-link har default 192.168.0.1 som vil fungere når modemrouter står med 192.168.1.1. Fungerer ikke det, så er det trolig noe feil på DIR-655.

 

Du resetter router ved å stikke en pennespiss inn i det lille hullet bak, til lampene foran slukker etter ca 10 sek.

 

Den eneste måten jeg fått tilgang til nettet på er å resette router, sette "router IP adress" til samme som modem: 192.168.1.1 og la DHCP server stå på.

 

På internett connection velger jeg "Dyn4amic.IP.(DHCP)" - de andre trengs det brukernavn og passord til som jeg ikke har, men DHCP er vel korrekt?

 

Å resette rotuer er ingen problem, det er gjort flere ganger... :cool:

 

 

Forsøkte igjen på nettet kun med disse innstillingene, og det detter fortsatt ut flere ganger. Hva gjør jeg? :hmm: :hmm:

Lenke til kommentar

DHCP er korrekt for internettporten.

 

Du kan jo sette opp DIR-655 som switch og trådløs-aksesspunkt.

 

Du gjør dette på følgende måte.

-------------------------------

1. Gi DIR-655 statisk ipadresse = 192.168.1.200

 

2. Gå inn på innstilling for LAN http://192.168.1.200 på DIR-655 og fjern haken ved DHCP.

Merk at dette ikke er samme DHCP-innstilling som for WAN (internettporten).

 

3. Koble så nettverkskabelen fra modemet i en av LAN-portene på DIR-655.

 

Nå er hele nettverket på samme subnett og kan nås fra alle maskinene.

Du bruker ikke internettporten på DIR-655 og du har dermed ikke brannmur eller NAT i den.

Lenke til kommentar

Dette vil bare ikke fungere, så nå legger jeg ut litt bilder av oppsettet om jeg fortsatt gjør feil...

 

1. Resetter router og går logger meg inn. Modem er slått av.

2. Trykker på "Network Settings" og endrer Router IP Adress til 192.168.1.200 (se bilde Settings1 - rød pil markerer område jeg endrer ip).

3. Slår av av DHCP Server, markert med orange pil.

4. Pluger TP kabel inn i LAN port, og skrur på modem.

 

Resultat: Ingen nett overhodet. Arbeid frakoblet, forsøker å pinge www.vg.no i cmd, men uten svar.

 

Den eneste måten jeg får nett på er å endre Router IP Adress til 192.168.1.1

 

Ser dere hva feilen er her?

post-35523-1286982442,7542_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det er kabelmodem jeg har. Bor i blokk og har en egen kabel inn i leiligheten for nettet.

Egen kabel? Enten får du dette via telefonkabel (ADSL) eller via TV-kabelen (coax). Vet du hva du har? Powertech leverer begge deler.

 

Det er ikke via TV-kabel, så da er det telefon/internett ADSL kabel.

 

Da får jeg ringe powertech i morgen og få brukernavn og passord til modemet så jeg kan legge dette inn i D-Link.

Lenke til kommentar

Dersom du plugger en PC direkte inn i routermodem, fungerer det da?

 

Hvis det gjør det, står routermodemet i normalmodus, og du skal koble Dlink til en LAN-port. Noter deg ip-adressen du får fra routeren, subnettmasken og ip-adressen til default gateway, som er routermodenem. Resett Dlink, gå inn på den og slå av DHCP og gi den en ip-adresse i samme subnett. Etter restart vil dlink ha en ip-adresse, og routermodemen en annen ip-adresse, begge i samme subnett, og routermodemet vil dele ut ip-adresser til alt du kobler til.

 

Hvis ikke, er routermodemen i bridge-mode, og virker som et modem. Da må du koble wan-porten på dlink til routermodemet, velge PPPoE og skrive inn passord og brukernavn fra Powertech. DHCP i dlink må da være slått på.

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Modem fungerer veldig bra når jeg plugger direkte inn.

 

Måten du beskrev oppsettet på er hva jeg har gjort... tror jeg?

 

Plugger TP direkte inn i modem:

IP: 192.168.1.199

Nettverksmaske: 255.255.255.0

Gateway: 192.168.1.1

 

Så på vedlagte bilde skal jeg da skrive inn Router IP: 192.168.1.1

Nettverksmaske OK

DHCP - Avslått

 

Beholder DHCP som internett connection?

 

Ta strømmen av begge boksene og starte opp igjen... korrekt?

 

takk!

Lenke til kommentar

Så på vedlagte bilde skal jeg da skrive inn Router IP: 192.168.1.1

Nei, det er akkurat det du IKKE skal gjøre, du har allerede en router (routermodemet ditt) med den adressen. Du kan ikke ha flere enheter i samme subnett med samme IP-adresse. Du velger derfor en annen ip for dlink, som i ditt tilfelle står som et trådløst aksesspunkt, den bruker du bare når du skal nå den for management likevel. Bruk for eks 192.168.1.200. Sjekk at SM er lik, og slå av DHCP før du rebooter.

Lenke til kommentar

Okey, nå skjønner jeg lite her.

 

Forandrer jeg Router IP Adress til noe annet enn 192.168.1.1, så får jeg ikke nett overhodet.

Den står i samme SM, DHCP er slått av og kabel er i LAN port = ingen nett.

 

Begynner å bli en tanke småfrustrert nå over ikke å få det til...

 

Er det noe triks med å ta strømmen av router eller modem og skru på i en bestemt rekkefølge?

Lenke til kommentar

Får ikke dette til....

 

Plugger kabel fra modem til Internett (Wan) kontakt på router og resetter router, men får ingen kontakt til internett. Slår av/på strømmen på begge boksene uten å få nett.

 

Resetter router igjen, plugger inn i LAN kontakt, ingen kontakt med nettet fortsatt.

 

Må inn på router og stille inn under "Network settings - Router settings" at IP skal være 192.168.1.1 for å få nett. (samme IP som modem).

 

Skrudde også av DHCP server funksjonen på routeren, men da forsvinner alt nett igjen.

 

Hadde akkurat samme problem som deg, og måtte bruke LAN-porten. En firmwareoppdatering løste problemet, og alt gikk automatisk da jeg koblet det til WAN-porten.

Lenke til kommentar

Okey, nå skjønner jeg lite her.

 

Forandrer jeg Router IP Adress til noe annet enn 192.168.1.1, så får jeg ikke nett overhodet.

Den står i samme SM, DHCP er slått av og kabel er i LAN port = ingen nett.

 

Hva mener du men ikke nett? Får du ikke WiFi, eller får du ikke nett når du plugger en kabel fra en LAN-port på Dlink rett i en PC?

 

Dette har jeg gjort 100-vis av ganger, og aldri hatt problemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...