Gå til innhold

Råd ang. anskaffelse av hund, golden ret. alternativ?


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Min samboer gjennom flere år og jeg vurderer seriøst å skaffe oss en firbent venn. Og altså en sånn som sier "voff" (ikke for ofte, men iblant), og ikke "mjau" eller lignende. Ingen av oss har hatt hund tidligere.

 

Vi bor i leilighet (mellomstor) i storby, men har park rett ved siden av, friområder og havnebad den kan bade i om sommeren (hvis vi får den sivilisert nok).

 

Vi er fullstendig klar over at en hund vil kreve mye av oss mens den er hvalp, og vil evt. planlegge anskaffelsen så det passer til at vi har noen uker hvor vi kan ta oss av den tilnærmet døgnet rundt. Etterhvert må den nok dog regne med å være hjemme alene i perioder på opp til en normal arbeidsdag, men normalt ca. 6 timer.

 

Selv om vi begge to er i normal fysisk form, og ikke overvektige marsipangriser, liker vi sofaen og tv-en godt. Vi vil legge opp til morgentur rundt kvartalet, lengre ettermiddagstur og en liten kveldstur.

 

Madammen er jo som mange unge kvinner lett sjarmert over de små søte hundene, mens jeg ikke er det på generelt grunnlag. Jeg har prøvd å lese en del om de "mindre" hundene jeg synes ser litt tøffe ut, og funnet ut at de kanskje ikke passer oss (dachs tydeligvis litt vanskelig og vilter, beagle også litt vanskelige å trene/ ikke akkurat høyt opp på intelligensskalaen?).

 

Ut i fra alle solemerker kan det se ut som en Golden Retriever passer oss fint, det eneste som bekymrer oss litt er størrelsen. Vi har noen slektninger som har en 'toller', som jo er litt mindre, men den virker til å kreve litt mer enn en golden.

Er det noen som har andre forslag til hva som skal være vårt kommende familiemedlem? Og synspunkter generelt?

 

Takk for at dere tar dere tid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et alternativ kan jo være en whippet. Det er en mellomstor hund som er veldig rolig og behagelig innendørs. Den elsker å få løpe litt løs, og får den det så krever den ikke så voldsomt mye mosjon. Den røyter svært lite, og lukter ikke "bikkje" når den blir våt.

Whippeten er en veldig kjærlig og hengiven hund.

Et annet valg dersom en vil ha en mindre hund og den andre en stor, er welsh corgi.En stor hund i lite format.

Det finnes så utrolig mange raser som kan egne seg bedre i en leilighet enn retriverne.

 

Ellers vil jeg anbefale å reise på en hundeutstilling og titte på forskjellige raser og prate med oppdrettere/utstillere dere møter der. Gå inn på NKK sin hjemmeside under aktiviteter og klikk dere inn på utstillinger og terminlister over div. utstillinger. Dere finner sikkert en som er i nærheten.

Lenke til kommentar

Et alternativ kan jo være en whippet. Det er en mellomstor hund som er veldig rolig og behagelig innendørs. Den elsker å få løpe litt løs, og får den det så krever den ikke så voldsomt mye mosjon. Den røyter svært lite, og lukter ikke "bikkje" når den blir våt.

Whippeten er en veldig kjærlig og hengiven hund.

Et annet valg dersom en vil ha en mindre hund og den andre en stor, er welsh corgi.En stor hund i lite format.

Det finnes så utrolig mange raser som kan egne seg bedre i en leilighet enn retriverne.

 

Ellers vil jeg anbefale å reise på en hundeutstilling og titte på forskjellige raser og prate med oppdrettere/utstillere dere møter der. Gå inn på NKK sin hjemmeside under aktiviteter og klikk dere inn på utstillinger og terminlister over div. utstillinger. Dere finner sikkert en som er i nærheten.

 

Whippet'en ser ut som blandingshunden et vennepar har, som er en ekstremt koselig hund :)

Corgien var også søt, men jeg har en forestilling om at gjetehunder er litt mer utålmodige og energirike. Mulig jeg har feil fordommer?

 

 

Angående hundeutstillinger skal vi nok ta en kikk, har også tenkt å ta turen forbi et par kenneler, men det blir nok ikke de norske, da vi bor i utlandet :)

Lenke til kommentar

Heisann.

Vi har småkikket litt på den også ja, ikke helt uaktuell.

Skal også hjemmom en kollega som har en cavalier king charles spaniel og hilse på.

 

Jeg har ellers sett litt på listen http://en.wikipedia.org/wiki/The_Intelligence_of_Dogs - og regner med den sikkert kan tas litt med en klype salt. Likevel føler jeg at min tålmodighet kanskje er mer til en hund som lærer noe etter 15 ganger enn 85 ganger.

 

Angående den welsh corgi, ser den fantastisk søt ut, og har en kjempefin størrelse, men leser på wikipedia at den krever temmelig mye mosjon som en egentlig "gjetehund", og har en tendens til å bjeffe en del.

 

Mosjonsmessig mener jeg vi skal ta godt vare på hunden vår, men som sagt er vi heller ikke typen som løper maraton. Golden kan som jakthund tåle litt trening, forstår jeg, men mistrives heller ikke med et par dovne dager, eller hva?

Bjeffing og leilighet passer ikke alt for bra...

Lenke til kommentar

Skal også hjemmom en kollega som har en cavalier king charles spaniel og hilse på.

 

Cavalier king charles spaniel er en av de aller sykeste hunderasene som er å oppdrive, og i grunn et stort sjansespill.

 

Whippet er en rase med jaktinstinkt, men det må ikke nødvendigvis være noen stor hindring. Pinglete i forhold til vær og vind. Et dekken hjelper naturligvis, men fortsatt.

 

Med tanke på erfaring og ikke spesielt høyt aktivitetsbehov, høres golden retriever fornuftig ut. DSG også.

Lenke til kommentar

Har du sett på shetland sheepdog?

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Shetland_sheepdog

 

 

Ja, den har vi kikket på, ser jo utrolig søt ut, og fin størrelse samt sikkert snill.

 

Vi blir bare litt bekymret over at det står at den trenger en stødig og klar leder for å ikke legge til seg vaner som å jage biler /joggere / syklister, som er en del av gjeterinstinktet.

Vi bor jo temmelig sentralt i København med masse syklister, så du ser kanskje problemstillingen, når vi ikke har noen som helst erfaring med å eie / trene hunder :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Tror en golden vil passe fint til dere. Ellers er jeg personlig fan av eurasier og finsk lapphund, selv om jeg har liten/ingen erfaring med dem. Oppdrar for tiden en golden-valp selv og selv om de er utrolig krevende, registrerer jeg at mange av de sedvanlige "problemene" med valper uteblir her. Den vil heller ikke ha noe problem med å være alene i seks timer mens dere er på arbeid. Hvis dere gjør alenetreningen riktig vil den som valp kunne gå fritt alene hjemme uten å ødelegge noe.

 

Goldens er også ekstremt tilpasningsdyktige og vil gli inn i de fleste livsstiler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...