Gå til innhold

Skarpskyttere, artillerijeger eller Jegerkompaniet


Sapere_aude

Anbefalte innlegg

Skal på sesjon i løpet av høsten nå og er mildt sagt usikker på hvor jeg vil i Hæren.

Vurderer GBU, men er mest interessert i å få avveksling fra skolebenken , i hvert fall ett års tid. Om noen har kunnskap/erfaring fra Lokaliseringsbatteriet (art.jeger), Jegerkompaniet, andre interessante avdelinger, eller vet hvilke avdelinger som har skarpskyttere, alle råd, tips og info mottas med takk. Scanner gjennom nettet såklart, men er alltid best med folks egne erfaringer. Kan forøvrig si at utenlandstjeneste er uaktuelt for min del, et par år frem i tid i hvert fall.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil du bli sksk, kom deg i 2.BN eller PBN. Kesk har få om noen sksk. Jegerkompaniet tar ikke inn vernepliktige lenger og og siste kontigent fikk heller ikke muligheter til sksk-utdannelse. GSV har heller ikke skarpskyttere i ordets rette forstand (dvs godkjent nivå 1 ihht Hærens våpenskoles standarder). Det samme gjelder for HMKG (meg bekjent).

Lenke til kommentar

Takk for tipset Sierra149, kikker litt på PBN, for å være mer spesifikk Kavalerieskadronen. De tilbød visst utdanning til sksk. Jegerkompaniet tar ikke inn i år eller første halvår 2011, men ifølge mil.no tar de inn vernepliktige igjen neste høst. HMKG har skarpskyttere per nå, kanskje ikke i ordets rette forstand som du sier, men etter Hærens planer skal de vekk (Jegertroppene og Eksortetroppene) etter nyttår, dessverre.

Lenke til kommentar

Ikke få forhåpninger kanskje det er 10 plasser du har sjans på i bestefall som har skarpskyttere og det er ikke sikkert du blir kalt inn der du vil heller.

 

Felttroppen til MP kan absolutt være noe du kan tenke på foreksempel jobber du innenfor små lag og ikke bare store tropper, jeg er f.eks i luft i K9 og skal jobbe som speider for nasjonal innsatstyrke masser av feltdager og døgn og mer til, ikke bare se på Hæren, luft har masse spennende de og selv om det også er masse bøsse stillinger. Jeg vil si at du må utvide horisonten mest mulig og finne flest avdelinger og tjenester du finner interessant for etter mine erfaringer er seleksjonen helt random. Men jøss ja gå for skarpskytter bare ikke tro at vis du nevner det på sesjonen blir du automatisk satt der.

Lenke til kommentar

Vurderer GBU, men er mest interessert i å få avveksling fra skolebenken , i hvert fall ett års tid. Om noen har kunnskap/erfaring fra Lokaliseringsbatteriet (art.jeger), Jegerkompaniet, andre interessante avdelinger, eller vet hvilke avdelinger som har skarpskyttere, alle råd, tips og info mottas med takk.

Mitt inntrykk er at de som regel er mest interessert i å gi denne typen utdanning til folk som ønsker å bli i forsvaret. Jeg tviler ikke på at vernepliktige har tjenestegjort som skarpskyttere, men det er jo den typen utdanning som de kanskje ikke har lyst til å "sløse" på en kar som bare skal være med dem i 11 mnd.

 

Er bare å prøve, tenkte bare å gi litt food for thought. Slike stillinger lukter jo gyldne int ops muligheter.

Endret av CaptainNorway
Lenke til kommentar

Vurderer GBU, men er mest interessert i å få avveksling fra skolebenken , i hvert fall ett års tid. Om noen har kunnskap/erfaring fra Lokaliseringsbatteriet (art.jeger), Jegerkompaniet, andre interessante avdelinger, eller vet hvilke avdelinger som har skarpskyttere, alle råd, tips og info mottas med takk.

Mitt inntrykk er at de som regel er mest interessert i å gi denne typen utdanning til folk som ønsker å bli i forsvaret. Jeg tviler ikke på at vernepliktige har tjenestegjort som skarpskyttere, men det er jo den typen utdanning som de kanskje ikke har lyst til å "sløse" på en kar som bare skal være med dem i 11 mnd.

 

Er bare å prøve, tenkte bare å gi litt food for thought. Slike stillinger lukter jo gyldne int ops muligheter.

 

 

 

Må nesten si meg enig 100%. Skal vel også være rimelig sterk mental for å klare noe sånt. Utrolig mye press osv som følger med. Vi snakker ikke lekene lett spill sniping ;)

Lenke til kommentar

Rolig, jeg er ikke en gamer-looner som har funnet ut at nå skal de 900 timene med online sniping realiseres og utbyttet hentes i ekte varer, med rekyl i skulderen og Barret mellom hendene.

Er HVU'er, har vært det i 2,5 år, skal være det frem til sommeren og det har gitt meg mye basics og kunnskap. Holdninger, ferdigheter og ansvarsbevisthet læres og inn. Å bære uniform er noe jeg liker, å være en del av Norges forsvar. skarpskyting er noe av det jeg liker best med dette, og av denne grunn velger jeg å søke meg mot det i førstegangstjenesten. jeg kan ikke like mye som en sodlat, langt i fra, men jeg kan vesentlig mer enn de fleste som går inn i førstegangstjeneste.

Lenke til kommentar

[quote name='CaptainNorway' date='12. oktober 2010 - 09:04' timestamp='1286870668'

Må nesten si meg enig 100%. Skal vel også være rimelig sterk mental for å klare noe sånt. Utrolig mye press osv som følger med. Vi snakker ikke lekene lett spill sniping ;)

Ja, det er jo klart at de vil ha folk som har rette innstillingen og slikt, men jeg tenkte egentlig på det fra et mer praktisk perspektiv.

 

De som drar på skarskytter kurs er som regel veldig få. I batteriet mitt husker jeg f. eks. at løyntanten min skulle dra og gi noe skarpskytter-leksjoner til én dude. Når det er så få som deltar bruker forsvaret egentlig ganske mye penger på å utdanne skarpskyttere i forhold til vanlige soldat-tjenester. Samtidig er det kjipt for dem hvis skarpskytterne drar etter 11 mnd., for da må de dra i gang et nytt kurs kanskje, bare for å få den kompetansen tilbake igjen.

 

Det er derfor forsvaret av og til krever at du skriver under på en kontrakt om å dra ut på int ops i visse avdelinger, (skrive under ila førstegangstjenesten en gang), eller så gir de kun det kurset til befal og slikt som er fast ansatt fordi det er noen kurs de ikke gidder å sløse på folk som bare vil inn og ha 11 mnd med leet sniper action!1!

 

Nå skal tydeligvis TS melde seg inn for en liten stund, og da er det plutselig litt mer aktuelt for forsvaret.

Endret av CaptainNorway
Lenke til kommentar

Indeed, undertegnede planlegger å tilbringe noen år i Forsvaret. Skarpskytterkurs nivå 1 er noe som holdes hvert år i flere avdelinger i Forsvaret for vernepliktige. KavEsk i PBN og 2BN har skarpskytteråpatruljer som tar inn vernepliktige, vet ikke hvor mange flere avdelinger som har, men dette er stillinger som fylles hvert år. Snakket med en som tjenestegjorde i KavEsk i PBN og fra hans kull var det 10 stk. som tok skarpskytterkurs nivå 1, dog de var kun 3 som bestod. Disse får en instruktør fra Hærens våpenskole fra Elverum med nivå 5, så selv vernepliktige får jo da en seriøs utdanning.

Mulig løytnanten din skulle gi undervisning til en enkelt person fordi det var kun ham som skulle være skarpskytter i et lag/tropp/avdeling, men det er bare en teori fra min side.

Lenke til kommentar

Indeed, undertegnede planlegger å tilbringe noen år i Forsvaret. Skarpskytterkurs nivå 1 er noe som holdes hvert år i flere avdelinger i Forsvaret for vernepliktige. KavEsk i PBN og 2BN har skarpskytteråpatruljer som tar inn vernepliktige, vet ikke hvor mange flere avdelinger som har, men dette er stillinger som fylles hvert år. Snakket med en som tjenestegjorde i KavEsk i PBN og fra hans kull var det 10 stk. som tok skarpskytterkurs nivå 1, dog de var kun 3 som bestod. Disse får en instruktør fra Hærens våpenskole fra Elverum med nivå 5, så selv vernepliktige får jo da en seriøs utdanning.

Mulig løytnanten din skulle gi undervisning til en enkelt person fordi det var kun ham som skulle være skarpskytter i et lag/tropp/avdeling, men det er bare en teori fra min side.

Som jeg sa i en tidligere post, jeg tvilte ikke på at vernepliktige deltar på de kursa, mente bare at slike kurs blir tatt litt mer seriøst enn f. eks. et kurs for MB-sjåfører.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...