Gå til innhold

Gaming-PC og Multi-Tasking til 12-14 000,-

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

EDIT: se på den andre posten min :)

Takk ! :D

Hei folkens.

jeg tenker på å kjøpe en Gaming-PC om noen uker. Så er jeg ikke helt sikker på hvilke deler jeg burde kjøpe.

Maskinen blir for det meste brukt til gaming. Skal kjøpe flere spill nå, siden jeg har ikke god nok PC akkurat nå til å kjøre de fleste spillene. Den kommer også til å bli brukt til litt videoredigering og bilderedigering.

Prisen må være rundt 10.000 kr.

Maskinen skal kanskje overklokkes ettersom jeg ikke helt vet om det er best å overklokke eller ikke.

PS: Hvis du har tid og lyst til å hjelpe meg med å fortelle fordelene og ulempene så vær så snill og skriv dem. Takk.

Jeg er ikke helt 100% sikker på valget mitt enda men jeg tenker på et Intel basert oppsett. Men hvis dere er uenige så si ifra!

Deler som jeg ikke trenger er: mus, tastatur og OS. Har Full W7 pakke.

Høyttalerene trenger ikke være så altfor gode. Jeg trenger gode og billige høyttalere. Billig men også god kvalitet.

Trenger 1 skjerm, forhåpentligvis kan jeg kjøpe en annen senere ettersom jeg har 1 skjerm fra før av.

Bør jeg ha SSD harddisk og ha OS'en og spill på den?

Og kjøpe en grei og billig god harddisk til lagring og eventuelle ting?

Hvilken prosessor burde jeg ha? Intel i5, Intel i7 eller AMD Phenom II x6 Black Edition? Eller har dere noen andre forslag.

Hvilken harddisk? Samsung Spinpoint F3 eller en WD harddisk?

Jeg vil ha et kult kabinett. Tenker på et midi eller maxi tower kabinett.

Takk :D

Endret av iAncient
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Samsung F3 er gode.

Blir så irritert over hardware forum fortiden.

Nå skrev jeg et lengere svar, og hele siden lagget, så nå ble mye av svaret ditt borte. Måtte også vente 10 minuter på siden lastes, så får ikke hjelpet så mange heller.

Intel SSD er gode på operativsystem windows 7 eller nyere linux distribusjoner, men neppe like bra i spill.

Samsung F3 er gode.

Blir så irritert over hardware forum fortiden.

Nå skrev jeg et lengere svar, og hele siden lagget, så nå ble mye av svaret ditt borte. så jeg må skrive mye igjen utrolig irriterende.

Intel SSD er gode på operativsystem windows 7 eller nyere linux distribusjoner, men neppe like bra i spill.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=486145

er det bra oppsett, hvis vi ser bort fra skjermkort som er i middels kategorien, og harddisken som er nok litt tregere en Samsung F3.

Endret av LMH1
Skrevet

Ville bygget pc selv:)

HK: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=593867 USB 3.0, sata 6gb/s du er klar for fremtiden.

CPU: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=609506 I7 950 @ 3.06ghz, trengs nesten ikke å OC.

GPU: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=603884 kjøp 1 til senere og du er set.

HDD: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=496258 Samsung F3 1TB, ville kjøpt SSD senere.

PSU: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=386812 750W! modulær, så du kan ha Sli senere!

RAM: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=492643 6GB 1600mhz DDR3 CL9! har du råd skifter du dem til CL7 Eller CL8.

ROM: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=573264 Vanlig DVD-Brenner :)

KABINETT: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=579816

ca 9220kr :)

EDIT: så ikke at du trengte skjerm...

Skrevet

Takk.

Skal jeg ha en eller to harddisker?

Så jeg trenger ikke overklokke?

Er nesten ikke vits å OC når du får så mye cpu for pengene! og du trenger bare 1HD til og begynne med:) vil du ha 2TB så tar du en til ;) ville først tatt dette så ville jeg i etterkant tatt å kjøpt SSD :)

Skrevet (endret)

Ahhh. Ok :D

Er HK'et veldig bra?

Kan ingenting om HK. :/

Liksom, er det bra nok til gaming og redigering?

Edit:

Hvordan er det med å betale?

Visa eller postoppkrav?

Endret av iAncient
Skrevet

Hihi, du har kanskje litt misforstått hovedkort. Har ikke veldig mye å si for performance. (Bittelitt) Samt noen kontrollere som styrer harddisk lese hastighet, men de vil være mer enn bra nok til ditt bruk.

Videre går det mye ut på overklokkingspotensialet, og hvilke funksjoner du trenger ved det. x antall PCI-E slots osv.

Dette kortet her har alt du trenger :)

Likte oppsettet til Mikkis2, gode oppgraderingsmuligheter.

• 1 måned senere...
Skrevet

Heisann :)

Har ikke kjøpt noen PC enda, fordi jeg måtte vente til nå.

Så jeg har fått bestilt et kabinett og rambrikker på komplett nå.

Cooler Master HAF X og Corsair XMS3 DDR3 1600MHz CL7 4GB

Jeg er ikke sikker på hovedkortet på noen av oppsetta.

På skjermkort tenker jeg meg et 6990 når det kommer ut?

Eller burde jeg kjøpe et annet? Trenger hjelp til valg av Skjermkort og Hovedkort.

Valg 1 - Intel-i7

Valg 2 - Intel-i5

Valg 3- AMD x6

Valg 1 = 7167,- Da har jeg 4-5 000,- igjen.

Valg 2 = 5877,- Da har jeg 5-7 000,- igjen.

Valg 3 = 6422,- Da har jeg 4-6 000,- igjen.

Tenker noe sånt: Skjermkort - 2 000,-

Hovedkort - 1-2 000,-

Skjerm kan jeg kjøpe senere, har allerede en skjerm som funker ok, men trenger ny etterhvert.

Noen meninger om hvilket skjermkort og hovedkort jeg burde ha?

Hvis dere har et helt annet oppsett, kom gjerne med oppsettet ! :)

Husk at jeg ikke trenger kabinett og ram brikker !

-Maskinen skal brukes til for det meste gaming, multi-tasking og litt redigering.

-Budsjett: 12-14 000,-

-Maskinen skal kanskje overklokkes. Spørs om det er vits å overklokke systemet.

-Jeg er åpen for nye forslag. Har ikke noe imot AMD eller Intel.

-Jeg trenger ikke tastatur, mus, OS, høyttalere, headset.

-Den skal klare multi-tasking perfekt.

Gaming og redigering.

God temperatur, helst så lavt som mulig. Jeg har det kaldt på rommet, hvis det hjelper.

Skal være Sli / Crossfire klar.

Skal være stabil selv med overklokking.

Jeg bryr meg ikke om viftene bråker for mye, så lenge PCen fungerer konge og det holdet seg kjølig.

-Jeg vil helst kjøpe delene fra Komplett, Amentio eller DustinHome.

Mine spørsmål:

-Vil et Corsair HX 850 dra de kraftigste skjermkortene med det systemet jeg får meg?

-Hvilken skjerm burde jeg velge? en BenQ eller den IPS skjermen i sticky guiden?

-Burde jeg gå for en i7, i5 eller AMD x6? Hva vil være det beste for fremtiden?

-Burde jeg ha vannkjøling eller Noctua NH-DH14?

-----

Sorry hvis jeg ikke hadde lov til å "bumpe" posten.

Rett meg hvis jeg har feil.

Skrevet (endret)

2x2gb minnemodulær? Husk at core i7 bruker tripple channel memory (3x2gb for eks) Burde kanskje kanselere den ordren...

Kan anbefalle dette hovedkortet for i7 oppsettet.

Endret av Bezzzy
Skrevet (endret)

Oi, hehe...

Var kanskje litt rask...

Men 2x2 funker vel? Det ødelegger vel ikke systemet?

Fordi hvis det ikke ødelegger systemet kjøper jeg bare nye, senere.

Hvilket oppsett burde jeg gå for?

EDIT: skrivefeil...

Endret av iAncient
Skrevet

nei, du ødelegger ikke, Er bare litt dumt å kjøpe et oppsett hvor du har 3 minne kanaler tilgjengelig og kun bruke 2 av dem. Det blir nesten som å kaste penger ut av vinduet.

Skrevet

Ok, da kanselerer jeg den ordren og bestiller trekanals minne og kabinettet.

Men ellers er oppsettet bra?

Kan du også svare på spørsmålene?

Tusen takk!

Skrevet

Sikter meg på Mikkis2k sitt svar, er det ikke bedre å heller legge inn litt ekstra penger fordi som jeg er klar over med videoredigering har hastigheten på hardisker noe å si (rett meg hvis jeg tar feil, fordi jeg ikke er helt oppdatert på det, vet bare at en gang i tiden brukte Adobe Photoshop, samt PremierePro harddisker som en asset). Derfor ville det jo vært bedre å kjøre en SSD løsning til dette. Eller?

Skrevet

-Vil et Corsair HX 850 dra de kraftigste skjermkortene med det systemet jeg får meg?

-Hvilken skjerm burde jeg velge? en BenQ eller den IPS skjermen i sticky guiden?

-Burde jeg gå for en i7, i5 eller AMD x6? Hva vil være det beste for fremtiden?

-Burde jeg ha vannkjøling eller Noctua NH-DH14?

Kan jeg få svar på spørsmålene? Takker på forhånd!

Tenker på et oppsett for 15000 uten kabinett, RAM, mus, tastatur og OS.

*bump*

Skrevet

Kompakte vannkjøling som Corsair H50 ligger litt under Noctua, men til gjengjeld, er den mye lettere en Noctua i vekt. Og gir generelt bedre kabinett temperatur enn Noctua vil jeg tro, siden all varmen blåses direkte ut hvis du montere riktig og har optimal oppsett. Noctua er ganske stor, så se opp for smale kabinetter. Og hvis du er ofte på LAN-party så må du være ekstra forsiktig med Noctua, den veier 1 kg i seg selv. Jeg har selv H50, og er ikke helt 100% fornøyd temperaturen ligger på mellom 40-50 grader Celsius @ 4ghz, (trekk fra 10 grader ved stock hastighet)

Jeg personlig ville gått for i7 hvis jeg hadde pengene, Man kan lett angre et kjøp når man har nettopp kjøpt seg en ny PC og må spille i high detail istedenfor Ultra high. :tease:

Av skjerm avhengig hvilke kort du skal kjøpe.

Nvidia -> EN monitor som levere 120Hz og 3D,

ATI -> 3x "billige" benQ 24" monitor for Eyefinity.

Skrevet

Tusen takk for svar Greddi! Evig takknemlig.

Jeg tror jeg skal vente på 6970/6990 kort. Men er ikke helt sikker på om jeg skal ha crossfire etter jeg leste litt om det microstuttering.

Jeg går for et big tower. Kommer ikke til å gå på så mange LAN, isåfall blir det i hjemme ;)

Er Intel i7-950 den beste i7 prosessoren uten å bruke opp hele budsjettet?

Kommer til å bruke 15-20 000.

Har allerede bestilt et Cooler Master HAF X.

Burde jeg gå for BenQ 24'' LED eller LCD?

Hvilken kjøler er den beste mtp kvalitet og temperatur?

Hadde vært fint om du kunne satt opp et nice oppsett :) Mellom 15 og 20 tusen hadde vært konge ! :D

Tuuusen takk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...