Gå til innhold

Oktoberfest 2010 - sagat3 - Olympus ZD 8mm F3.5 Fisheye


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Inne på noe med 7. og 8. der. Kanskje rom for litt forbedring på komposisjon på 7; en smule todelt strakt på midten. På 8. ser jo himmel'n bra ut, men hvis ikke lokalkunskapen min tar helt feil så har du ikke beveget deg mange meterene for å finne forgrunn (som var litt gjesp.)

 

Ellers, kjør på ...

Lenke til kommentar

Inne på noe med 7. og 8. der. Kanskje rom for litt forbedring på komposisjon på 7; en smule todelt strakt på midten. På 8. ser jo himmel'n bra ut, men hvis ikke lokalkunskapen min tar helt feil så har du ikke beveget deg mange meterene for å finne forgrunn (som var litt gjesp.)

 

Ellers, kjør på ...

 

 

Hehe ;) ikke så veldig langt nei, men det ble vel fort 2-300 meter... Jeg hadde et par andre kandidater også til den 8., men ingen å skryte av. Siden jeg tross alt hadde tatt et bilde den dagen, så måtte jeg jo legge ut noe :p. Hovedutfordringen er vel heller å få knipset bilder i det hele tatt, enn hvilket objektiv som står på kameraet...

Lenke til kommentar

En ting jeg lurer litt på når jeg ser bildene er hvorfor ikke den effekten med de bøyde trærne man ser i 2.oktober kommer like tydelig frem i 8.oktober? Er det sånn med fisheye at om ting er langt fra så ser det litt mer riktig ut?

 

Fisheyen er sånn at det er to linjer som tegnes rimelig rett, det er linjene som går midt i gjennom objektivet, en horisontal, og en vertikal. Desto lenger bort fra disse linjene motivet er, desto mer forvrenges det.

 

8.oktober bildet så har jeg lagt horisonten midt i bildet og resten av hovedmotivet ligger osgå ganske nært de to aksene. Bildet forvrenges da ikke så mye. Hadde jeg "prøvd" å plassert horisonten i f.eks 1/3 eller 2/3 ville du sett mer av effekten fra 2.oktober. Du ser effekten best i himmelen, der det ser ut som om den buler oppover.

 

I 2.oktober har jeg plassert store deler av motivet langt unna aksene og man vil da lett se fisheye effekten.

 

Linsen tegner 180 grader diagonalt, og når motivet er langt unna så skal det være ganske store greier man tar bilde av om man skal få den effekten som trærne i 2.oktober viser, så du kan godt si at det er lettere å få "riktige" bilder når motivet er langt unna... Å pust... :p

 

Noen som har noe å rette på eller tilføye?

Lenke til kommentar

17. Oktober: Pus

 

Nå er det på tide å få ut noen bilder her, jeg har vært for slapp med oppdateringen i det siste... Jeg starter med et klassisk fisheye portrett av pus. Øynene er dessverre ikke helt skarpe, jeg burde kanskje blendet ned et hakk eller to.

 

post-111515-1288197245,0392_thumb.jpg

 

f/3.5

1/200

ISO 200

8mm

 

Olympus E-620

Olympus Zuiko Digital ED 8mm F3.5 Fisheye

Lenke til kommentar

22. Oktober: Villstyring

 

En villstyring på gamenight...

 

post-111515-1288205652,0455_thumb.jpg

 

f/3.5

1/5

ISO 1600

8mm

 

Olympus E-620

Olympus Zuiko Digital ED 8mm F3.5 Fisheye

 

 

Mulig dette er bedre, men det er så vanlig liksom :p

 

post-111515-1288205738,098_thumb.jpg

 

f/3.5

0,8 sek

ISO 2000

8mm

 

Olympus E-620

Olympus Zuiko Digital ED 8mm F3.5 Fisheye

 

 

Lenke til kommentar

29. Oktober: Bil

 

Bedre sent enn aldri heter det, men jeg så at det var noen som var enda senere ut enn meg med oppdatering... :p

Vel her kommer det siste bidraget fra meg i Oktoberfesten 2010.

 

post-111515-1288886213,7184_thumb.jpg

 

f/11

25 sek

ISO 100

8mm

 

Olympus E-620

Olympus Zuiko Digital ED 8mm F3.5 Fisheye

Endret av sagat3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...