Gå til innhold

Hva tjener en elektriker?


EddieVanHalen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Minstelønn for en som er ligger under El-og it forbundets tariff er 172 komma noe smått pr. time, uavhengi av om du er offshore eller ikke. Det utgjør en årslønn som er i overkant av 300.000. Forskjellen på offshore og "vanlig" elektriker er alle tilleggene.

Kort og godt tjener man litt over gjennomsnittet som elektriker (på land), men ikke sjokkerende mye.

 

For å komme over 400.000 må du ha erfaring, være heldig, ha etterspurt kompetanse etc. Nå snakker jeg om grunnlønn uten tillegg. Med overtid, reising, akkordarbeid etc. kan man havne over 400.000 på et tidligere stadie, men da er du også nødt til å jobbe for pengene.

Personlig har jeg fått et jobbtilbud som gir meg en grunnlønn på litt over 400.000. Verdt å nevne er at jeg er automatikkmekaniker og ikke elektriker av yrke.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

du skal ikke velge jobb etter inntekt finn det du trives med å inntekt vil ikke være et problem.

Jeg er bare til en viss grad enig i dette. Man bør tenke litt på framtidige behov før man bestemmer seg for at sitt livskall er […] med dårlig lønn. Det kan jo være greit å inntekt nok til å få råd til jakken man har lyst på og huset man trenger osv. Utover det rent praktiske med høy lønn er det selvsagt stillingen du trives i som avgjør hva du skal velge. Men trivsel er langt i fra det eneste man bør tenke på ved valg av yrke.

Lenke til kommentar

du skal ikke velge jobb etter inntekt finn det du trives med å inntekt vil ikke være et problem.

Jeg er bare til en viss grad enig i dette. Man bør tenke litt på framtidige behov før man bestemmer seg for at sitt livskall er […] med dårlig lønn. Det kan jo være greit å inntekt nok til å få råd til jakken man har lyst på og huset man trenger osv. Utover det rent praktiske med høy lønn er det selvsagt stillingen du trives i som avgjør hva du skal velge. Men trivsel er langt i fra det eneste man bør tenke på ved valg av yrke.

 

1. Sier ikke at du sier det motsatte, bare deltar i debatten :)

2. Jeg kan bare svare for studier, men det er veldig viktig å studere noe man faktisk trives med. Jeg er helt enig i at lønn (altså at den er over et visst nivå) er viktig, men trivsel har utrolig mye å si. Husk på at du skal gjøre dette 7.5 time hver dag, 5 dager i uken, i 40-50 år. Det er greit med penger, men noen hundre tusen mer i året kan sjeldent gjøre en drittdag om til en fin dag; hver eneste dag.

Lenke til kommentar

1. Sier ikke at du sier det motsatte, bare deltar i debatten :)

2. Jeg kan bare svare for studier, men det er veldig viktig å studere noe man faktisk trives med. Jeg er helt enig i at lønn (altså at den er over et visst nivå) er viktig, men trivsel har utrolig mye å si. Husk på at du skal gjøre dette 7.5 time hver dag, 5 dager i uken, i 40-50 år. Det er greit med penger, men noen hundre tusen mer i året kan sjeldent gjøre en drittdag om til en fin dag; hver eneste dag.

 

Joda, du har jo et poeng. Penger er absolutt ikke veien til lykke. Men det er vel strengt tatt de færreste som har samme jobb i 40 år. Det er noen som forblir på samme arbeidsplass, men det er utrolig få som aldri har hatt muligheten til å få en annen stilling, så på den måten trenger man jo egentlig ikke å bekymre seg unødig for å velge "feil". Men som du sier, det er lurt å velge noe man trives med, og ta lønnen sekundært.

Lenke til kommentar

Gjennomsnittlønnen (ikke startlønn) til elektriker i bygg- og anleggsvirksomhet er 29 912 kr brutto. (Kilde: SSB, tall fra 2008). Så har du ordentlig tallmateriale.

 

Dette er grunnlønn, så de fleste kommer noe høyere med tillegg. Det er òg viktig å presisere at dette er et gjennomsnitt. Erfaring, ansvar og hvor i landet du jobber har selvfølgelig mye å si.

 

Til sammenligning er dette litt lavere enn gjennomsnittlig startlønn for dem med en 3-årig bachelor innen øk.ad. fra BI, så det er egentlig ikke værst når man tar i betraktning at man ikke har noe mer enn videregående opplæring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...