Gå til innhold

Optimal ytelse i Wow med ATI-driver


Del

Anbefalte innlegg

Poden spiller World of Warcraft, og vil gjerne ha best mulig ytelse på sitt oppsett. Hvis andre er ute etter det samme kan vi kanskje hjelpe hverandre.

 

Jeg har to testoppsett her:

 

Hovedmaskin:

AMD Phenom X4 9850BE 2.5GHz 4MB cache

4GB dual-kanal 800MHz DDR2 ram

ATI HD5770 1GB GDDR5

 

Til sammenligning:

AMD Opteron 165 1.8GHz

2GB dual-kanal 400MHz DDR ram

HD4670 512MB GDDR3

 

Begge med Ubuntu 10.04 AMD64 med standard wine 1.2 og fglrx driver. Wow kjører i wine med opengl modus, og gir utrolig nok kun marginalt bedre ytelse på det øverste systemet (burde vært mer enn dobling). På befolkede områder dropper begge lett under 20fps.

 

Står en del informasjon her:

http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=version&iId=17421

men ingenting ser ut til å hjelpe stort.

 

Flott om du har erfaringer å dele.

Endret av Del
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Såvidt jeg vet (status quo sist jeg gravde i emnet ihvertfall), utnytter WINE en del greier i nVidias drivere. Det er nok ikke "meningen" at det skal være sånn, men har nok hatt noe med at mens OpenGL/D3D-implementasjonene har blitt utviklet, har nVidia vært eneste "skikkelige" tilgjengelige hardware å teste på.

 

Man får bare håpe ting fortsetter å i økende tempo gå ATI(AMD)s vei. Har en stasjonær med HD5770 i jeg også, som jeg enn så lenge har Windows på.

Lenke til kommentar

Windows er for tapere :tease:

 

Takk for informasjonen, kan godt hende det bare er tiden som er til hjelp. I mellomtiden har jeg forsøkt å teste litt. Punkt en er å finne et krevende scenario som gir reproduserbar ytelse. Dette ble utenfor banken i Dalaran, hvor det er mange som surrer rundt. Står bare stille og skuer utover, ved å bevege seg kan man enkelt oppleve lagging.

 

Desktop effekter har allerede Phoronix testet at drar ned spillytelse i både KDE og Gnome, så disse var avslått. Med standard x86_64 ubuntu oppsett og opengl kodesti (d3d stien var ikke stabil) har vi da følgende observasjoner:

 

-15 fps med alt av grafikk på maks, 1680x1050 oppløsning (skjermens standard), KDE, Spotify ++ kjørende i bakgrunn.

 

-15 fps alt av grafikk på maks, Gnome med ingen apps i bakgrunn.

 

-21 fps alt av grafikk avslått, Gnome uten apps i bakgrunn

 

-17 fps oppløsning skrudd til bunns, Gnome uten apps i bakgrunn, spør meg ikke hvorfor.

 

Det er også verdt å nevne at med HD5770 går 25 manns raid med lite lagging, så befolkede områder i Dalaran ser ut til å være så ille som det blir.

 

Konklusjonen er altså at vi er svært nære et oppsett som gir en glatt spillopplevelse i wow.

 

Jeg ser enkelte erfarer kraftig ytelsesøkning ved å kjøre wow i egen xserver. Jeg ser ikke for meg det som en opsjon da det vil utelukke å kjøre andre applikasjoner samtidig. Så jeg tenker ikke å teste det.

 

Kunne gjerne tenkt meg å teste forskjellig versjoner av fglrx og wine, men dette er tidkrevende, så hvis andre er interessert også kan vi dele byrden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...