Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Fjerning av mandler, med kniv.


Burritosen

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg fjernet mandlene mine i går, og vil egentlig bare fortelle om min opplevelse med dette. Mange sier at det er så fryktelig vondt, at det er det verste de har opplevd etc. Nå vet ikke jeg om dette er relevant, men jeg er en relativt sunn fyr. Trener hver dag, spiser sunt og røyker ikke.

 

Først og fremst, det er ikke vondt!

 

Dag 0 (Operasjonsdagen)

Kom til øre-nese-hals legen min ca kvart på 9 på morgenen, og et kvarter senere lå jeg i narkose. Våknet ca 1 og en halv time senere, og det første jeg presterte å si var "åh, jeg skal aldri drikke igjen". Så våknet til et par sykepleiere som fikk seg en god latter. Når jeg våknet følte jeg meg bare utrolig sløv og svimmel (altså pga narkosen) og merket ubehag i halsen. Jeg klarte fint å snakke og sa i fra om dette, så jeg fikk noe smertestillende som tok alt ubehaget. Jeg spyttet og harket blod i ca 4 timer (dro hjem 2 timer etter at jeg våknet), og det var ikke direkte deilig. Gjorde ikke vondt, bare ubehagelig. Men det hjalp veldig å sutte på noen isbiter. Legen sa dette var lurt, for hvis det blir kaldt i munnen trekker blodårene seg sammen, og da stopper det å blø. Og det gjorde det.

 

Det første jeg gjorde når jeg kom hjem var å ta smertestillende, og de varte så lenge som 7 timer før jeg merket at jeg måtte ha litt til. Med andre ord, det var snakk om 7 timer uten smerte, 20 min med ubehag i halsen, og så 7 nye timer hvor jeg ikke hadde vondt igjen.

 

Men jeg hadde faktisk ikke vondt i halsen. Det var tunga og drøvelen som gjorde vondt. De hovner opp og blir veldig såre. Har masse små sår på begge sidene av tunga. Dette fordi legen bruker et intstrument/apparat som holder munnen oppe og tunga på plass så den ikke er i veien. Men som sagt, de smertestillende jeg har fått (Pinex Forte hvis noen lurer) tok all smerten så tenker ikke over det.

 

Dag 1

Jeg sov faktisk overraskende godt i natt, det eneste var bare at jeg våknet hver 3. time fordi jeg var utrolig tørr i halsen og måtte ha noe å drikke. Det er egentlig de eneste gangene jeg opplever smerte i halsen, når jeg drikker. Etter hver gang jeg er ferdig med å drikke, svir det godt i halsen i ca 2 min. Etter det sovnet jeg på flekken.

 

Har ikke vondt i dag heller, bare mye slim i halsen som kan være litt plagsomt, så faktisk litt vanskeligere å snakke i dag. Men koser meg ellers :-) ligger i senga hele dagen og ser på filmer og serier, spiser is og drikker saft! Mye lettere å drikke saft forresten, mindre ubehagelig enn vann.

 

Tenkte å oppdatere i morgen kveld eller søndag kveld :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alright, jeg lever enda.

 

Dag 2.

Sov mye bedre i natt, våknet kun en gang tidlig på morgenen, og da tok jeg en smertestillende (ca kl 7). Denne dagen gikk helt fint, hadde heller ikke vondt bortsett fra når jeg prøvde å svelge store mengder vann/saft. Det som overrasket meg mest var at den ene pillen jeg tok kl 7 var alt jeg trengte denne dagen. Tok ikke flere, for det var ikke nødvendig som sagt. Gjorde ikke stort, bare lå på sofaen/sengen og slappet av. Tør ikke gjøre annet for er redd for at noe skal skje med sårene. Tunga og drøvelen er forsatt litt rare og ømme, men begynner å komme seg :thumbup:

 

Dag 3.

I følge informasjonen jeg fikk med meg fra legene etter operasjonen så skal smertene avta etter dag 3. I dag hadde jeg litt vondt på morgenen og midt på dagen, så i dag har det blitt totalt 2 smertestillende (kan ta 1-2 piller inntil 4 ganger dagen, så kan faktisk ta 8 om dagen hvis det virkelig trengs). Litt spent på om åssen jeg føler meg i morgen.

Har spist loff, en potet og en porsjon tomatsuppe i dag (+ x antall is).

 

Ellers har formen vært mye bedre, ikke slapp eller sliten. Eneste som er plagsomt er at det er vanskelig å snakke (klarer hvis jeg vil) og at jeg er mye sulten.

Lenke til kommentar

Dag 4.

Klart beste dagen hittil. Men hadde de verste smertene jeg har hatt denne morgenen. Halsen gjorde sinnsykt vondt og det var såvidt jeg fikk i meg litt vann. Tok smertestillende og etter 20 min merket jeg ingenting til det. Ellers gikk det veldig bra. Spist mye (bananer, is, brød u/skorpe, pølser og potetmos) og lett og drikke. Mye lettere å snakke også :-)

 

Tok ikke smertestillende før jeg gikk og la meg denne dagen, siden alt hadde gått så bra ellers.

 

Dag 5.

Dag 5 har ikke vært den beste. I dag har jeg hatt litt vondt, men jeg tror jeg vet hvorfor. Skorpene i munnen falt av i natt mens jeg sov, men dette skulle jo også skje. Står på informasjon fra legen at skorpene ville falle av dag 5,6 eller 7. Så alt stemmer jo. Men pga dette har jeg ikke klart å spise så mye i dag. Alt jeg har fått i meg er 2 bananer. Drikke er også ubehagelig.

 

Har tatt 3 smertestillende i dag. Men har forsatt ikke vært borttil den uutholdelige smerten som mange snakket om i andre forumer etc (som gjorde meg litt nervøs før operasjonen). En venninne av meg tok mandlene samme dag som meg, og hun har visst veldig mye vondt og klarer ikke spise eller snakke enda (dag 5). Vet ikke om jeg har vært heldig eller ikke, men glad for at jeg (foreløpig) har sluppet det.

 

Det er (ifølge informasjon fra legen, igjen) 11 postoperative dager. Etter den 10. dagen skal det ikke være noen fare for blødning, og etter den 11. dagen skal man kunne leve som normalt igjen. Så hvis alt går som det skal, skal jeg være frisk i løpet av denne uken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dag 6.

Som vanlig hadde jeg vondt i halsen på morgenen, på grunn av at halsen var så tørr. Hver morgen de siste nettene har jeg våknet opp pga smerter i halsen, spyttet slim og skorper.

Tok 1 smertestillende (har gått over til vanlig Paracet for trenger ikke noe sterkere) så jeg klarte å sove litt lengre. Ellers var det bare å komme seg opp av sengen og starte dagen.

 

Halsen blir bare bedre og bedre, er ikke så mye skorper igjen. Har ikke vondt i det hele tatt, og stemmen er så og si tilbake igjen. Har kjørt ned til byen og vært der 1 time og spist en ordentlig middag for en gangs skyld (kjøttkaker, poteter og litt grønnsaker).

 

Ellers ikke mye å si. Deilig at jeg begynner å føle meg ordentlig frisk :-) Tok ikke flere smertestillende denne dagen.

 

Dag 7.

Hadde de vanlige smertene på morgenen i dag også. Ser at det er litt skorper igjen helt bakerst i halsen, men det er veldig lite. Gadd ikke ta smertestillende for regnet med at dette gikk over når jeg bare fikk i gang kroppen igjen. Og det gjorde det.

 

I dag har jeg farta mye rundt. Vært i byen, innom jobben og biblioteket. Alt har gått veldig bra og har ikke vært plaget av halsen noe særlig. Merker litt at jeg blir sliten i halsen, uvant å snakke ordentlig igjen. Så har vært litt forsiktig med å ikke snakke for mye i dag pga det.

 

Vet ikke om jeg har så mye mer å si. Jeg er så og si frisk nå. Kjøpte meg en cheeseburger og en milkshake på McDonalds i dag, jeg var i ekstase. Sykt digg :D

 

Regner med å være 100 % frisk i løpet av et par dager nå, så jeg tror jeg gir meg her.

 

OPPSUMERING

Min opplevelse med å fjerne mandlene var mye bedre enn forventet. Har ikke hatt noe særlig vondt og heller ikke vært veldig plaget av det. Det kjipeste var helt klart at man er mye sulten og savner ordentlig mat. Kjedelige dager, man gjør ikke særlig mye enn å se tv og ligge i senga.

 

Jeg opplevde de verste smertene på morgenen. Halsen var tørr og vond, og det var et rent helvette og ta de første slurkene med vann for å være ærlig. Svir skikkelig i halsen. Men dette varte ikke veldig lenge.

 

Nå har jeg hørt av andre at det er verre å operere dem bort på sommeren, på grunn av varmen. Mye tørst pga varmen, munnen blir mer hoven pga varmen etc. En jeg snakket med i dag faktisk, gjorde det på sommeren og han ble innlagt på sykehus pga for lite væske i kroppen (mener ikke skremme noen, sorry).

Så kan hende jeg var heldig som fikk ta dem i September. Don't know.

 

MEN, merker allerede at systemet er mye mer åpent, nesa er ikke tett og sover mye bedre! Kjempe deilig å få dem bort :)

Så hvis noen er i tvil eller redd for å fjerne dem, ikke vær det! Er ikke så ille som mange gir inntrykk av. Og hvis det først skulle komme noen smerter så hjelper de smertestillende man får kongebra (Jeg fikk 4 pakker og brukte bare opp 1).

 

Så, that's it. Bare å spørre hvis det skulle være noe :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Veldig bra du gir så detaljert info , og beskriver hver dag :)

 

Jeg er selv på den sjuende dagen nå , og den er den verste ti meg.

Tok tablettene jeg skulle ha klokken elven , dagen før , og skulle såve.

Men nei, smertene var så store , klarte ikke ta tablettene engang !

 

nå sitter jeg i soffaen , og skal truge i meg tablettene. Har ikke sovet det grann i natt , og ikke tatt smertestillende heller.

Jeg har most tablettene så det ligner støv, og blandet det me vann.

 

håper virkelig ikke det blir slik ikveld også !

Lenke til kommentar

hei, jeg bare lurte på om man mister begge skorpene samtidig, eller om de detter ut litt etter litt. for jeg begynte å miste skropene for 2 dager siden, mens i natt blødde jeg som bare det så regner med at jeg mistet den da. å i dag er jeg mye bedre, vill jeg fortsette å være mye bedre, eller vil jeg miste mere av de?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...