Olgadolga Skrevet 5. oktober 2010 Rapporter Del Skrevet 5. oktober 2010 Hei. Skal kjøpe en Opel Astra med 280-300 hk, men så lurer jeg på om forsikringen blir dyrere siden bilen er blitt bygget opp av en privatperson. Det er snakk om denne bilen: http://bil.autodb.no/autodb/view.wa2?AdItemId=1134992;Modified=1285427589 Når jeg forsikret min Toyota Carina på min far tidligere i år, så kom det på 4000kr tilsammen. Men hvordan blir det her, iogmed at bilen har en så stor motor? Vil forsikringsselskapet kunne vite at motoren er blitt bygget opp, eller tror de at det bare er en vanlig Astra med 100-130hk liksom? Lenke til kommentar
rublings Skrevet 5. oktober 2010 Rapporter Del Skrevet 5. oktober 2010 Det står at den er godkjent ombygd med 150hk... Da betaler du forsikring for 150hk, ikke 300hk. Tror det er meget vanskelig å få godkjent det bygget der i tillegg, så du bør vite at bilen vil aldri være lovlig. De alle fleste med ombygde biler kjører rundt uten godkjenning, men hvis det skjer en ulykke og det kan bevises at de ulovlige ombyggingene var skyld i ulykken, så kan du få regress av forsikringsselskapet. Lenke til kommentar
Olgadolga Skrevet 5. oktober 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 5. oktober 2010 Så da er jeg på relativt trygg grunn så lenge jeg ikke krasjer eller er i en ulykke? Men kan de på EU-kontrollen sjekke om jeg har mer hk enn det jeg egentlig har lov til, og straffe meg elns? Lenke til kommentar
stresslessen Skrevet 5. oktober 2010 Rapporter Del Skrevet 5. oktober 2010 EU-kontroll nei. Men utstyr for måling av hestekrefter er ønsket av statens vegvesen, og når de får målt hestekrefter er det DYRE bøter. Lenke til kommentar
erlendo89 Skrevet 5. oktober 2010 Rapporter Del Skrevet 5. oktober 2010 I Trondheim så har jo biltilsynet skaffet seg effektmåler for å ta ulovlig trimmede biler. Blir man tatt med for mye hester så er det ca. 1000 pr. hest du har for mye. Det vil si 150*1000. Den klarer du sikkert i hodet selv Lenke til kommentar
Olgadolga Skrevet 5. oktober 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 5. oktober 2010 I Trondheim så har jo biltilsynet skaffet seg effektmåler for å ta ulovlig trimmede biler. Blir man tatt med for mye hester så er det ca. 1000 pr. hest du har for mye. Det vil si 150*1000. Den klarer du sikkert i hodet selv Har du kilder på dette da? Lenke til kommentar
ole_kristian_ Skrevet 5. oktober 2010 Rapporter Del Skrevet 5. oktober 2010 (endret) Finnest ingen benker i norge som eg godkjente for ytelses-måling som kan føre til økt avgift/bot! Og det med 1000kr pr hest er bare piss, myte! 2Det viser seg at Vegvesenets grunnlag er tynt. Vegvesenet bruker en bremsebenk som måler hestekrefter ut til hjulene, og deretter drivverkstapet. Dette gjøres inne på trafikkstasjonen i Trondheim. Problemet er at det ikke er slik effekten du egentlig betaler avgift for blir målt. Da er det snakk om godkjente laboratorier, med strengt kontrollert temperatur og luftfuktighet. I tillegg demonteres utstyr som servopumper og aircondition". Kilde: http://www.klikk.no/motor/bil/article553643.ece (klikk.no) Endret 5. oktober 2010 av ole_kristian_ Lenke til kommentar
erlendo89 Skrevet 6. oktober 2010 Rapporter Del Skrevet 6. oktober 2010 Når det gjelder 1000,- pr hest så står det om det her: http://www.klikk.no/motor/bil/article527259.ece Vet ikke om det bare er for å skremme eller hva det er, men de påstår i hvertfall det. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 6. oktober 2010 Rapporter Del Skrevet 6. oktober 2010 Det koster ca 1500kr/hk over 150hk på nybil. Siden er det ganske mye bruksfradrag, er bilen 5 år gammel er det 65% bruksfradrag, og er bilen 15 år eller eldre er det 85% fradrag. (Dette går trinnvis) Lenke til kommentar
erlendo89 Skrevet 6. oktober 2010 Rapporter Del Skrevet 6. oktober 2010 Leste at det var 10% fradrag for hvert år som går. Sto noe om det i en av artiklene på adressa.no. Men da vil jo en 10 år gammel bil få 100%... Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 6. oktober 2010 Rapporter Del Skrevet 6. oktober 2010 Maks er som sagt 85% og intreffer ved 15 år. Det er ikke værre enn å gå inn på toll.no og sjekke selv Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 6. oktober 2010 Rapporter Del Skrevet 6. oktober 2010 For og ikke snakke om din verste fiende, forsikringsselskapet ditt. Krasjer du bilen, og de finner ut at den har over det dobbelte av hester som er godkjent ombygd, skal jeg love deg at du ikke får ei krone tilbake. Ellers ser jeg ikke helt poenget med 280hk på fremhjulene uten den avanserte teknologien som bilen idag har, sikkert ikke så veldig morsomt og kjøre det der akkuratt. Lenke til kommentar
Den Polse Skrevet 6. oktober 2010 Rapporter Del Skrevet 6. oktober 2010 Det er rett og slett uansvarlig å kjøre rundt med en bil som har 150 HK mer enn hva den er godkjent for. En ting er at om du krasjer i noen andre så risikerer du å bli gjeldsslave for resten av livet, men en annen ting er om bremser og andre saker er dimensjonert for den potensielle kraften og farten. Ser ingenting i annonsen om at bremser har blitt utbedret for eksempel. Du høres ut som en av de som bare venter på å bli del av ulykkesstatistikken. Ikke forstå meg feil, jeg er helt for å presse noen ekstra hester ut av en god bil og vinne en liten seier mot avgiftshelvetet den norske stat driver mot bilister. Men 300 HK på en bil til 39 000,- høres rett og slett farlig ut. På raske biler som Porche er bremseeffekten ofte nesten like imponerende som akselerasjonen og hvor godt den sitter på veien. Vedder hatten min på at det ikke er tilfellet her. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 6. oktober 2010 Rapporter Del Skrevet 6. oktober 2010 Understellet på bilen er hentet fra en Calibra som det står i annonsen, så litt utbedret er det jo i forhold til det som er tilpasset en 1.6l astra. Men stiller spørsmål om hvem som har gjort jobben med og flytte det understellet? Den polse sier mye lurt. Bare det at bilen "ikke har noen feil" og likevel ikke er EU-godkjent sier det meste for meg. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 6. oktober 2010 Rapporter Del Skrevet 6. oktober 2010 Maks er som sagt 85% og intreffer ved 15 år. Det er ikke værre enn å gå inn på toll.no og sjekke selv Du tenker ikke tilfeldigvis på importavgiftene og ikke avgiftene på statusendring av kjøretøyet: Bruksfradraget i tilleggsavgiften ved statusendring er: Registreringstid over 1 år: 15 prosent Registreringstid over 2 år: 30 prosent Registreringstid over 3 år: 45 prosent Registreringstid over 4 år: 55 prosent Registreringstid over 5 år: 65 prosent Registreringstid over 6 år: 75 prosent Registreringstid over 7 år: 85 prosent Registreringstid over 8 år: 90 prosent Registreringstid over 9 år: 95 prosent Registreringstid over 10 år: Ingen tilleggsavgift Dersom kjøretøyet har vært registrert i Norge i over 10 år, ta direkte kontakt med nærmeste trafikkstasjon hos Vegvesenet. ref: Toll.no:Statusendring det jeg quotet står under spørsmål og svar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå