Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Inkasso etter varer jeg ikke bestilt.


simon11

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har kjøpt noen varer etter telefon salg, boksere. Etter at jeg fikk disse varene jeg bestilte, fikk jeg flere varer i posten. Jeg hadde ikke bestilt disse. Har da heller ikke betalt de. Det er tilsammen to pakker jeg ikke bestilte.

 

Nå har jeg fått inkasso på varene. Der kanskje ikke så rart i og med at de ikke er betalt. Men jag har da ikke bestilt de.

 

Har jeg noen mulighet til å klage på dette, i så fall hvordan?

 

Eller er det bare å batale?

 

Når jeg fikk regningen la jeg også merke til at det ikke var forfallsdato på de.

 

På forhånd takk for alle svar!

 

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du beholder varene så må jo du betale, hva annet forventer du egentlig. Send varene i retur og kast regningen. Eller betal og behold varene. Er såre enkelt.

 

DU har 2 valg, enten beholde varene eller sende de i retur.

 

Velger du det første MÅ du betale for varene.

 

Sender du varene i retur, MÅ du ikke betale for varene.

 

Så du kan altså ikke beholde noe du ikke har betalt for, er dette klart nok?

Lenke til kommentar

Takket være en ganske sterk kjøpslov i Norge, så er ikke forbrukeren forpliktet til å returnere ubestilte mottatte varer.

Bestrid inkassokravet, så stopper inkassoselskapet saken (inntil videre).

Deretter sender du melding til selsakpet som har sendt deg varene og forteller hvor de kan hente varene. Du har *INGEN* plikt til å bruke ressurser på å returnere dette.

Det er mange bl.a svenske selskaper som har brent seg på dette med å sende "ekstravarer" til Norge.

Snakker av egen erfaring, og nei, de hentet ikke varene men frafalt kravet.

Lenke til kommentar

Det gjelder om du har fått varer fra et selskap du ikke har inngått noen avtaler med. Derimot så har stort sett alle selskaper et avtalevillkår som sier at om du får feilleverte varer så må du kontakte kundeservice innen rimelig tid.

 

EDIT: Om bladselskapet sender en ferdigfrankert konvolutt/eske for å returnere varene i, så tror jeg du sliter med å få loven på din side ved å ikke levere dem tilbake eller betale for dem.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Men det er ikke svare på det jeg lurer på.

 

 

Mitt spørsmål er jo om du leste eventuelle vedlegg eller skrift? Uansett fikk du jo varer + et pengekrav. Kravet bestred du ikke, du beholdt varene og dreit i saken - slik jeg ser aksepterte du jo kravet ved å ta imot varene, og bruke dem, og din passivitet burde ikke medføre at du slipper unna her egentlig. (Slik jeg ser det)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har kjøpt noen varer etter telefon salg, boksere. Etter at jeg fikk disse varene jeg bestilte, fikk jeg flere varer i posten. Jeg hadde ikke bestilt disse. Har da heller ikke betalt de. Det er tilsammen to pakker jeg ikke bestilte.

Sikker på at det ikke var et bokser-abonnement de solgte da? Har selv blitt oppringt om det noen ganger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...