Gå til innhold

Muligheter for medisin dersom man ikke kommer inn i Norge?


xArtimis

Anbefalte innlegg

Jeg lurer veldig på ting anngående medisinstudiet. Jeg har utrolig lyst til å studere medisin, og dette er virkelig noe jeg jobber hardt med for å realisere. Jeg går 2. året på studiespesialisering, og har realfag. Karakterene mine er ganske gode, over 5,5 i snitt. Jeg har fått oversikt over hva jeg må ha av fag, og hvordan poenggrensa i Norge er.

 

Jeg vet at jeg må jobbe for å realisere det jeg ønsker, men jeg lurte på om noen kunne forltalt meg hvilke muligheter jeg har dersom jeg ikke kommer inn i Norge? Hvilke mulighetere har jeg med å studere i utlandet, og hvilke land er lure å studere medisin i?

 

Stor takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det finnes en tråd for slikt allerede. :dontgetit:

 

Kanskje ikke helt det du spør om men:

 

Har hørt at det er ganske mye hard jobbing med fag i utlandet, og at de i tillegg tar inn fler enn de har plass til senere år, fordi de venter mange stryker og dropper ut.

 

I Norge derimot det bare noen få som stryker.

 

Det blir kanskje vanskelig å opprettholde det gode snittet i tre år, men om du har over 5,5 i snitt etter tredje året også, og i tillegg realfag vil du nok komme inn i Norge. :)

 

Jeg hadde 5,63 og 2,5 realfagspoeng, og jeg kom etter litt venteliste inn i Trondheim, som har høyest grense. :innocent:

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg lurer veldig på ting anngående medisinstudiet. Jeg har utrolig lyst til å studere medisin, og dette er virkelig noe jeg jobber hardt med for å realisere. Jeg går 2. året på studiespesialisering, og har realfag. Karakterene mine er ganske gode, over 5,5 i snitt. Jeg har fått oversikt over hva jeg må ha av fag, og hvordan poenggrensa i Norge er.

 

Jeg vet at jeg må jobbe for å realisere det jeg ønsker, men jeg lurte på om noen kunne forltalt meg hvilke muligheter jeg har dersom jeg ikke kommer inn i Norge? Hvilke mulighetere har jeg med å studere i utlandet, og hvilke land er lure å studere medisin i?

 

Stor takk på forhånd :)

 

 

 

 

 

Jeg sier det igjen, for pasientene sin skyld:

Hvorfor har du lyst til å bli lege???har du tenkt nøye over valget?

Studiet er oppskrytt. Jeg tror mange lager seg et luftslott i forhold til hvor bra det er å studere medisin og hvor flott det er å jobbe som lege. Jeg sluttet på medisinstudiet etter at jeg hadde studert medisin i mange år, av ulike årsaker. Jeg ble bare mer og mer sikker på at legerollen ikke passet meg, en ting er at studiet er hardt (det vil si skole fra ca 8-16 hver dag, slik at du er nødt til å lese hver kveld og i helger og ferier, eksamen alltid etter jul slik at det blir heller ikke juleferie...bye bye familieliv og fritid). Det er jo greit nok. I tillegg er legeyrket utrolig tøft, lange vakter, og mye tidspress. Du er hele tiden utsatt for massiv kritikk for det du gjør og lite ros. Dersom man ser på antall timer man jobber som lege og ikke minst det ansvaret man til enhver tid har, er ikke lønnen bra. Jeg kjenner mange leger som angrer på sitt yrkesvalg, de færreste tør å bryte ut, verken fra studie eller jobben som lege. Men for all del, dersom du er 200% sikker på at det er dette du vil og er villig til å ofre en del av ditt liv, da må du selvfølgelig gå for det. Det er absolutt ingen vanlig jobb, det er mer en livsstil. De som brenner for det bør uansett gå for det. Håper du virkelig gjør det ellers blir det tungt å ofre så mye for en slik utdanning.Du må være veldig glad i mennesker for å være i et slikt yrke, og du må ville gi mye av deg selv til andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...