Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

må bilen kjøpes når ingenting er skrevet under?

roarkl

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har seg slik at jeg og en gjeng skal kjøpe en russebil.

Vi var borte og så på bilen, sa til han at vi vare interessert i bilen.

Litt senere reagerer en av oss på lyden og tror at stempelet snart ryker. Så vi er ikke sikkre på om vi vil kjøpe bilen.

Selger sier da at en muntlig avtale er like bindene som en skriftlig avtale.

Er klare over at vi ikke burde vert så snare med å si at vi ville kjøpe den.

Har hørt at ved kjøp av større ting som f.eks. bil skal det være skrevet under på før det er bestemt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Muntlige avtaler er såvidt jeg vet bindende, men du har ikke inngått noen avtale når du sier du er interessert i bilen.

Muntlige avtaler er vel like bindende som skiftlige, men de er jo litt vanskeligere å bevise.Så vidt jeg vet.

Gjest Slettet+3165
Skrevet

En sånn slur skjuler garantert andre feil på bilen, styr unna!

Skrevet

En avtale er ikke inngått selv om du har sagt at du er interessert i bilen. Hadde du derimot sagt noe sånt som at "Jeg kjøper bilen" og selger svarer bekreftende på dette, så ville det vært litt nærmere en form for avtale. Imidlertid høres dette bare ut som noe oppgulp fra en muggen 19-åring med en 3'er i rettslære, så du får ønske han lykke til med å tvinge gjennom salget. ;)

Gjest Slettet+3165
Skrevet

"En avtale, eller kontrakt, er i juridisk forstand en skriftlig eller muntlig enighet mellom to eller flere parter om forhold av rettslig karakter." Mer kan du lese på wikipedia: http://no.wikipedia.org/wiki/Avtale

MEN, vist dere har inngått noen form for avtale og han ikke har opplyst om de feilene du merket, har han brutt avtalen like mye som deg.

Tror du har ditt på det rene uansett.

Skrevet

Han virker jo desperat etter å bli kvitt bilen, siden han/hun gidder å bruke ett slikt argument. Jeg hadde ikke giddet og brydd meg noe om det hvis noen ombestemte seg. Så lenge dem ikke har betalt eller skrevet under på noe.

Når noen hadde sakt til meg "jeg er interissert i bilen" så hadde jeg overhodet ikke annsett den som solgt før jeg hadde pengene i hånden.

Dessuten så har du jo ett argument for at du ombestemte deg, så jeg synes du bare skal gi F*** i han/hun og be han anmelde deg hvis han synes det var så forferdelig.

Det endre i værste fall opp i en "debatt" mellom dere to samt politiet hvor det mest lønsomme for begge er å legge saken død for deretter å gå hver til sitt.

Hvis det skulle bli så ille at selger vil gå rettens vei, så virker han bare dum (noe han forøvrig gjør allerede) og argumentene dine for å ikke kjøpe bilen styrkes av den grunn.

Konklusjonen er at hvis ikke han er villig til å godta at du ombestemte deg, så ta det helt med ro og be han annemelde deg hvis han mener du har handlet feil. Tror nok du går vinnende ut uansett.

Just relax :)

Gjest Slettet-fsaSP0zV
Skrevet

Det hadde vært interessant å høre den andre sidens oppfatning av hva som er sagt :-)

Uansett: Du sier at dere hørte en lyd og tror at stempelet snart ryker? Måten dette er uttrykket på får meg til å tro at dere ikke har særlig peiling på biler. Det som kan være lurt er å få med seg en som HAR det til å se over bilen. Det kan jo være at lyden ikke har noen betydning, og at det faktisk ER drømmebilen deres som selges her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...