Gå til innhold

Video-foredrag - Historisk granskning av Bibelen


Anbefalte innlegg

  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-SGxMysqw

Kan noen svare på dette?

 

8 Da hørte de Herren Gud som vandret i hagen i den svale kveldsvinden. Og Adam og hans hustru gjemte seg for ham mellom trærne i hagen. 9 Men Herren Gud ropte på Adam og sa til ham: «Hvor er du?»

Glemte gud at han var altvitedne et øyeblikk har eller kan vi si at dette er et bevis for at tankekapasiteten til de som formet disse mytene ikke var spesielt mye og skryte av?

Erkjenner vi at dette er en myte og i så fall hvor mange sider kan vi bla videre i bibelen før vi kommer til en del som dere kristne anser som troverdig?

 

Selvfoolgelig ikke. Gud glemte ikke at han var allvitende, og det var ingen som formet disse mytene.

Gud spoor ikke paa denne maaten fordi han ikke vet, men fordi han vil ha et svar fra Adam. Han vet at Adam og Eva har syndet og at de derfor gjemmer seg, men han vil at Adam skal innroomme det selv, og Gud vil faa han til aa tenke.

 

Hvis Gud bare hadde beskylt Adam for aa ha syndet, Adam kunne slaatt seg vrang osv. Men naar Gud faar han til aa innroomme selv at han har gjort noe galt, og derfor gjemmer seg. Naar Adam innroommer det selv, blir det ikke mye diskusjon.

 

Man kan sammenligne dette med aa leke gjemsel med et lite barn. Selv om det er helt tydelig fra ooyeblikket du begynner aa lete at barnet gjemmer seg under bordet, saa gaar du gjerne rundt og leter alle andre steder foorst. Dette for aa lage en foolelse at glede i barnet. Du kunne funnet det med en gang, men da ville det ikke vaere gooy for ungen som gjemte seg.

 

Paa samme maate, bare litt annerledes gjoor Gud det samme med Adam. Gud vet hvor Adam er, og han vet hva Adam har gjort. Han trenger ikke stille spoorsmaalet, for han vet hvor Adam gjemmer seg, men Adam trenger at Gud stiller spoorsmaalet, for han maa tenke igjennom konsekvensene av det han har gjort.

 

Var ikke saa bra skrevet, og eg ordla meg daarlig her, men du skjoonner poenget?

Lenke til kommentar
Selvfoolgelig ikke.

Jo, jeg skjønner hva du skriver. Var du tilstede siden du uttaler deg så sikkert?

Du fikk svar på spørsmålet. At du svarer tilbake slik avslører hvor lite du egentlig bryr deg.

Endret av Ph.D
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-SGxMysqw
Selvfoolgelig ikke.

Jo, jeg skjønner hva du skriver. Var du tilstede siden du uttaler deg så sikkert?

 

Nei. Jeg var ikke født enda. Og forresten... Ph. D har et poeng!

Endret av Slettet-SGxMysqw
Lenke til kommentar

Vi lar bare det ligge. Poenget med tråden var at man først og fremst gransker spindelveven man sitter i eller utenfor. De aller fleste jøder og kristne forstår at skapelsesberetningen kun er en eventyrhistorie, det de kanskje ikke vet er at det fantes en mengde lignende varianter av denne historien i midt-østen før Israels folk var et folk.

Lenke til kommentar

Vi lar bare det ligge. Poenget med tråden var at man først og fremst gransker spindelveven man sitter i eller utenfor. De aller fleste jøder og kristne forstår at skapelsesberetningen kun er en eventyrhistorie, det de kanskje ikke vet er at det fantes en mengde lignende varianter av denne historien i midt-østen før Israels folk var et folk.

 

Legg fra deg usaklig retorikk som "eventyrhistorie", er du grei. Du virker da oppegående nok til å vite at det er snakk om 'myter'. Den historiske nøyaktigheten er ikke nødvendigvis relevant, mens det teologiske budskapet (som også er det som skarpt skiller Bibelens skapelsesberetning fra andre) er det.

Lenke til kommentar

Og det teologiske budskapet er (la meg gjette) at en gud skapte verden fordi ting kan ikke kan oppstå sånn helt uten videre?

 

[mumle-mumle] Eller kan det være at fordi man ikke hadde et fnugg forståelse for logisk tenkning og filosofi når disse eventyrene ble konstruert en gang rundt et leirbål i midtøsten for noen tusen år siden? [/mumle-mumle]

 

Beklager men når man krydrer historiene med snakkende slanger, mennesker som levde i over 900år og skip som får selv Espen Askeladds superbåt til å blekne, ja da mener jeg at jeg er i min fulle rett til å kalle dette for eventyr. :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Beviser? se rundt deg ! hvem skapte alle materialene vi bruker idag? , hvem skapte mat , vann ? himmel?

Her er svar på alt du spør om:

 

I begynnelsen var det kun Ginnungagap. Mellom lys og mørke, ild og is.

 

Gapet lå mellom kulde og tåkeverden Nivlheim i nord og ild-verden Muspellsheim i syd. I Nivlheim lå kilden Kvergjelme, og fra kilden strømmet elvene Elivåger mot syd, slik at den nordlige delen av Ginnugagapet ble fylt med rimfrost og is. Fra ilden i Muspellsheim sprutet det gnister og glør mot nord. Derfor ble den sydlige delen av gapet varm. Slik møttes de veldige kreftene på hver sin side av tom rommet - varmen og ilden fra muspellsheimen og kulden og frosten fra Nivlheim- i Ginnugagapet. Der ilden og frosten møttes, begynte isen å smelte og dryppe. Av dråpene oppstod liv, de vokste og ble til enorme, tvekjønnede urvesenet Yme.

 

Slik ble også Urkua Audhumla til. Fra Audhumla strømmet det fire floder med melk. Yme livs nærte seg med melken. Audhumla slikket i seg saltet fra steinene som var dekket av rimfrost. Første dag hun slikket, stakk det hår opp fra steinen. Den neste dag kom et mannshode til syne, og tredje dag kom hele kroppen frem. Det var Bure, stamfar til gudenes og Æsenes ætt. Bures sønn Bor fikk sønnen Odin, Vile og Ve med Bestla, datteren til jotnen Boltorn. Med andre ord så var Odin halvt jotun.

 

 

 

Men jotnen Yme avlet barn med seg selv. Mens han sov begynte han og svette, og av svetten i venstre arm hule vokste det frem en kvinne og en mann. Og den ene foten fikk en sønn med den andre. Slik ble rimtussene, eller jotnene til. Da Ymes ætt hadde vokst seg stor, gjorde Odin, Vile og Ve opprør. De drepte Yme og jotnene druknet i blodstrømmen fra sårene hans. Men to av dem, Bergjelme og konen hans, reddet seg opp i en melkiste. Slik berget de livet og jotnens ætt.

 

 

 

Bors sønner flyttet den døde Yme til Ginnugagap. Av kroppen hans skapte de jorden, av blodet ble sjøer og hav til. Og havet la de rundt jorden som et bånd. Knokler og tenner ble klipper, fjell og steiner, og av håret ble gresset og skogene til. Små mark krøp frem fra Ymes lik. Av dem skapte de dvergene. Så hvelvet æsene Ymes skalle over jorden og satte fire dverger til å holde den oppe. De het østre, vestre, nordre og søndre og sto under hvert sitt verdenshjørne.

 

 

 

Skyene ble til da de kastet Ymes hjerne opp på himmelen, og av gnister fra muspellsheim laget de sol, måne stjerner som de festet til himmel velvingen. Det siste gudene skapte var menneskene. En dag Odin, Vile og Ve kom vandrende langs stranden, fant de to trestammer, en ask og en alm. Odin blåste liv inn i dem, og Vile gav dem forstand og bevegelse. Av Ve fikk de form, tale hørsel og syn. Mannen kalte de Ask og kvinnen Embla.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Reagerte litt på denne:

 

16 Etterkommerne etter kenitten Hobab, svogeren til Moses, drog sammen med Juda-sønnene opp fra Palmebyen til Juda ødemark sør for Arad, og bosatte seg hos folket der. 17 Juda gikk med sin bror Simeon, og sammen slo de kanaaneerne som bodde i Sefat. De bannlyste byen; derfor kalte de den Horma. 18 Så inntok Juda Gasa, Asjkalon og Ekron med landet omkring disse byene. 19 Herren var med Juda, og de la under seg fjellbygdene. Men dem som bodde på sletten, greide de ikke å drive bort; for de hadde jernvogner.

 

Her er samme avsnitt fra New King James versjonen:

 

The LORD was with the men of Judah. They took possession of the hill country, but they were unable to drive the people from the plains, because they had chariots fitted with iron.

 

Altså; tydeligvis er Jahve mektig nok til å produsere et enormt univers, med svarte hull, kvasarer, mørk energi og gasskjemper - men slettefolk med jernvogner, akkurat der sliter han litt..

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Poenget med de forskjellige historiene i Bibelen er neppe at de skal tolkes direkte. Man kan ikke følge det som står i Bibelen blindt, man må vurdere hva som er viktig, og se bort i fra det som er helt noldus, som veldig mye av det som står i den boka er.

 

Skapelsen og historien om edens hage er jo noe man vet ingen kan vite om stemmer fordi dette skal ha sjedd ved menneskets opprinnelse(iallefall den "dagen"menneske ble skapt).og det er jo så lenge siden at man ikke hadde funnet opp verken skriftspråket eller noe annet i og med at mennesket var netopp blitt til.Skapelsesberetningen er for meg personlig lite sansynlig men har flere viktige poeng for meg.

The big bang teori er for meg like lite logisk og sannsynelig og du kan si hva du vil,men er til nå bare en teori-kansje om 100 år vi vet mer og det dukker opp en ny mer håndfast berettning eller kall det det du vil.

 

Det er vel ganske mange håndfaste bevister for at Big Bang skjedde. De første menneskene hadde vel ikke spesielt avansert språk heller, så det ville vært vanskelig å fortelle historien videre, derfor vil jeg si at den er mye mindre sannsynlig enn Big Bangteorien, men som du sier er det ikke detaljene som er viktig, det er budskapet.

Lenke til kommentar

Jeg kan jo gjenta igjen at Biblen er en bok sendt av Gud men Biblene som fins idag er KORRUPT, med andre ord ikke til å stole på.

Her er versene om Adam i Koranen

Dette blir jo direkte feil... prøver du å si at din religion er mer sann enn min? Du har jo ingen beviser for at din gud eksisterer! Ei heller at noen bøker er sendt av guden din.

nei så barnslig

Beviser? se rundt deg ! hvem skapte alle materialene vi bruker idag? , hvem skapte mat , vann ? himmel?

 

 

jeg tror,som hinduister at universet er der.da trenger vi ikke en skaper,absolutt ikke demiurgen i gt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...