Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er det bedre dreiemoment i revers?


NextoN

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

 

Vi holder på å trekke noen kabler på jobben, så bruker vi firmabilen for at det skal gå litt lettere, men clutchen lukter svidd etter et par timer. Lurer på om man skåner clutchen hvis man trekker i revers?

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel typisk litt mindre utveksling i reversen, som gjør det til en fordel siden den vil være noe sånt som 0,9. gir i forhold til 1. Derimot tviler jeg på at reversgiret er laget for å belastes noe særlig, da det har en annen oppbygging enn forovergirene, så fullt mulig at det heller ender opp med å slite ekstra på girkassen.

  • Liker 1
Skrevet

Ser for meg at man får mer riktig tyngdepunkt siden tauet blir bunnet fast foran på bilen, så får du en lettere måte å dra på, kontra å bli "holdt igjen". Mener å ha hørt at reversen er sterkere enn 1giret.

  • Liker 1
Skrevet

Ser for meg at man får mer riktig tyngdepunkt siden tauet blir bunnet fast foran på bilen, så får du en lettere måte å dra på, kontra å bli "holdt igjen". Mener å ha hørt at reversen er sterkere enn 1giret.

 

Kan ha en sammenheng med lavere giring.

Skrevet

Jeg har aldri tidligere hørt om biler som har revers med lavere giring enn første gir.

 

Hvilke bilmodeller er det dere referer til, fikse, gxi, "ingeniør"?

Toyota Hi-Lux, Hi-Ace og 4-Runner fra 1984 til 1989 (mulig brukt enda senere?) er bare ett eksempel av sikkert en god del flere...

 

The G52 is the five-speed, fully-synchonized manual transmission found in Toyota trucks '84 and after.

 

Here are the gear ratios (thanks to Paul Kube: [email protected]):

 

From Marlin Czajkowski's literature on Marlin crawlers: 1st 3.93, 2nd 2.33, 3rd 1.91, 4th 1.00, 5th 0.83.

 

The Toyota "New Car Features" book lists the ratios slightly differently:

 

1st 3.928, 2nd 2.333, 3rd 1.451, 4th 1.00, 5th 0.851. Reverse: 4.743.

 

(kilde)
Skrevet

Spiller ingen rolle hvor på bilen du fester tauet, om tauet trekkes i horisontal retning.

Det er faktisk ikke helt uvesentlig for trekkraften (les: veigrepet)

 

Om trekkpunktet er bak på bilen og høyere enn navet/akselen vil du overføre vekt fra foraksel til bakaksel, noe som er en fordel på en bakhjulstrekker og en ulempe på en forhjulstrekker. Omvendt ved feste foran. Er trekkpunktet lavere enn akselen blir vekta overført andre veien, i noe mindre grad.

Skrevet

Ja, det stemmer. Tilhengerfester er vel festet under eller på lik høyde som akselen? Jeg regner med at trådstarter fester tauet til denne, og da vil det si at det er bedre om du trekker med bilen kjørende i framover kjøreretning for best veigrep og trekkraft. :)

Skrevet (endret)

Du kommer til å slite koblingen uansett om du kjører i revers eller første gir så lenge du slurer.

 

Hvor store kabler snakker vi om forresten?.

Endret av Dj_eLmO
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...