Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Merkelig oppførsel på parkeringslys..


Chaos8749

Anbefalte innlegg

Heisann :)

 

Har en Mitsubishi Galant 2000 mod som jeg skulle montere blå diodelys som parkeringslys.. da jeg hadde byttet pære på høyre siden ville den ikke lyse.. men så tok jeg den ut og satt på den gamle vanlige parkeringslyspæren og den funket helt fint, jeg tok da den samme diodepæren som jeg hadde hatt på høyre siden og monterte den på venstre siden og da funket den helt fint :O så tok jeg den andre diodepæren utav boksen og satte den på høyre siden, men ingenting lys... prøvde ijenn med den normale pæren og den lyste helt fint! :O Hva skjer? :O

 

Kan noen forklare meg hva som er gale? :O

 

Takker for alle svar :))

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

.. heldigvis får man ikke kjøre så veldig lenge med slikt lys før man blir stoppet og får beskjed om å ta det ut.

 

Kan si det av erfaring, da i mitt tilfelle var det noe "blåere" enn normalt, men det var "hvite" LEDs. LEDs er forøvrig uansett forbudt å ettermontere, bare for å få det sagt.

Lenke til kommentar

LED er retningsbestemte. Det er altså ikke samme hvilken vei du setter de inn.

 

 

Men det kan også være at du må ha LED-pærer med innebygd motstand. Hvis du ikke har det, må du sette på motstander.

men den samme dioden som jeg prøvde på høyre siden flyttet jeg over til venstre siden og da funket den jo :O å jeg prøvde å sette den inni begge veier og bevegde til og med rundt på den! Prøvde også å skrape litt på kontaktflatene på holderen men til ingen nytte.. :/

Lenke til kommentar

Holderen er satt inn av personer, siden den var ment for vanlige lyspærer har de ikke brydd seg om hvilken kontakt som ble koblet til + eller -, så den høyre er koblet riktig mens den andre er koblet omvendt, og derfor virker ikke led pæra der, da må du koble fra og bytte om ledningene.

 

Med vanlige lyspærer så kan strømmen gå fra - til + og + til - uten at den stopper å lyse, med led så må strømmen gå fra + til -, gjør den ikke det så lyser ikke led pæra, mens vanlige pærer vil lyse.

 

dårlig forklart, men håper du skjønner.

 

.. heldigvis får man ikke kjøre så veldig lenge med slikt lys før man blir stoppet og får beskjed om å ta det ut.

 

Kan si det av erfaring, da i mitt tilfelle var det noe "blåere" enn normalt, men det var "hvite" LEDs. LEDs er forøvrig uansett forbudt å ettermontere, bare for å få det sagt.

Russebilen vår ble i sin tid EU godkjent med LED i parklysa, og de var "hvite" men lyste blåaktig.

Endret av Ashen
Lenke til kommentar

Holderen er satt inn av personer, siden den var ment for vanlige lyspærer har de ikke brydd seg om hvilken kontakt som ble koblet til + eller -, så den høyre er koblet riktig mens den andre er koblet omvendt, og derfor virker ikke led pæra der, da må du koble fra og bytte om ledningene.

 

Med vanlige lyspærer så kan strømmen gå fra - til + og + til - uten at den stopper å lyse, med led så må strømmen gå fra + til -, gjør den ikke det så lyser ikke led pæra, mens vanlige pærer vil lyse.

 

dårlig forklart, men håper du skjønner.

 

.. heldigvis får man ikke kjøre så veldig lenge med slikt lys før man blir stoppet og får beskjed om å ta det ut.

 

Kan si det av erfaring, da i mitt tilfelle var det noe "blåere" enn normalt, men det var "hvite" LEDs. LEDs er forøvrig uansett forbudt å ettermontere, bare for å få det sagt.

Russebilen vår ble i sin tid EU godkjent med LED i parklysa, og de var "hvite" men lyste blåaktig.

men ville det ikke blitt en kortsluttning om kontaktene er koblet omvendt?

Lenke til kommentar

.. heldigvis får man ikke kjøre så veldig lenge med slikt lys før man blir stoppet og får beskjed om å ta det ut.

 

Kan si det av erfaring, da i mitt tilfelle var det noe "blåere" enn normalt, men det var "hvite" LEDs. LEDs er forøvrig uansett forbudt å ettermontere, bare for å få det sagt.

Russebilen vår ble i sin tid EU godkjent med LED i parklysa, og de var "hvite" men lyste blåaktig.

Nå har aldri EU-kontroll vært en effektiv måte å finne ulovlige ting på biler. Den er der bare for å generelt sett øke sikkerheten til bilparken totalt sett ved å gjøre eier oppmerksom på feil som eier ikke har kunnskap om å vite at er der selv.

 

Det som kan få disse LED-pærene til å ikke lyse er at de ikke er skikkelig tilpasset holderen de monteres i. Det finnes typisk to måter å lage selve sokkelen på:

1) Sokkelen blir laget som en del av et kretskort, hvor lederene er kobberplater på kortet.

2) Sokkelen blir laget i plastikk hvor pinner monteres på utsiden.

 

Førstnevnte fungerer ofte greit, men sistnevnte kan få problemer med at pinnene ikke får skikkelig kontakt i sokkelen. Ved å bøye litt på pinnene kan dette problemet løses. I noen tilfeller kan det være nødvendig å bøye pinnene over på motsatt side, siden ikke alle W5W-sokler har kontakt på begge sider av pæra.

Lenke til kommentar

Åssen sokkel er det på pæra? T4W? (Sånn du setter ned i en sokkel og vrir om?)

 

I såfall må du bytte om ledningene til sokkelen.

Det er sokkel ja :)) Så di to ledningene som komme innpå pæreholderen skal jeg rett og slett bytte plass på? men vil det ikke som jeg sa før bli en kortslutning da? eller er det det samme som med ein stikkontakt som nevnt ovenfor?

 

Har ikke peiling her xD

Lenke til kommentar

En kortslutning i et elektrisk system kan forekomme når ledere som fører strøm til for eksempel en stikkontakt får et brudd på isolasjonen og kommer i kontakt med hverandre eller eventuelt andre ledende deler i anlegget som har et elektrisk potensial.

 

mao. så lenge + og - ikke berører hverandre så kortsluttes ikke kretsen.

 

 

Dette er en kortslutning -> 726301.jpeg

 

T4W sokkelen på bilen vår hadde to kontakter, en for + og en for - og vi bytta bare de om.

Bildet under: Det vi gjorde med russebilen.

post-100370-1285271980,1864_thumb.png

Endret av Ashen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...