Gå til innhold

Canon 70-200 f/4 vs Canon 70-200 f/4 IS


Anbefalte innlegg

Har en far som er i New York og som har mulighet for å plukke med seg et 70-200 til meg, spørsmålet er hvilket. Jeg kommer snart til å kjøpe et 7D og har tilgang på et Sigma 30mm, og vil om alt går etter planen kjøpe Canon 15-85 innen noen måneder.

 

Jeg har nok penger til å kjøpe 70-200 f/4 IS, men om jeg velger å kjøpe 70-200 IS går det nok et par måneder til før jeg får kjøpt Canon 15-85.

 

Spørsmålene mine blir som følger:

Hvor god er værtetningen på 70-200 f/4 IS?

Hvor god er bildestabilisatoren?

 

Hva ville du gjort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal nok brukes til både sport og bilder av mennesker.

 

Har funnet ut at til mitt bruk må jeg uansett ha 1/50, gjerne 1/80 i lukkertid og da blir nok 70-200 IS nedprioritert. Ja, bildestabilisator og værtetting hadde vært veldig fint å ha, men nå blir det heller sparing til 15-85

 

Med 1/50s på 200mm bør du ha en god bildestabilisator for å unngå støy grunnet kamerarystelser... Eller ekstremt stødige hender.

 

Etter å ha hatt teleoptikk både med og uten stabilisator har jeg konkludert med at jeg aldri igjen kommer til å kjøpe et teleobjektiv uten stabilisator. Det er ekstremt befriende med den 4-trinnskompenserende bildestabilisatoren i 70-200mm f/4L IS USM.

Lenke til kommentar

Med 1/50s på 200mm bør du ha en god bildestabilisator for å unngå støy grunnet kamerarystelser... Eller ekstremt stødige hender.

Tiltredes - her bør du nok ha tripod, monopod, IS eller støtte kameraet mot noe for å slippe ristelser. Etter tommelfingerregelen bør du være oppi 1/300s for å håndholde 200mm på crop - IS vil her være gull.

Lenke til kommentar

Kommer MYE an på teknikk da, jeg opplever at jeg handholder opp til flere stop lengre lukkertider enn tommelfingerregelen tilsier i mange tilfeller. De gangene jeg har lånt en kompis sin 7D med 70-200, har ikke 1/50s vært noe problem på 200mm. Prøvde å se hvor lang lukkertid jeg greide å handholde, og helt ned til 1/8s gikk det greit - men da begynte over 50% av bildene å lide av ristelser.

 

That said, den dagen jeg kjøper meg 70-200, blir det med IS. Det gjør livet mye lettere - og om man bare får ett ekstra bilde tilstrekkelig skarpt (satt på spissen), kan det være verdt det. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...