Gå til innhold

Treg hastighet! Kan dette skyldes forskjeller i WiFi teknologi?


Anbefalte innlegg

Jeg har et Get XL abonnement 18000/2000 kbps.

 

I de to siste ukene har jeg vært i kontakt med Get på telefon flere ganger, og i tillegg hatt besøk av en tekniker grunnet elendig hastighet på internettet.

Vi har byttet ut både D-Link DIR-635 trådløs ruter, samt modemet (Fra motorola over til Cisco).

 

Vi er tre personer som bruker dette hjemmenettverket, og som regel får vi mellom 2,5-10Mbps i trådløs nedlastingshastighet fra http://www.nettfart.no. (altså mye tregere enn det abonnementet tilsvarer).

Når vi kobler oss til direkte i modemet får vi full hastighet.

 

Den trådløse ruteren står i mixed mode som gjør at den sender ut signaler på både b,n og g teknologi, men ellers er det standardinnstillinger på ruteren. Ingenting er rotet med.

 

PCene som får slik dårlig ned-hastighet har både n og g kort, så dette slår ut på alle PCene.

 

Noen som vet om dette kan skyldes den trådløse ruteren?

Endret av Haavard82
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner ikke hvorfor man skal bytte modem, hvis det gir ønsket ytelse... ph34r.gif

 

Når det gjelder DIR-635, så bør den kunne yte godt nok. Har du satt på kryptering på den, slik at ikke naboene bruker av trådløskapasiteten?

PC som du tester med, bør i første omgang stå i nærheten av router, slik at du finner ut om det er mulig å oppnå nok hastighet. Med fri sikt til router, bør du oppnå >10Mbit med 11g og full pupp med 11n.

 

Fungerer dette greit, så kan det være demping i vegger og støy fra nabonett som er problemet ditt.

Det kan hjelpe å prøve andre kanaler (i router).

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Når det gjelder DIR-635, så bør den kunne yte godt nok. Har du satt på kryptering på den, slik at ikke naboene bruker av trådløskapasiteten?

 

Kryptering er på :)

 

PC som du tester med, bør i første omgang stå i nærheten av router, slik at du finner ut om det er mulig å oppnå nok hastighet. Med fri sikt til router, bør du oppnå >10Mbit med 11g og full pupp med 11n.

 

testingen var utført 2 meter og i fri sikt fra DIR-635. Akkurat nå er hastigheten på 3,5Mbit/s.

 

Fungerer dette greit, så kan det være demping i vegger og støy fra nabonett som er problemet ditt.

 

Demping i vegger når routeren er 2m i fri sikt til PCen?

Det vi opplevde tidligere idag var at en XP PC med n teknologi fikk full pupp, mens en Vista PC med n fikk 12, og jeg med g fikk 8. Dvs at alle tre PCene fikk forskjellig hastighet.

Snodig!

 

Det kan hjelpe å prøve andre kanaler (i router).

 

Jeg endret kanal fra den originale 6, og endret til både 2 og 7 og 12 for å teste om dette løste problemet.

Dette kan jeg avkrefte. Hastigheten er fortsatt like dårlig.

 

KAn opplyse om at vi testet 1 og 1 PC etter hverandre ved at det kun var tilkoblet 1 PC på vårt trådløse nettverk om gangen for å se om dette hadde noe innvirkning.

 

Det var ikke noe forskjell :(

Endret av Haavard82
Lenke til kommentar

Er firmwaren til ruteren oppdatert?

Ja, og den kan dessverre ikke downgrades :(

 

Avhengig av ruteren, er det mogleg å setja han berre til G? Er det svært dårleg signal frå den aktuelle maskinen til ruteren?

 

Ja.

Der er mulig.

 

Jeg har satt den til kun G for å se om det er noe påvirkning.

Det er ikke noe forskjell da heller.

 

Status nå er at jeg sliter med 1/3 av hastigheten som abonnementet skal tilby, mens ene romkameraten min makser hastigheten.

Og nei, vi brukte ikke nettet samtidig når vi testet hastigheten.

 

Han har N kort og jeg har G. Det er eneste forskjellen. Men G skal ikke være såpass tregt som jeg opplever det!

 

Gir meg hodepine hele problemet, og det må jo kunne løses??

 

Jeg begynner å helle over på teorien om at ruteren ikke er helt glad i G teknologi...

Lenke til kommentar

Er firmwaren til ruteren oppdatert?

Ja, og den kan dessverre ikke downgrades :(

 

Avhengig av ruteren, er det mogleg å setja han berre til G? Er det svært dårleg signal frå den aktuelle maskinen til ruteren?

 

Ja.

Der er mulig.

 

Jeg har satt den til kun G for å se om det er noe påvirkning.

Det er ikke noe forskjell da heller.

 

Status nå er at jeg sliter med 1/3 av hastigheten som abonnementet skal tilby, mens ene romkameraten min makser hastigheten.

Og nei, vi brukte ikke nettet samtidig når vi testet hastigheten.

 

Han har N kort og jeg har G. Det er eneste forskjellen. Men G skal ikke være såpass tregt som jeg opplever det!

 

Gir meg hodepine hele problemet, og det må jo kunne løses??

 

Jeg begynner å helle over på teorien om at ruteren ikke er helt glad i G teknologi...

 

Gitt scenarioet du har presentert i denne tråden, og gitt at dykk to har lik "luftbane" til ruteren (ergo at den eine av dykk til dømes ikkje må gjennom ein tjukk betongvegg eller liknande) stiller eg meg bak teorien din at det må vera noko galt hjå ISP-en din.

 

Eg ville tatt kontakt med din ISP, og sjå om det er noko gale hjå dei, eller om dei eventuelt ønskjer å erstatta ruteren dykkar med ein av ein nyare modell.

Endret av Xyril
Lenke til kommentar

Eg ville tatt kontakt med din ISP, og sjå om det er noko gale hjå dei, eller om dei eventuelt ønskjer å erstatta ruteren dykkar med ein av ein nyare modell.

 

Både trådløs router og modem er fysisk erstattet.

 

Skal forsøke med en annen trådløs router i løpet av dagen eller helga.

Kommer tilbake til tråden med svar. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...