Gå til innhold

Noen spørsmål angående HTML or CSS


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har begynt med HTML (CSS og mer etterhvert) på skolen, men lurer på noen ting angående det.

 

Vi lærer å bruke table til å organisere siden, endre farge, font osv på teksten via html og lignende.

Men jeg har hørt at det er anbefalt å bruke CSS til alt med farge, style, font osv, og html til mer struktur.

 

Så, hva burde jeg bruke html til og hva burde jeg bruke css til?

Har lest litt rundt, men er mye blandete svar.

 

Og er det okay å bruke Dreamwiever (fikk av skolen)?

 

Takker.

Endret av Fred7555
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedpoenget med CSS er å sentralisere mest mulig av det som styrer utseendet i en CSS-fil i stedet for å ha mer eller mindre identiske regler for skrifttype og -størrelse, samt farger m.m. på et hav av elementer over et utall sider. Tenk deg marerittet den dag du vil endre noe, om det er aldri så lite. Det er greit nok så lenge man har bare noen linjer med kode, men når man virkelig kommer i gang blir det fort noen sider. Da vil man nødig pløye igjennom all koden på alle sidene bare for å endre skrifttype. Det er dessuten mer rotete, og det blir mer data å laste for hver HTML-side når de skal aksesseres over nettet.

 

Edit: Leif.

Endret av TrondH86
Lenke til kommentar

Vi lærer å bruke table til å organisere siden, endre farge, font osv på teksten via html og lignende.

Men jeg har hørt at det er anbefalt å bruke CSS til alt med farge, style, font osv, og html til mer struktur.

Det du har hørt er helt riktig. HTML skal bare markere teksten og forklare hva den er (<h1>forteller at dette er en overskrift</h1> osv.) mens det er CSS som skal bestemme hvordan noe skal se ut.

 

Å bruke tables til å organisere siden er heller ikke bra. Da kan man bruke div (eller de nye elementene i HTML5).

 

Det å lage en webside i Dreamweaver er jo helt okey, det. Men det kommer litt an på hva du ønsker å lære. Om du sitter i Dreamweaver og "tegner" siden der lærer du ikke så mye. Trykker du derimot på "code" og skriver HTML selv lærer du mye mer.

Lenke til kommentar

Jeg begynte med å "tegne" de, men har nå begynt å bare bruke code-funksjonen.

Vil heller lære kodene så jeg kjønner de, enn å være avhengig av et program for å skrive de.

 

Takk for svar :)

Fikk bekreftet det jeg tenkte, ved at css skal holde styr på alt farge,style, front osv.

 

Btw, er det flere gode guider dere ute, utoenom Wc3 og HTMLdog? (Har lest begge de).

Tenker på en blanding av avansert og lett. Ikke sånn som "du starter med html, så head, så body osv.", men heller ikke en som bare har det mest avanserte. Helst en i mellom begynner og proff, om det finnes.

Endret av Fred7555
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...