Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skoda Fabia 1.2 TSI eller 1.6 TDI?


xcyber

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe en ny bil men lurer fælt på hvilken motor jeg skal velge..

 

Kan hende jeg kommer til å trekke en henger en sjelden gang.. så derfor har jeg tenkt å få med avtagbart hengerfeste.

 

Valget står mellom 3 typer motorer..

 

1.2 TSI 105 DSG

1.2 TSI 105

1.6 TDI CR DPF/105 hk

 

 

Har litt lyst på automat men er den overhode sterk nok til å dra henger med for eksempel noen kanoer eller en liten båt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke prøvd DSG-kassen til VAG, men sånn generelt vil jeg anbefale bensin-motoren til vanlig bruk. Mindre støy og vibrasjoner. Angående henger-bruk, det er nok ikke girkassen som skal være det begrensende elementet her. Diesel-motoren har nok mer dreiemoment og vil sikkert virke en del mindre anstrengt enn en liten bensinmotor under slik belastning.

 

Sånn i det hele vil jeg nok anbefale å prøvekjøre begge alternativene, og kjenne litt på hva som vil passe deg best.

Lenke til kommentar

250 Nm i 1,6 TDI og 170 Nm i 1,2 TSI.

 

Jeg vil helt klart anbefale 1,2 TSI. Den virker mye kvikkere enn dieselvarianten, og har et mer behagelig støybilde.

 

DSG er litt hipp som happ. Du sier at du vil ha automatgir, og da bør du gå for det - hvis du vil betale det det koster. DSg-kassene er blant de aller beste på markedet, og girer både raskt og behagelig.

 

Her er en test av Fabia med 1,2 TSI og DSG: http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article589401.ece

Lenke til kommentar

Var litt difust hva testmannen egentlig mener om dsg-kassa der.. både positivt og negativt :)

 

"Eller bare rett og slett velge manuellgirkasse i stedet. Vi tror det er et enda bedre valg i denne bilen."

 

og

 

"Sittestillingen er så godt som perfekt, støynivået er behagelig, og kombinasjonen av sterk motor og fin automatgirkasse gjør Skoda Fabia til en imponerende behagelig bil."

 

 

Vurderer å kjøpe fra sverige og da er ikke automatkassen så mye dyrere i forhold til uten (ca 10.000,-)..

Lenke til kommentar

Gå for bensin! Argumentene er nevnt over - støy, vibrasjoner, responsivitet.

 

Har dratt henger på 750kg med den gamle 1.4 bensin uten turbo, hadde 140 nm omtrent - uten problemer. Dieselen er sterkere på slikt, men hvor mange promille av din kjøring skal du dra henger?

 

 

ca 0.09 promille tenker jeg :)

 

går for dsg.. takk for alle svar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...