Gå til innhold

Test: Navigatorer for skog og mark


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanskje en liten notis om hva forskjellen mellom bitmap og vektor grafikk er. Hadde det ikke vært for at jeg gikk media, tviler jeg på at jeg hadde forstått hva det var. Kunne jo skrevet" kartene blir ikke vist i vektor, men i bitmap, noe som gjør kartet mer pikselert" et eller annet sånt. uki?

Lenke til kommentar

Mangelen på turkart, kart over turstier og annet som befinner seg utenfor hovedveier er noe som plager meg når jeg bruker mine GPS-program på iPhone (MotionX GPS og Navigon og forsåvidt Google Maps). Det første spørsmålet er om det går an å laste ned slike kart til noen av de? (Eller til andre GPS-program til iPhone).

 

Har man egentlig bruk for høydemåler så lenge enheten har innebygd GPS? Måler ikke GPS høyden din da?

 

Går det an å koble til et pulsbelte på noen av disse, så man slipper å dra med seg en ekstra enhet på turen, som f.eks pulsklokke ala Garmin Forerunner-serien?

Lenke til kommentar

Jeg har en Oregon 450, men alt utenom vann og veger er lysebrunt med mindre jeg zoomer så langt ut at jeg ikke har bruk for den lengre, jeg har oppdatert den på garmin sin side, er det feil med min, eller har dere gjort noe annet?

 

Edit: Leste videre i testen og såg at dere har kjøpt kart.

 

 

Endret av DevilFish
Lenke til kommentar

Tror dere burde satt 62'n på topp. Den har mye bedre skjerm i sollys. (Eller har de fjernet "trans reflective" skjermen som var på 60'n?) (PS! Nei, sjekket spec'en nå og den har fortsatt denne skjermen).

 

Selv har jeg den "gode gamle" Garmin GPSMap 60CSx med SirfStar III og ser overhodet ingen grunn til å bytte (ennå).

 

Som en litt aktiv GeoCacher så er jeg litt i miljøet og på flere dedikerte GPS-forum.

Her blir ofte Oregon'en slaktet, nettopp pga berøringsskjerm, og fordi de krasjer relativt ofte.

 

Så min rangering blir nok mer denne:

 

62'n får terningkast 6 - pga "ordentlig" skjerm og ellers panserbygget.

 

Dakota'n (20'n med barometrisk høydemåler) får 5 - pga liten og lett.

 

Oregon får 4 pga dens hang til å krasje.

 

Satnav får ikke terningkast!

 

Og for de som er i tvil; når/hvis min 60 dør, så blir det en 62 eller dens etterkommer. :)

Lenke til kommentar

Er enig i mye av det Bikeridr sier. Kjøpte Oregon 450 i sommer. Har hatt GPSMap 60C i mange år. Da jeg kjøpte 450 var jeg ikke klar over GPSMap 62 var like rundt hjørnet. Skulle jeg valgt på nytt i dag ville jeg valgt 62'ern.

 

450 er knallbra, og har ikke opplevd at den kræsjer. Har brukt den mye i sommer og hittil i høst på lange sykkelturer, fjellet og nå på jakt. Aldri opplevd noen kræsj. Mulig det har vært et problem som har blit løst med firmware-oppdatering. Men jeg liker ikke skjermen. Den er blass og mye refleksjon. Må ha på bakgrunnsbelysning sjøl i sollys. Du må se vinkelrett på skjermen for i det heletatt kunne se noe. Har som sagt brukt den på sykkel i sommer med sykkelbrakett på styret, men måtte stoppe hver gang jeg skulle titte på skjermen fordi vinkelen ble litt feil og dermed så jeg ingenting.

 

Hos meg får Oregon 450 en 5'er.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt en Garmin 550 i noen måneder og er godt fornøyd med den. Viktig for meg var at den har skjerm som er stor nok til å vise et relativt stort kartutsnitt uten av GPS-en blir for stor.

 

Dessuten er det mulighet for å laste ned gratis kart fra flere kilder.

 

Kart for Norge kan lastes ned fra www.frikart.no. Dette gjelder både veikart og topografiske turkart for sommer- og vinterbruk. Disse er basert på kart fra www.openstreetmap.org, så kvaliteten spesielt på turkartene kartene vil variere en del. F.eks. har mangler det en del blåmerka stier i området jeg bor, men til gjengjeld er det mulig å oppdatere kartet basert på sporlogger fra GPS-en slik at kartet blir forbedret.

 

Hvis du er avhengig at bedre kvalitet enn det du får med gratiskartene må du kjøpe et kart som dekker området du er interessert i.

 

Dersom du reiser til et annet land kan du også laste ned gratis kart basert på data fra openstreetmap fra downloads.cloudmade.com

 

Det er også mulig å konvertere et kart fra JPEG-format (skannet fra papir eller lagret skjermprint) til bruk i Garmin 450/50 (og andre modeller). Søk etter "garmin custom maps" eller gå til http://www.garmin.com/garmin/cms/cache/offonce/us/onthetrail/custommaps for detaljer.

 

Kameraet på 550 er nok på linje med med et 3MP kamera i mobil, men har i motsetning til mange mobilkameraer autofokus, og gir bildekvalitet omtrent som ventet basert på det.

 

En siste ting jeg vil nevne er muligheten for bruk av profiler for ulike bruksområder. Det finnes forhåndsdefinert profiler f.sks. for turbruk, bil, geocaching og som kamera. Hver profil kan ha ulik hovedmeny, ulike kart osv. Jeg har også kjøpt monteringsbrakett for bil og har da bilkartet aktivert i en profil for bilbruk, og andre profiler med turkart for sommer- og vinterbruk.

 

Jeg har ennå ikke brukt GPS-en med tykke votter, men det kannok bli vanskelig å trykke på skjermen da, men med hansker går det nok bra.

 

Til sist vil anbefale at en har med seg ekstra AA-batterier på tur. Hvis GPS-en brukes aktivt med høy lysstyrke på skjermen, høydemåler, kompass, sporing aktivert og i tillegg bruker kamera en del, vil batteriet vare langt mindre enn 16 timer, kanskje mot 4 timer.

Lenke til kommentar

Det sies i testen at de GPS'ene som ikke har høydemåler angir høyde basert på kartinformasjonen. Så vidt meg bekjent er det vel vanligvis høyden beregnet som en del av posisjonen som angis på GPS'er uten egen høydemåler... Denne er vanligvis nøyaktig innenfor ± 10-15 meter.

Lenke til kommentar

Dakota 10 har egentlig liten verdi da den ikke har kompass, høydemåler og kortplass. Dakota 20 har alt og koster bare en hundrelapp eller to mer (Lefdal.com selger den for 2100,-)

 

Hadde også satt 62s'en på topp (har testet den med topo premium, og kvaliteten er 100%).

 

Satmap hadde jeg holdt meg unna, det er Garmin som gjelder. De er desidert størst, og best (ja, jeg har testet).

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Selv har jeg Garmin Dakota 20 og er veldig fornøyd. Jeg bruker den til å lagre sporlogger på orienteringsløp, til geocaching og på turer. Før jeg kjøpte den sammenlignet jeg den med Dakota 10, og på grunn av manglene ved den valgte jeg heller 20. Den har også nesten de samme funksjonene som Oregon 450, men er både lettere og har bedre batteritid. Siden den i tillegg er en god billigere enn 450 vil jeg si den er et godt kjøp.

 

Muligheten til å kunne legge inn kart fra openstreetmap er veldig grei. Som Thonarn skriver kan kartene ha noen mangler, men i byer er de som regel gode. Jeg lastet ned openstreetmap av både Nederland og Romania i høst, og i begge landene fant jeg fram selv om jeg aldri hadde vært der før.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Dette med at gps'en trenger kartreferanse for å vise høyde må være feil. Jeg har og har hatt høydemåling på samtlige gps'er, både håndholdte og på mobiler denne har virket både med og uten kart innstallert..man kan lett teste dette ved å løfte gps'en fra bakkeplan og over hodet. Dette gir utslag på gps'en!

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...